1396/2/28 1589

محمد مهدی قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی فارس گفت:در این دولت توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده است و یکی از پایه های مهم محیط زیست حوزه آب است و در حوزه آب نیز بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخشهاست و استان فارس بیشترین اصلاح آبیاری را در سطح کشور داشته است.

قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی فارس:

استان فارس بیشترین اصلاح آبیاری را در سطح کشور داشته است

محمد مهدی قاسمی مدیر کل جهاد کشاورزی فارس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که صبح چهارشنبه در اداره کل برگزارشد به سوال دانشجویان پاسخ داد و در رابطه با اقداماتی که به جهت بهبود سامانه های آبیاری در کشاورزی استان فارس صورت گرفته است گفت: در این دولت توجه ویژه ای به محیط زیست شده است و یکی از پایه های مهم محیط زیست حوزه آب است و در حوزه آب نیز، بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخشهاست که در بخش کشاورزی استان برای بهبود راندمان مصرف آب بودجه های خوب و مناسبی دیده شده است که در لایحه اعتبارات سال96 نیز این بودجه به دوهزار و چهارصد و پنجاه میلیارد تومان افزایش یافته است.
 
در زمینه آبیاری تحت فشار نیز کشاورزان فارس بیش از پنجاه هزار هکتار به صورت خود اجرایی اقدام نموده اند. وی ادامه داد: آبیاری تحت فشار بهره وری را بسیار بالا برده و همه اینها منجربه عملکرد تولید بالاتر محصول می شود و به جهت دست یافتن به راندمان بالاتر محصولات کشاورزی و بهره وری آب، استان فارس بیشترین اصلاح آبیاری را در سطح کشور داشته است و آنچه می خواهیم انجام دهیم تحت پوشش قراردادن هفتاد هزار هکتار زمین به سیسم آبیاری تحت فشار است. وی گفت: در آینده نیز بحث پوشش کانالها دنبال خواهد شد.
 
ایشان اضافه کردند: تا ابتدای سال94 سی وشش هزار هکتار مساحت کلخانه های فارس بوده است و از سال 94 تاکنون به دویست و چهل هزار هکتار رسیده است ایشان گفتند: گلخانه بهره وری آب رابین 5 تا 15 برابر افزایش می دهد و به همین دلیل طی 10 سال آینده ایجاد هفت هزار هکتار گلخانه برای استان هدف گذاری شده است ودر این زمینه حریم گلخانه ها کاهش یافته و کشاورزان در یک مکان  اجازه تحت پوشش قرار سطح بیشتری برای ایجاد گلخانه را دارند. وی افزود: در زمینه ترویج، آموزش و فرهنگ سازی نیز اقدامات موثری انجام شده است و طرح نظام ترویج در حال پیاده سازی است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه مراکز خدمات کشاورزی ما در حال تعطیل شدن بود اما با اقداماتی که صورت گرفت حدود 900 نفر از نیروها و کارشناسانی که این مراکز نیاز داشتند به این مراکز وارد و شروع به فعالییت و خدمت رسانی نموده اند ایشان در بخش دیگر پاسخهای خود به دانشجویان گفتند: برای بهبود کار کشاورزی به تعداد کشاورزان پیشرو یعنی کشاورزانی که از مهارت و تجربه بالایی برخوردارند و همچنین زیر نظر کارشناسان و مهندسان کشاورزی اقدام به کشاورزی می نمایند افزوده شده است و همچنین مزارع الگویی این استان نیز افزایش یافته است. ایشان در بخش پایانی گفتند جهاد کشاورزی استان از دانشگاه و دانشگاهیان استقبال کرده و خواهان همکاری و ارتباط بیشتر این دو است و از راهکارهایی که به ارتباط بیشتر این دو بخش بیفزاید استقبال می کنیم.در پایان قرار بر این شد که این نشستها لا اقل در هر فصل یکبار انجام گیرد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی