1396/7/12 4309

با توجه به شرایط زندگی مدرن، کمبود ویتامین D به مشکلی همه‌گیر چه در میان وگان‌ها (گیاه‌خواران) و چه غیر وگان‌ها تبدیل شده است. خوشبختانه راههایی برای دریافت میزان کافی از این ویتامین با اهمیت وجود دارد.

پنج راه دریافت بیشتر ویتامین D برای گیاه‌خواران


در افرادی که  احتمالا بیشتر وقت خود را در فضاهای سرپوشیده و پشت میز کار سپی می‌کنند، کمبود ویتامین D به مشکلی همه‌گیر چه در میان وگان‌ها (گیاه‌خواران) و چه غیر وگان‌ها تبدیل شده است. خوشبختانه راه‌هایی برای  دریافت میزان کافی از این ویتامین با اهمیت وجود دارد. ویتامین D توانایی ما در جذب کلسیم را کنترل و رشد سلولی را تنظیم می‌کند. مطالعات اخیر نشان‌داده که دریافت کافی ویتامین D می‌تواند به پیش‌گیری از سرطان کمک نماید؛ در حالی که کمبود آن نه تنها به افزایش احتمال ابتلاء به سرطان مرتبط است بلکه با بیماری‌هایی چون ام‌.اس (multiple sclerosis)، ضعف عضلانی، و افسردگی نیز ارتباط دارد.
 
شما نیز شاید کنجکاو باشید که چه تفاوتی میان ویتامین‌های D2 و D3 وجود دارد؛ ویتامین D2 از منابع گیاهی حاصل می‌شود، در حالی که ویتامین D3 می‌تواند از لانولین (موم یا چربی بدست آمده از پشم گوسفند) و یا لینکن (تولید شده از جلبک‌ها) بدست آید. برخی محصولات تقویت شده گیاهی برای تأمین میزان لازم ویتامین دی کافی نیستند ولی ما وگان‌ها را تشویق می‌کنیم که خیلی هم در مورد مصرف نکردن محصولات حیوانی استرس نداشته باشند.
 
۱. قارچ‌ها
 
محققان گزارش کرده‌اند که قارچ‌ها می‌توانند میزان خوبی از ویتامین D را به عنوان یک مکمل غذایی تأمین کنند. قارچ‌های دکمه‌ای، پورتوبلو، میتیک، شیتاکه و مورل همگی مقادیر زیادی ویتامین دی دارند.  یکی از روش‌های استفاده بهینه از ویتامین دی قارچ‌ها خشک‌کردن آنها در نور خورشید است. تحقیقات نشان‌ داده است که مدتی قرار گرفتن قارچ‌ها در معرض نور خورشید می‌تواند ویتامین D آنها را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.
 
 
شیر سویا و شیر بادام
 
شیرهای بدست آمده از سویا و بادام، معمولا غنی‌شده از ویتامین دی‌۲ هستند، با اینهمه -محض احتیاط- قبل از خرید بهتر است برچسب اطلاعات محصول را چک کنید.
 
نور خورشید
 
قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه، دست‌کم دوبار در طول هفته ویتامین D مورد نیاز برای بدن ما را تأمین خواهد کرد. با اینهمه باید مراقب باشیم که اینکار موجب آفتاب سوختگی ما نشود. مهم است که میزان متعادل برای استفاده از نور خورشید را پیدا کنیم.
 
مکمل‌های گیاهی (به صورت اسپری یا کپسول)
 
به ویژه اگر به علت موقعیت جغرافیایی و یا برنامه شغلی‌تان به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، مصرف مکمل‌ها یک راه مطمئن برای تأمین نیاز روزانه بدن شما به ویتامین D می‌باشد. اسپری‌ها با جذب سریع و بوی خوش‌ وانیلی‌شان یک گزینه خوب بدین منظور می‌توانند باشند.
 
توفو یا پنیر سویا
 
مجددا لازم است که برچسب اطلاعات این محصول را چک کنید تا از میزان ویتامین دی توفوها مطمئن شوید. بسته به برند محصول، توفو می‌بایست حدودا ۲۰درصد از نیاز روزانه شما را به این ویتامین برآورده کنند.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
www.peta.org

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

یک دارابی کشاورز نمونه بین‌المللی در مصرف آب شد

برداشت ۷۰ تن گلابی از باغات نطنز

آغاز فعالیت ۶ مرکز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی

آموزش طراحی و ساخت گلخانه‌ها

پیش بینی تولید ۲۰ تن نگین زعفران در خراسان شمالی

اجرای ۱۱۳۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی حوضه دریاچه ارومیه

زالزالک میوه‌ای به رنگ پاییز

تاثیر کشت مکانیزه کشاورزی در دوران خشکسالی

افزایش سطح گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری به ۳۷ هکتار

پهپادها به کمک کشاورزان طارمی می‌آید

صادرات گردو با نفت برابری می‌کند

لزوم بهره‌گیری کشاورزان از تسهیلات آبیاری نوین

عوامل تأثیرگذار در کاهش کارایی سموم کشاورزی

احداث باغ میوه چگونه صورت می گیرد

فعالیت ۴۲ واحد گلخانه گل و گیاه زینتی در سطح استان همدان

برداشت بیش از ۶۵ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان

نقش تکنیک‌های جدید در صنعت کشاورزی

مقابله با تغییرات آب‌وهوایی به کمک درختان پروبیوتیک‌دار

تولید بیش از ۱۱ میلیون تُن محصولات کشاورزی در فارس

بررسی نکات طلایی سربرداری شاخه های درختان میوه

برداشت بیش از ۸۰۰۰ تن لیمو ترش در سیستان و بلوچستان

مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل

بهره‌برداری ۲۷ هزار طرح روستایی تا پایان امسال

آغاز برداشت انار از باغات کردستان

توسعه گلخانه‌ها با احداث روستا گلخانه در فارس

اگرونیک در شبکه های اجتماعی