1396/7/11 2375

معاون امور زراعت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید خاک ورزی سنگین انجام دهیم، خاک ورزی هوشمند را یکی از کاستی های کشاورزی کشور دانست.

معاون وزیر جهادکشاورزی:

خاک‌ورزی هوشمند از کاستی‌های کشاورزی کشور است


عباس کشاورز عصر سه شنبه در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی، ادوات، تجهیزات، صنایع وابسته آبیاری و نهاده های کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد پیشرفت در حوزه های مختلف کشاورزی کشور هستیم اما همچنان با انتظارات فاصله داریم. وی وضعیت کشاورزی کشور را قابل قبول دانست و افزود: در حال حاضر به یک وحدت نظر رسیدیم که بخش کشاورزی کشور ظرفیت خالی بسیاری دارد و صاحبان تکنولوژی باید به این ظرفیت های خالی توجه کنند. معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه بخشی از این ظرفیت های خالی کشاورزی کاملا محسوس است، ادامه داد: گندم مشکلش در کشور حل شد و امروز در اول فصل کشت مجدد این محصول ۱۵ میلیون تن ذخیره گندم داریم.
 
وی با بیان اینکه این میزان ذخیره برای ۲۰ ماه آینده کشور کافی است، گفت: این میزان ذخیره سازی نشان می دهد در کشور ظرفیت صادرات گندم وجود دارد. کشاورز از افزایش تولید شکر، دانه های روغنی، دام و طیور و آبزی پروری در کشور خبر داد و اضافه کرد: اینکه چه بخشی از ظرفیت های کشاورزی کشور خالی مانده و نقش بخش خصوصی در استفاده از این ظرفیت خالی چیست موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهادکشاورزی در این حوزه کاملا مشخص است، تصریح کرد: کشاورزان کشور باید به تکنولوژی کارآمد دسترسی آسان داشته باشند.
 
کشاورز به کاهش بارندگی در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم در کشور کاملا جدی است و کشاورز اگر خودش را برای این تغییرات آماده نکند شکننده می شود. وی بتاکید بر اینکه این شرایط اقلیمی می طلبد رویکرد جدیدی در حوزه کشاورزی کشور داشته باشیم، متذکر شد: استان گلستان یکی از استان های مهم در حوزه کشاورزی است و در برنامه ششم که به تازگی آغاز شده باید میزان تولید گندم گلستان به دو میلیون تن گندم برسد. وی با تاکید بر اینکه میانگین برداشت گندم در گلستان باید ب طور متوسط به هفت تن در هکتار برسد، گفت: تولید دانه روغنی گلستان باید به ۷۰۰ هزار تن و جو استان به ۵۰۰ تن برسد و گلستان به عنوان یکی از مراکز عالی تولید آبزی پروری و صیفی و ... باید در تولیدات رشد داشته باشد و این رشد بدون تکنولوژی میسر نیست.
 
هیچ محدودیتی در تخصیص اعتبارات میکانیزاسیون وجود ندارد
کشاورز با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت اعتباری برای تهیه ماشین آلات و تجهیزات بخش کشاورزی و تخصیص اعتبارات میکانیزاسیون وجود ندارد، افزود: از ابتدای سال تاکنون بانک کشاورزی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این بخش تزریق کرده است که کارمزد آن حداقل است و روش پرداخت در شرایط تسهیل است. وی با تاکید بر اینکه خاک ورزی در کشور باید مورد توجه جدی تری قرار بگیرد، خاک ورزی هوشمند را از کاستی های کشاورزی کشور دانست و متذکر شد: به هیچ وجه نباید خاک ورزی سنگین انجام بدهیم  و خاک ورزی باید با حداقل عملیات انجام شود و سعی کنیم در هر شرایط کاشت مطلوب با خاک‌ورزی را شاهد باشیم. وی با بیان اینکه خاک کشور در جریان فرسایش است، افزود: باید برای جلوگیری از فرسایش اراده کنیم و تلاش کنیم هیچ زمینی لخت رها نشود چرا که تنها در این شرایط بین۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف آب کاهش پیدا می کند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی