1396/4/20 1852

یک مسوول:‌ رشد 35 درصدی تولید کشاورزی مرهون پیشرفت مکانیزاسیون است

رشد 35 درصدی تولید کشاورزی مرهون پیشرفت مکانیزاسیون است

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وضع مکانیزاسیون بخش زراعی را با توجه به سرمایه گذاری 52 هزار میلیارد ریالی دولت یازدهم مناسب دانست و گفت: افزایش 35 درصدی تولیدات کشاورزی مرهون توسعه مکانیزاسیون است.«کامبیز عباسی» در نشست فنی تخصصی برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی افزود: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند مشارکت تولید کنندگان و سازندگان و بخش خصوصی و دولتی است.

به گفته وی، توسعه مکانیزاسیون برای توسعه گیاهان دارویی، مرتع و جنگل و گلخانه ها با تاکید وزیر جهاد کشاورزی در دستور است. وی تاکید کرد فرایند توسعه مکانیزاسیون از آغاز تا پایان شامل خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت باید مورد توجه باشد. عباسی تصریح کرد: ما به دنبال ماشین هایی هستیم که بهره وری آب را بالا ببرد و استانداردسازی آنها لازم است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در دولت یازدهم بیش از 52 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی صورت گرفته که بی سابقه بوده است. وی افزود: به نظر می رسد باید دستورالعمل های بانکی با شرایط کشاورزان تطبیق پیدا کند زیرا نحوه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به متقاضیان کشاورز باید متفاوت باشد.

«در چهار سال گذشته 49 هزار و 738 دستگاه تراکتور زراعی، 26 هزار دستگاه تراکتور نیمه سنگین، 1900 دستگاه کمباین متوسط و نیمه سنگین و 1100 دستگاه تراکتور و کمباین سنگین تزریق و درصد افزایش موجودی 91 درصد شد که نسبت به دوره پیش از آن رشد 2برابری را نشان می دهد. وی اضافه کرد: در سال های 92 تا 95 در بخش تراکتورهای متوسط زراعی 15 درصد، تراکتورهای سنگین زراعی 14 تا 15 درصد و در حوزه بذری 11 درصد رشد داشته ایم. به گفته وی، در این دوره 185 سمپاش توربینی زراعی نیز وارد عرصه کشاورزی شد.

عباسی درباره ضریب مکانیزاسیون کشاورزی گفت: اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی 1.54 اسب بخار است و در افق برنامه باید به عدد 2.1 اسب بخار دست پیدا کنیم. وی در بخش برنج گفت: در این دوره 100 هزار هکتار به سطح برنج کاری کشور و 2 هزارو 380 دستگاه برنج و نشاکار با رشد 57 درصدی اضافه کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در 3.5 سال اخیر پنج هزار و 636 دستگاه کمباین برنج تامین شد. وی ادامه داد: در کمباین های برداشت غلات با رشد 15 درصدی روبروییم و اکنون به دنبال تامین کمباین های برداشت محصول و کاهش سمپاشی های تراکتوری هستیم زیرا هر کاری باید با تراکتورهای مناسب همان کار انجام شود. وی درباره تزریق منابع مالی به استان ها گفت: در این مدت 15 هزار میلیارد ریال بودجه به استان ها داده شده است.

این مسئول افزود: توزیع استانی خط اعتباری شماره 5 مکانیزاسیون به تفکیک استان ها و زیربخش های زراعی، باغی، دام و طیور شیلات، جنگل و مرتع و گیاهان دارویی مبتنی بر طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در سال 1396 است. وی درباره وضعیت تولید عرضه کنندگان ماشین های کشاورزی گفت: در زمینه تراکتور زراعی و باغی و شالیزاری 36 عرضه کننده با 119 مدل تولیدی و در زمینه کمباین غلات 14 عرضه کننده و 21 مدل تولیدی داریم.
 
** پلاک گذاری 180 دستگاه کمباین و تراکتور در 3.5 سال گذشته 
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در حاشیه نشست فنی تخصصی برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی در جمع خبرنگاران، از پلاک گذاری 180 دستگاه کمباین وتراکتور با عمر زیر 13 سال در 3.5 سال گذشته خبر داد.  عباسی افزود: پلاک گذاری و ساماندهی مکانیزاسیون کشاورزی می تواند در افزایش تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه های تولید، کاهش مصرف سموم تراکتوری و همچنین حفظ منابع پایه آب و خاک و تولید پایدار موثر باشد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایرنا از اختصاص خط اعتباری 15 هزار میلیارد ریالی برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در سال 1396 خبر داد و گفت: سالیانه 25 هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

وی ضمن ابراز امیدواری از جذب کامل این خط اعتباری، با اشاره به اینکه فضای خوب سرمایه گذاری در قالب پرداخت مشوق‌ها و تسهیلات در دولت به وجود آمده است؛ بیان کرد: در چهار سال گذشته بیش از 50 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته و باعث افزایش تعداد تراکتور به میزان بیش از 80 هزار دستگاه و 180 هزار دستگاه انواع ادوات دیگر کشاورزی شده است.
منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی