1397/7/17 2793

گیاهان را باید پایین‌ترین حلقه زنجیره غذایی به شمار آورد، زیرا همواره در معرض خورده‌شدن هستند اما خب برای هر قاعده‌ای استثنایی است و هستند گیاهانی که مثل حیوانات تغذیه با گوشت را ترجیح می‌دهند.

گیاهانی که گوشت دوست دارند

همه ما درباره زنجیره غذایی چیزهایی شنیده ایم. غذای گیاهان نور خورشید و آب است، حیوانات گیاهان را می خورند، حیوانات بزرگتر، حیوانات کوچکتر را می خورند. اما در دنیای طبیعت، همیشه استثنائاتی وجود دارد. مواردی نظیر گیاهانی که برای حیوانات دام می گذارند، آن ها را شکار می کنند و می خورند! در ادامه این مطلب با ما همراه شوید، تا با ۱۰ گیاه مشهور گوشت خوار دنیا آشنا شوید.


گیاه کوزه ای گرمسیری | Tropical Pitcher Plant

نکته اصلی که باعث تمایز گیاه کوزه ای شکل گرمسیری از سایر گونه های گیاهان گوشت خوار می شود، اندازه آن است. ارتفاع بخش کوزه ای شکل این گیاه می تواند به بیش از ۳۰ سانتی متر برسد. اندازه ای که نه تنها برای شکار و هضم حشرات مناسب است، بلکه برای شکار مارمولک های کوچک، دوزیستان و حتی برخی پستانداران هم مناسب است. حیوانات معمولا به خاطر عطر خوبی که این گیاه از خودش ساطع می کند، به سمت آن جذب می شوند. فرآیند هضم هر حیوان ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد. حتی برخی از میمون های کوچکی که قصد نوشیدن آب از کوزه های این گیاه را دارند، در دام این گیاه گرفتار می شوند.

 

 

زنبق کبری | cobra lily

به دلیل شباهت این گیاه به مار کبری، این نام برای آن انتخاب شده است. زنبق کبری، یک گیاه بسیار نادر است که بومی شمال کالیفرنیاست. این گیاه واقعا شیطانی است. زنبق کبری نه تنها با بوی خوش خودش حشرات را به داخل خود می کشاند، بلکه بعد از بسته شدن درب ورودی آن، راه های کاذب زیادی را به حشره نشان می دهد. حشرات هنگام جنب و جوش فراوان برای فرار از طریق این راه های دروغین، خودشان از بین می روند. دانشمندان هنوز شیوه گرده افشانی این گیاه را کشف نکرده اند. به نظر برخی از این طبیعت شناسان، این گیاه برخی از زندانیان خود را آزاد می کند تا گرده هایی که به بدن این حیوانات چسبیده است به مناطق دیگر منتقل شود.

 

 

گیاه تریگر | Trigger Plant

شاید از ظاهر گیاه تریگر نتوان تشخیص داد که گوشت خوار است یا حتی می تواند از خود در برابر حشرات محافظت کند. اما این گیاه دارای مویچه هایی چسبناک بر روی خود است که حشرات کوچک را در دام می اندازد و برگ این گیاه آنزیم های گوارشی را ترشح می کند که باعث حل شدن آرام این حشرات بر روی گیاه می شود. دانشمندان هنوز نحوه جذب و هضم حشرات توسط این گیاه را کشف نکرده اند.

 

 

گیاه تریفیوفیلوم | Triphyophyllum

این گیاه ساختار بسیار پیچیده ای دارد. اول از همه برگ های بیضی شکل این گیاه رشد می کنند. سپس در کنار گل هایی که ایجاد می شوند، غده های چسبناکی به وجود می آیند که حشرات را به دام می اندازند. و در نهایت حشره توسط مویچه های این گیاه به حرکت در می آید و به محل مناسب برای جذب شدن، منتقل می شود. گاهی این حشرات، به اندازه ۳۰ سانتی متر بر روی گیاه جا به جا می شوند. به غیر از برخی گلخانه های مصنوعی، تنها مکانی که این گیاه یافت می شود نواحی گرمسیری غرب آفریقاست.

 

 

ساندیوی پرتغالی | Portuguese Sundew

گیاه ساندیوی پرتغالی، در خاک های مغذی سواحل اسپانیا، پرتغال و مراکش رشد می کند. همانند بسیاری دیگر از گیاهان گوشت خوار در این مطلب، ساندیوی پرتغالی هم حشرات را به وسیله بوی خوش و شیرین خودش جذب می کند، به وسیله ماده ای چسبناک بر روی برگ هایش به دام می اندازد و توسط آنزیم های گوارشی آن ها را هضم می کند.

 

 

روریدولا | Roridula

امروزه این گیاه مختص آفریقای جنوبی می باشد. ولی فسیل های زیادی از این گیاه در مناطق مختلفی از اروپا یافت شده است. این موضوع، نشان دهنده این است که این گیاه در حال انقراض است و بیش از پیش نیاز به محافظت دارد.

 

 

گیاه باترورت | Butterwort

برگ های پهن این گیاه، شبیه به نان تستی است که بر روی آن کره مالیده شده است! به همین دلیل نام این گیاه را باترورت گذاشته اند. این گیاه مختص مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی آمریکاست. این گیاه، علاوه بر بوی خوش خودش، به وسیله قطرات آبی که بر روی آن شکل می گیرد، حشرات را به سمت خود می کشاند. به محض اینکه حشره به سطح برگ برخورد می کند به آن می چسبد و توسط آنزیم های قوی گیاه هضم می شود.

 

 

تله ونوس | Venus Flytrap

تله ونوس، در میان گیاهان گوشت خوار دیگر، مانند تیرانازورس در میان دایناسورهاست! یعنی شاید بزرگترین آن ها نباشد ولی قطعا یکی از مشهور ترین آن هاست. نکته جال توجه درباره این گیاه این است که تله آن فقط زمانی بسته می شود که حشره مورد نظر ۲۰ ثانیه داخل آن باقی بماند.

 

 

گیاه موکاسین | Moccasin Plant

این گیاه عجیب، دارای بخش هایی جعبه مانند برای شکار حشرات است. موکاسین هم، حشرات را به وسیله بوی خوش خودش جذب می کند و سپس آن ها را به داخل این جعبه ها می کشاند. جایی که درب های جعبه به آرامی بسته می شوند. نکته ای که در رابطه با این گیاه جالب به نظر می رسد، این است که نژاد این گیاه به نژاد درختانی مثل سیب یا گلابی نزدیک تر است تا گیاهان گوشت خوار دیگر.

 

 

بروکچینیا | Brocchinia

این گیاه مجهز به لوله هایی دراز است که از خود اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند که باعث جذب حشرات می شود. علاوه بر آن، بوی خوش این گیاه، عامل دیگری است که باعث جذب شدن حشرات به سمت آن می شود. حشرات نگون‌بختی که به داخل این لوله ها می روند، هرگز راه خروج را پیدا نمی کنند!

 

منبع
الی گشت

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی