1396/5/4 1763

مهارت افزایی و افزایش تخصص دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و همچنین شاگردپروری و علاقه‌مند کردن دانشجویان به حضور در این رشته‌ها باید جدی گرفته شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد؛

ضرورت توجه به روزآمد کردن سرفصل دروس کشاورزی و افزایش تخصص دانش‌آموختگان

دکتر محمد کافی سوم مرداد ماه در چهل و هشتمین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تاکید براینکه کماکان تعداد دانش‌آموختگان و متخصصان کشاورزی بیش از تقاضای بازار و بخش خصوصی است، اظهار کرد: روزآمد کردن و هماهنگ کردن سرفصل دروس کشاورزی و افزایش تخصص دانش‌آموختگان می‌تواند کمک کند تا دانشجویان کشاورزی با مهارت کافی فارغ‌التحصیل شوند؛ امیدواریم وزارت علوم عزم جدی در این زمینه داشته باشد تا تمام دانشکده‌های کشاورزی کشور در یک ضابطه حرکت کنند.
 
وی ادامه داد: امسال شاهد بودیم که بیش از ۵۰۰ هزار نفر تنها برای علوم پزشکی در گروه علوم تجربی کنکور سراسری به رقابت بایکدیگر پرداختند و پس از آن رشته‌های کشاورزی را مدنظر قرار دادند؛ بنابراین می‌توان دریافت ورودی‌های رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها ضعیف هستند، لذا باید شاگرد پروری و علاقه‌مند کردن دانشجویان به رشته‌های کشاورزی جدی گرفته شود تا بتوانیم جاذبه در این رشته‌ها را گسترش دهیم و آنان را توجیه کنیم که کشاورزی سهم مهمی در زندگی مردم دارد.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد براساس آخرین رتبه‌بندی دارای رتبه دوم در میان دانشگاه‌های جامع کشور و بر اساس رتبه‌بندی جهانی لایدن رتبه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ و در رتبه‌بندی تایمز در رتبه‌بندی ۸۰۰ تا ۹۰۰ قرار دارد. کافی افزود: در حال حاضر دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد دارای رتبه ۲۷۵ در سطح دنیا است و چنین روندی در میان سایر دانشکده‌های کشاورزی کشور نیز حاکم است که به این معنا است سهم ما در تولید علم قابل‌توجه بوده و توانسته‌ایم در مرزهای دانش حرکت کنیم. وی ادامه داد: ما طی ۱۰ سال گذشته امکانات و تجهیزاتی که بتوان با آن تحقیقات روزآمد انجام داد را نتوانستیم در اختیار گروه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های کشاورزی قرار دهیم.
 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته بین وزارت کشاورزی و دانشکده‌های کشاورزی ارتباط تنگاتنگ و ملموسی ایجاد شده که تا حدودی نوید بخش مهارت افزایی و تخصصی‌تر شدن حوزه کشاورزی درآینده است. کافی عنوان کرد: معمولا دانشکده‌های کشاورزی در مقابل دانشکده‌های منابع طبیعی قرار می‌گیرند با این عنوان که دانشکده‌ی کشاورزی درصدد از بین بردن منابع طبیعی است و برعکس دانشکده‌های منابع طبیعی به دنبال حفظ آن هستند که این طرز تفکر اشتباه است؛ همه ما واقفیم که سرمایه اصلی ما آب و خاک محسوب می‌شود و ما می‌توانیم با روش‌های روزآمد آن را مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه در کارنامه دولت یازدهم وضعیت مطلوبی در بخش کشاورزی حاکم است، تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم ب بخش کشاورزی در جهان، ما توانستیم رشد ۴ تا ۶ درصدی در کشور داشته باشیم که این آمار در طی پنج سال گذشته بسیار مطلوب است. 
 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور ما محصولات کیفی‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان جهان تولید می‌کنند، افزود: تولید ۱۲۰ تن محصول در یک سال زراعی افتخار بزرگی برای ما است.  کافی تاکید کرد: یک واقعیت جهان امروز این است که روز به‌روز سهم بخش کشاورزی در GPT کمتر می‌شود که این مقدار در کشور ما ۱۱ درصد است، درحالی‌که درگذشته ۲۰ درصد بوده است. در کشورهای پیشرفته این رقم به دو تا سه درصد می‌رسد و این آمار نشان می‌دهد ما در این بخش دچار مضیقه‌های بیشتری خواهیم شد؛ بنابراین سیاست‌مداران باید نظارت، توجه و بودجه بیشتری را به این بخش اختصاص دهند. وی یادآور شد: بخش های زیادی از کشاورزی ما وابسته به واردات است؛ بنابراین باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی