1396/11/7 1315

در چند سال گذشته کربوهیدرات ها مقصر اصلی چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر موارد شناخته شده‌اند...

۱۰ مورد از کربوهیدرات‌هایی که به عقیده متخصصان باید بیشتر بخورید

۱۰ کربوهیدرات‌ سالم در رژیم غذایی


در چند سال گذشته کربوهیدرات‌ها مقصر اصلی چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر موارد شناخته شده‌اند. به لطف داستان‌هایی که درباره رژیم های موفق غذایی غنی از پروتئین وجود دارد، بیشتر افراد بر این باورند که حذف کلی کربوهیدرات‌ها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این وجود چنین طرز فکری به هیچ عنوان درست نیست. در حقیقت، کربوهیدرات‌ها اجزای ضروری در یک رژیم غذایی متعادل محسوب می‌شوند. با اینکه کربوهیدارت‌های ساده (همچون نان و پاستای تهیه‌شده از آرد سفید یا غذاهای سرشار از شکر) غذاهای پرکالری محسوب می‌شوند و ارزش تغذیه‌ای زیادی ندارند، اما کربوهیدرات های متعدد دیگری نیز وجود دارد که نقش کلیدی در رژیم غذایی سالم بازی می‌کند. موادی همچون میوه‌ها، بقولات، غلات سبوس دار و حتی سبزیجات در این دسته از کربوهیدرات های مفید قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم کربوهیدرات‌های مفیدی را معرفی کنیم که خوردن آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود.


سیب‌زمینی بنفش:

این گیاه عجیب منبع عالی از آنتوسیانین است که به کاهش فشار خون و سلامت قلب کمک می‌کند. شما می‌توانید این سیب‌زمینی بنفش را بپزید و آن را بعد از خنک شدن میل کنید. با کمک این ماده قادر خواهید بود نشاسته مقاومی را وارد بدن کنید که در طول فرایند خنک کردن توسعه پیدا می‌کند و جذب قند در روده را کاهش می‌دهد.


عدس:

این ماده گیاهی حاوی پروتئین و کربوهیدرات، بیش از ۱۰ گرم فیبر دارد که سرعت جذب کربوهیدرات را کمتر می‌کند. پروتئینی که در عدس وجود دارد به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری سیر باشید.


کینوا:

این کربوهیدرات نیز پروتئین کاملی است. این موضوع بدین معناست که این ماده تمامی آمینواسیدهایی که پروتئین حیوانی دارد را در خود جای داده است. کینوا در برگیرنده پروتئین و فیبر است و همین امر سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. کینوا یکی از غلات عالی و عاری از گلوتن است که می‌توان از آن در غذاهای مختلفی استفاده کرد.


کدو حلوایی:

در هر پیمانه از این ماده حدود ۱۶ گرم کربوهیدرات وجود دارد. شما می‌توانید از این ماده در تهیه سس و نیز غذاهای مختلف استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر قصد تهیه نودل را دارید حتماً از کدوحلوایی استفاده کنید.


جو:

این ماده شاخص گلیسمی پایینی دارد. این موضوع بدین معناست که سطح قند خون را به یکباره افزایش نمی‌دهد. همان‌طور که می‌دانید جو منبع غنی از کربوهیدراتی است که انرژی خوبی برای بدن فراهم می‌کند و به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید.


حبوبات:

شاید فکر کنید حبوبات منبع غنی از پروتئین گیاهی هستند. بله این موضوع کاملاً درست است. با این حال، حبوبات منبع خوبی از کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین هستند. حبوبات سرشار از آهن، مس، فسفر، منگنز، منیزیم و مواد معدنی دیگر هستند.


ماست:

همانند حبوبات، ماست نیز منبع پروتئین گیاهی است و کربوهیدرات سالمی دارد. ماست همچنین منبع خوبی از کلسیم است. شما می‌توانید پروبیوتیک‌هایی را در آن پیدا کنید که باکتری‌های خوب روده از آن تغذیه می‌کنند. بهتر است انواع مختلف ماست یونانی را انتخاب کنید که پروتئین بالاتری دارند.


کفیر:

همانند ماست، کفیر نیز یکی محصولات لبنی تخمیر شده است که منبع عالی از کربوهیدرات، پروتئین و پروبیوتیک است.


فارو (Farro):

این ماده بیشتر در غذاهای دریای مدیترانه، اتیوپی و خاورمیانه یافت می‌شود و یکی از غلاتی است که محبوبیت زیادی در میان افراد دارد. این ماده ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد و برای سلامتی قلب بسیار مفید است. علاوه بر اینکه کربوهیدرات سالمی است سرشار از فیبر، پروتئین، منیزیم، آهن، روی نیز هست. شما می‌توانید این ماده را به سوپ، سالاد یا غذاهای خود بیفزایید.


گیاهک گندم:

این دانه‌های کوچک بخشی از گیاه گندم هستند که ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارند. این ماده علاوه بر اینکه کربوهیدرات خوبی دارد منبع غنی از مواد مغذی مهم همچون ویتامین E، اسید فولیک، منیزیم، تیامین، فسفر و روی است. متأسفانه گیاهک گندم در طول فرایند تبدیل گندم به آرد سفید از بین می‌رود و دور ریخته می‌شود. برای اینکه بتوانید این کربوهیدرات سالم را وارد رژیم غذایی خود کنید از غلاتی استفاده کنید که از آرد سبوس دار تهیه شده‌اند.

منبع
ایانا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

پیش بینی تولید ۲۰ تن نگین زعفران در خراسان شمالی

اجرای ۱۱۳۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی حوضه دریاچه ارومیه

زالزالک میوه‌ای به رنگ پاییز

تاثیر کشت مکانیزه کشاورزی در دوران خشکسالی

افزایش سطح گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری به ۳۷ هکتار

پهپادها به کمک کشاورزان طارمی می‌آید

صادرات گردو با نفت برابری می‌کند

لزوم بهره‌گیری کشاورزان از تسهیلات آبیاری نوین

عوامل تأثیرگذار در کاهش کارایی سموم کشاورزی

احداث باغ میوه چگونه صورت می گیرد

فعالیت ۴۲ واحد گلخانه گل و گیاه زینتی در سطح استان همدان

برداشت بیش از ۶۵ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان

نقش تکنیک‌های جدید در صنعت کشاورزی

مقابله با تغییرات آب‌وهوایی به کمک درختان پروبیوتیک‌دار

تولید بیش از ۱۱ میلیون تُن محصولات کشاورزی در فارس

بررسی نکات طلایی سربرداری شاخه های درختان میوه

برداشت بیش از ۸۰۰۰ تن لیمو ترش در سیستان و بلوچستان

مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل

بهره‌برداری ۲۷ هزار طرح روستایی تا پایان امسال

آغاز برداشت انار از باغات کردستان

توسعه گلخانه‌ها با احداث روستا گلخانه در فارس

برداشت فلفل قرمز از سطح مزارع داورزن

برداشت بیش از ۵۰ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان

عدم وجود محدودیت برای فروش خرما با قیمت بالاتر

آیا آب سبز راهگشای کمبود آب در بخش کشاورزی است؟

اگرونیک در شبکه های اجتماعی