1396/6/29 853

رژیم های غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهی (با مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر نسبت به مواد غذایی حیوانی) می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داد؛

رابطه رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات و خطر ابتلا به چاقی


بر طبق تحقیقات جدید که چندی پیش در کنگره اروپا در مورد چاقی ، در پورتو پرتغال، ارائه شد، رژیم های غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهی (با مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر نسبت به مواد غذایی حیوانی) می تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد. به گزارش سایت "یوراکلرت"، این مطالعه نشان داد خطر ابتلا به چاقی در میان افرادی که رژیم پروتئین گیاهخواری از جمله منابع گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات دارند نسبت به افرادی که از الگوی غذایی حیوانی مانند گوشت و چربی های حیوانی استفاده می کنند، به نصف کاهش می یابد. همچنین شواهد موجود نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی دارای نقش محافظتی در بیماری های قلبی عروقی و دیابت دارد.
 
این مطالعه توسط جولن سانز دانشجوی دانشگاه ناوارا اسپانیا، تحت راهنمایی دکتر آلفردو ژا و استاد مایرا بیساسترولو از دانشگاه ناوارا و موسسه سلامت Carlos III اسپانیا انجام شد. آن ها ارتباط بین درجه های مختلف رژیم غذایی گیاهخواری و بروز چاقی ( شاخص توده بدنی: BMI> ۳۰) را در بیش از ۱۶ هزار بزرگسال سالم و غیر چاق تحت مطالعه SUN Cohort بررسی کردند. - SUN Cohort ، مطالعه ا ی مربوط به دانشگاه ناوارا، برای ردیابی سلامت فارغ التحصیلان اسپانیایی از سال ۱۹۹۹ است. شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه پرسشنامه های مواد غذایی را تکمیل کردند و محققان از شاخص رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهخواری (PVI) (۱) استفاده کردند، تا امتیاز هر شرکت کننده را بر اساس نوع غذایی که خوردند، به دست آورند.
 
امتیازات براساس هفت گروه غذای گیاهی - سبزیجات، میوه ها، دانه ها، مغزها، روغن زیتون، حبوبات (مانند نخود ، لوبیا، عدس) و سیب زمینی داده شد. در حالی که پنج گروه حیوانی - چربی های حیوانی، لبنیات، تخم مرغ، ماهی و سایر غذاهای دریایی و گوشت از میزان امتیازات کسر شدند. بر اساس امتیازات، شرکت کنندگان به پنج گروه ، از ۲۰ درصد با حداقل رژیم غذایی پروتئین گیاهی ( گروه یک) تا ۲۰ درصد با بیشترین پروتئین گیاهی (گروه پنجم) تقسیم شدند به طوری که متوسط این روند طی ​​۱۰ سال دنبال شد.
 
طی این مدت، ۵۸۴ نفر از شرکت کنندگان چاق شدند. در حالی که محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کردند، کمتر به چاقی دچار شدند. مدلسازی نشان داد که افراد با بیشترین گیاهخواری (گروه پنج) در مقایسه با شرکت کنندگان با کمترین میزان گیاهخواری (گروه یک)، خطر ابتلا به چاقی ۴۳ درصد کاهش یافته بود. برای گروه های ۲، ۳ و ۴، خطر کاهش چاقی در مقایسه با گروه یک، به ترتیب ۶ درصد، ۱۵درصد و ۱۷درصد بود، نتایج به دست آمده بدون در نظر گرفتن سایر عوامل تاثیرگذار شامل جنسیت، سن، مصرف الکل، BMI، سابقه چاقی خانوادگی، میان وعده ها، سیگار کشیدن، مدت خواب و فعالیت بدنی بود. آن ها نتیجه می گیرند: "مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه با کاهش ریسک قابل ملاحظه ای از ابتلا به چاقی همراه است. بنابراین توصیه می شود رژیم های غذایی غنی از غذاهای گیاهی با کاهش مصرف غذاهای حیوانی در نظر گفته شود."
منبع
ایانا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

حذف آفات باغات با فرومون‌های جنسی حشرات

ردیابی ویروس‌ها و سالم‌سازی پایه و ارقام زردآلو

لایروبی انهار نخلستان‌های شادگان

کارلا یا خربزه تلخ؛ گیاه ضد دیابت

سایه سنگین «سوسک حنایی» بر نخلستان‌های جنوب کرمان

آفت زدایی بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع غلات ارومیه علیه سن گندم

بایدها و نبایدهای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در کشاورزی

کارگاه آموزشی باغ انگور

احداث نخستین نهالستان مدرن تولید توت نوغان کشور در قائم‌شهر

از کشت گلخانه‌ای بدون خاک چه می‌دانید؟

محصولات ارگانیک را چگونه بشناسیم

وبینار آشنایی با بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار می‌شود

افتتاح ۲۵۲ پروژه به مناسبت هفته جهادکشاورزی

پسیل پسته و راه‌های مقابله با آن

۹۰ هزار هکتار از اراضی و باغات استان کرمان مجهز به سیستم آبیاری نوین و تحت فشار

روز جهانی محیط‌زیست ۲۰۲۰ در سایه کرونا

تهیه پروتئین از ضایعات هسته پرتقال

نحوه صحیح شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات

سماق گیاهی ضد درد و اضطراب

کدو تخم کاغذی و خواص درمانی آن

ایران در جایگاه ششم تولید قارچ در دنیا

توصیه به کشاورزان برای مقابله با آفت بذر کلزا

انجام نشاء مکانیزه در ۸۰ درصد از شالیزارهای گیلان

صادرات حنای ارگانیک دلگان به فرانسه

آب بشقابی، گونه گیاهی در حال انقراض

اگرونیک در شبکه های اجتماعی