1398/6/6 1925

قطعنامه پایانی کنفرانس در ضرورت گذر از کشاورزی رایج به ارگانیک و تبیین محورهای اساسی آن

قطعنامه پایانی دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم


با یاری خداوند متعال، دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم از تاریخ 03/06/1398 لغایت 04/06/1398 با شعار خاک سالم، غذای سالم و انسان سالم و با تعامل و مشارکت صمیمانه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی، پارک علم و فناوری استان اردبیل، استانداری اردبیل، بنیاد ملی نخبگان، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست و اداره کل هواشناسی استان اردبیل، اداره کل دامپزشکی و شرکت‌ها و ادارات دیگر و با شرکت 213 نفر از استادان، پژوهشگران، کارشناسان، دانشجویان و علاقهمندان به علوم کشاورزی ارگانیک از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مختلف در شهر اردبیل برگزار و تعداد 32 مقاله پژوهشی به صورت سخنرانی و  312 مقاله به صورت پوستر ارائه شد.
 
ضمن تقدیر و امتنان از این حضور شایسته و با عنایت به اهمیت روز افزون بحث کشاورزی ارگانیک در برنامههای کلان کشور به ویژه در حوزه تغذیه، سلامت، تولید ملی و صادرات غیرنفتی و با در نظر گرفتن مقالات و مباحث مطرح شده، شرکت کنندگان این کنفرانس تخصصی موارد ذیل را به عنوان قطعنامه پایانی این همایش اعلام میدارند:
 
کنفرانس ضمن تاکید بر اهمیت بالای کشاورزی ارگانیک، توجه بیش از پیش مسئولین، پژوهشگران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به ضرورت گذر از کشاورزی رایج به ارگانیک و تبیین محورهای اساسی آن معطوف می‌دارد. کنفرانس موکداً پیشنهاد می‌نماید برای تولید فرآورده‌های سالم، سلامت جامعه و حفاظت از محیط زیست از مصرف بی‌رویه مواد آلاینده به خصوص آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در عرصه کشاورزی و داروهای شیمیایی در دامپروری خودداری و از ادوات مناسب کشاورزی ارگانیک استفاده گردد.

استفاده از مدیریت تلفیقی عوامل خسارت‌زای کشاورزی به صورت حذف تدریجی آلاینده‌های شیمیایی و استفاده مؤثر از مواد بیولوژیک از جمله مواد موثره گیاهی و میکروارگانیسم‌های مفید در کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز پیشنهاد می‌شود.

کنفرانس از مسئولین بخش کشاورزی درخواست می‌نماید که اجرای تصمیمات مرتبط با کشاورزی در سطوح ملی و منطقه‌ای را منوط به پژوهش‌های بنیادی و سازگار با موضوع کشاورزی ارگانیک نموده و با صاحب‌نظران دانشگاهی، مشورت‌های لازم را به عمل آورند.

با توجه به لزوم اصلاح برخی رویه‌ها در کشاورزی ایران از طریق به‌کارگیری نتایج پژوهش‌های نیازمحور و کاربردی کردن پژوهش‌ها و مقالات علمی، ضرورت انتخاب پژوهش‌های کاربردی در تحقیقات اعضای هیات علمی و محققین و نیز پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و لزوم ارتباط نزدیک دانشگاه‌ها با سازمان‌های دولتی و خصوصی مرتبط با بخش کشاورزی مورد توصیه و تأکید قرار می‌گیرد.

با توجه به تاثیرات مثبت فناوری‌های نو به‌ویژه زیست‌فناوری، نانوفناوری و
کشاورزی دقیق در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی از دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی، پژوهشی و سازمان‌های اجرایی تقاضا می‌شود تمهیدات و امکانات لازم برای بهره‌برداری پژوهشگران، دانشجویان و در نهایت کشاورزان از این فناوری‌ها را فراهم نمایند.

تدوین برنامه پهنه‌بندی و تعیین الگوی کشت گیاهان در مناطق مختلف کشور با توجه به تغییرات اقلیم و نیز برنامه‌ریزی مناسب برای حفاظت از خاک و منابع طبیعی مورد پیشنهاد و تأکید می‌باشد.

به منظور بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی و بالا بردن سطح سلامت جامعه، ارتقای دانش و آگاهی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص کشاورزی ارگانیک با برنامه‌های مناسب ترویجی و تبلیغی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی توصیه می‌شود.
  
 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته / اردبیل- شهریور 1398

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی