1398/2/30 6317

نگهداری میوه ها و غذاهای زیر در دمای اتاق می‌تواند به شما کمک کند تا از هدر رفتن نادانسته‌ی آنها جلوگیری کنید.

این میوه ها و غذاها را در یخچال نگذارید

ما معمولا از یخچال به عنوان ابزاری برای سالم‌ نگهداشتن غذاها در مدت زمانی طولانی‌تر استفاده می‌کنیم. در مورد بیشتر غذا ها این امر صادق است. بدون یخچال ما نمی‌توانیم گوشت، محصولات لبنی و یا بسیاری از غذاهای طبخ شده در منزل را نگهداری کنیم. یخچال ها را می‌توان فی‌الواقع معجزه‌ای مدرن دانست که انقلابی در کیفیت تغذیه‌ی خانواده‌ها پدید آورده‌ است.
 

اما غذا های خاصی وجود دارند که برعکس طراوت و تازگی خود را در یخچال از دست می‌دهند. برخی اوقات سرد کردن غذاها موجب از بین رفتن طعم غذا و یا تغییر بافت آن می‌شود. در این مطلب لیستی از غذاهایی که بهتر است بیرون از یخچال نگهداری شوند تهیه شده که مطالعه‌ی آن می‌تواند به شما در مراقبت بهتر از غذاها و لذت بردن بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات کمک کند.

 

سیب زمینی

 

محیطی سرد و تاریک برای نگهداری سیب زمینی بسیار مناسب است، اما یخچال بیش از اندازه برای سیب زمینی سرد است. سرما به مرور موجب تجزیه‌ی نشاسته‌ی سیب‌زمینی و تشکیل بافتی گلوله‌ای در آن می‌شود که خوردنش را به تجربه‌ای نامطلوب بدل می‌کند. ضمنا نشاسته‌‌ی سیب‌زمینی در یخچال کم‌کم به قند تغییر ماهیت داده، باعث تغییر طعم و شیرین شدن آن می‌گردد.

 

پیاز

 

پیاز در یخچال زودتر از فضای بیرون شروع به خراب شدن می‌کند. سرمای یخچال باعث وارفتگی و لزجی پیاز می‌شود. بهتر است پیازها را در دمای معمولی خانه نگهداری کنید اما مراقب باشید که در معرض نور خورشید نباشند. چنانچه پیازی را بریدید قسمت باقی مانده‌ی آن را در نایلون فریزر قرار داده و در کشوی سبزیجات یخچال بگذارید.

 

سیر

سیر نیز در یخچال به مرور طعم خود را از دست می‌دهد. برای حفظ طعم تند آن، بهتر است سیر در ظرفی خشک و خنک با کمی تهویه نگهداری شود. البته پیاز سیر زمانی که شکسته شود شروع به از دست دادن کیفیتش می‌کند در نتیجه مطمئن شوید که طی حداکثر ده روز از این زمان از دانه‌های آن استفاده خواهید کرد.

 

ملون‌ها

 

تمام میوه‌های هم‌خانواده‌ی ملون‌ از جمله، طالبی، گرمک، دستنبو و حتی هندوانه، زمانی که در بیرون از یخچال نگهداری شوند مزه‌ی بهتری خواهند داشت. تعدادی پژوهش نشان داده که دمای سرد یخچال موجب کاهش سریعتر آنتی‌اکسیدان‌های این میوه‌ها می‌شود. در نتیجه خوردن ملون هایی که در فضای بیرون نگهداری می‌شوند می‌تواند برای سلامت‌مان نیز مفیدتر باشد. البته بعد از برش قسمت باقی مانده را در یخچال به مدت ۳ الی ۴ روز می‌توان نگهداری کرد.

 

عسل

عسل در یخچال کریستالی شده و به اصطلاح شکرک می‌بندد. ضمنا به خاطر برودت دما خیلی سفت می‌شود و تقریبا خوردن آن دشوار و ناخوشایند خواهد بود. عسل را می‌توان زمان خیلی طولانی‌ای در دمای اتاق بدون نگرانی از احتمال خراب شدنش نگهداری کرد. چنانچه عسل‌تان سفت شده و یا شکرک زده باشد می‌توانید با مدتی قرار دادن ظرفش در آب نسبتا گرم آن را مجددا به حالت اولیه برگردانید.

 

نان

 

نان به طور کلی به نسبت زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و احتمالا بعد از چندروز هم کپک می‌زند. بعضی افراد نان‌های خود را در یخچال می‌گذارند تا شاید بتوانند کپک زدنش را به تاخیر بیاندازند. و از این نظر این کار می‌تواند مفید باشد. اما سرد شدن، نان را خشک و به اصطلاح بیات می‌کند در نتیجه خوردن آن دیگر دلچسب نخواهد بود. بهتر آن است که نان را در ظرف‌های مخصوص نان و بیرون از یخچال نگهداری کنید. اگر می‌خواهید عمر نان ها را افزایش دهید یک راه اینست که آنها را در فریز بگذارید و بعدا بسته به نیاز و مصرف روزانه‌تان تکه‌هایی از آن را بیرون آورده و در حرارت کمی تفت دهید.

 

آجیل

نگهداری آجیل‌ها در یخچال می‌تواند با جلوگیری از فاسد شدن روغن‌شان عمر آنها را افزایش دهد. اما با این حال احتمالا به دلیل آنکه این آجیل ها در هوای سرد طعم مخصوص خود را از دست داده و بوی سایر غذاهای یخچال را جذب کرده‌اند دیگر مانند قبل جذاب نخواهند بود. بهتر است آجیل ها را در ظرفی هواگیری‌شده در دمای اتاق قرار دهید. برای استفاده و احیای طعم آجیلهایی که قبلا در یخچال بوده‌اند می‌توانید آنها را در یک ماهیتابه‌ی خشک تفت دهید.

 

قهوه

 

اگر از جمله دوستاران قهوه هستید، حتما می‌دانید که تفاوت زیادی میان قهوه‌ی خیلی خوب و قهوه‌ی بد وجود دارد. قهوه، چه به صورت دانه‌ای و چه به‌صورت آسیاب‌شده‌اش، بسیار جذاب رطوبت بوده و در نتیجه رطوبت یخچال و همراه آن بوی غذاهای دیگر را به خود جذب می‌کند و نتیجتا به طرز چشم‌گیری کیفیتش کاهش می‌یابد. البته نگهداری قهوه در فریزر می‌تواند روند کهنه شدن آن را کند نماید لذا چنانچه قصد دارید قهوه را برای هفته‌ها یا ماه‌ها بی‌آنکه از آن استفاده کنید ذخیره کنید می‌توانید آنرا در فریزر بگذارید اما توصیه می‌کنیم قهوه‌‌ مورد استفاده روزانه‌ی خود را در یخچال نگه ندارید.

 

گوجه فرنگی

در حالی که بسیاری از سبزیجات در یخچال به مدت بیشتری سالم می‌مانند، گوجه فرنگی بهتر است که در بیرون نگهداری شود. سرما طعم گوجه ها را از بین می‌برد و به بافتش آسیب می‌رساند. اگر گوجه های شما نرسیده باشند آنها را کنار پنجره و در معرض نور بگذارید. و چنانچه گوجه ها بیش از حد رسیده باشند می‌توانید آنها را بپزید و سپس در یخچال نگهداری کنید.

 

سس فلفل

ایرادی ندارد که سس فلفل را در یخچال بگذارید اما این کار کمی از مزه‌ی تند آنرا از بین می‌برد؛ ضمن آنکه لزومی به نگهداری آن در یخچال نیست. مقدار سرکه‌ی قابل توجهی که در آن وجود دارد جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد.

 

شکلات‌های فندقی

 

زمانی که این کِرِم‌های خوشمزه برای مدتی در یخچال بمانند، بیش از حد سفت شده و مالیدن آن روی نان دشوار می‌شود. ضمن آنکه شکلات فندقی در دماهای پایین مقداری از طعم ویژه‌ی خود را از دست می‌دهد. به طور کلی بسته‌ی باز نشده‌ی این شکلات‌ها می‌تواند تا دو ماه در دمای معمولی سالم باقی بماند. بسته‌ی باز شده آنها نیز حدودا یک‌ماه بعد از تاریخ خرید بدون قرار گرفتن در یخچال قابل استفاده است.

 

سیب

در صورتی که ترجیح می‌دهید سیب را بصورت سرد میل کنید می‌توانید آنرا در یخچال قرار دهید. اما حتما لازم نیست که این کار را بکنید. سرمای یخچال تا حدودی تُردی سیب‌ها را از بین می‌برد. سیب‌ از جمله میوه‌هایی است که می‌توان آن را در بیرون از یخچال برای چند هفته نگهداری کرد.  بعد از این مدت سیب‌های باقی مانده را می‌توان در یخچال گذاشت تا چند روزی به عمرشان افزوده شود.

 

آووکادو

 

پیدا کردن آووکادویی که به اندازه‌ی کافی رسیده باشد احتمالا کمی سخت است. بیشتر آووکادوها یا خیلی سفت و یا خیلی نرم هستند! خوردن یک آووکادوی نارس مانند آن است که یک سیب‌زمینی کال را گاز می‌زنید و یک آوکادوی بیش‌ازحد رسیده، خیلی لکه‌ای و خمیری شده است. فقط زمانی آووکادو را در یخچال بگذارید که به اندازه ی کافی رسیده است اما هنوز نمی‌خواهید آنرا مصرف کنید.

 

انواع توت ها

معمولا توت ها را نمی‌توان برای مدت زیادی نگه داشت. در نتیجه زمانی آنها را خریداری کنید که حتما قصد مصرف‌شان در همان روز را دارید. البته درصورتی که ناچارید آنها را چند روز نگهدارید یخچال گزینه‌ای بهتر از بیرون خواهد بود اما به هر حال توت‌ها خیلی زود فاسد شده و آبکی می‌شوند لذا بهتر است همه آنها را هم زمان نشورید.

 

میوه های هسته دار

میوه ‌های هسته‌داری مانند آلو، هلو، شلیل و زردآلو در دمای اتاق بهتر می‌رسند. برای بهره‌گیری هرچه بیشتر  از طعم این میوه‌های جذاب بهتر است آنها را در یک کیسه‌ی کاغذی در آشپزخانه نگهدارید. البته طبیعتا زمانی که میوه‌های هسته‌دار شما رسیده باشند اما امکان استفاده از آنها را ندارید کشوی میوه‌ی یخچال شما می‌تواند آنها را برای چند روز بیشتر سالم نگهدارد.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
hhdresearch

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی