1398/3/23 1872

به دنبال اظهارات برخی شهرندان مبنی بر شیوع بیماری لکه سیاه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد با اعزام کارشناسان کنترل آنرا در دستور کار قرار داد.

کشاورزان عملیات پیشگیری را جایگزین سم پاشی نمایند

شیوع بیماری لکه سیاه در برخی باغات مهاباد

جعفر ایمانیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: به منظور ارتقای سطح کیفی محصولات و کنترل بیماری‌ها در این اداره کارشناس متخصص و مجرب مستقر شده است. وی افزود: نزدیک به 20 روز است کارشناس مربوطه بازدیدها و مطالعات در این زمینه را آغاز نموده و به منظور بازدید از باغاتی که به بیماری لکه سیاده مبتلا شده‌اند اعزام شده است.

تورج شمس برهان کارشناس و مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد نیز در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: طی بازدیدهایی از باغات بخش شهرویران صورت گرفته بیماری لکه سیاه یا همان قارچ در برخی باغات مشاهده شده است. وی افزود: لکه سیاه یک بیماری قارچی است که بیشتر در باغات سیب و در شرایط آب و هوایی مرطوب در سالهایی که فصل بهار رطوبت نسبی بالا و دما بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد باشد این بیماری حالت اپیدمی پیدا خواهد کرد.

شمس برهان تصریح کرد: این بیماری بیشتر در باغات متراکم روی می‌دهد و باغات روستاهای ایندرقاش، قم قلعه، وسوکند و بصورت کلی بخش شهرویران بیشتر در معرض شیوع این بیماری قرار دارند و امسال نیز با توجه به بارش‌های خوب بهاری و از ابتدای فصل، شرایط رطوبتی در محیط را برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم شده است. وی اضافه کرد: متأسفانه باغات در این منطقه بسیار متراکم هستند و فاصله درخت‌ها به یکدیگر نزدیک است و همین امر موجب می شود که تهویه به خوبی صورت نگیرد و این بیماری به سرعت تکثیر شود.

این کارشناس کشاورزی خسارات بیماری لکه سیاه را بصورت کمی و کیفی اعلام کرد و گفت: خسارات عملکردی یا کمی آن پایین است اما خسارات کیفی آن می‌تواند ابعاد بزرگتری را بخود بگیرد و محصولی که در شرایط لکه سیاه رشد پیدا می‌کند بازار پسند نیست. مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در ادامه اظهار کرد: از ابتدای سال پیش بینی می‌شد که بیماری لکه سیاه رشد یابد و در همین راستا نیز اطلاعیه‌های کشاورزی برای پیشگیری از این بیماری از طریق رسانه ها اعلام شده بود، لذا باغات کشاورزانی که توصیه‌های جهاد کشاورزی را رعایت کرده‌اند محصولاتشان از این بیماری مصون مانده است.

تورج شمس برهان با اشاره به راههای پیشگیری از این بیماری افزود: قبل از گل دهی درختان کشاورزان بایستی کف باغات خود را از وجود علف‌های هرز به وسیله شخم زدن پاکسازی نمایند و شرایط را برای تهویه در باغات به وسیله هرس کردن مهیا نمایند و این امر نیازمند آگاهی بیشتر و دانش فنی است چراکه استفاده مکرر و زیاد از سم های شیمیایی مورد تایید کارشناسان کشاورزی و محیط زیست نیست.

وی تصریح کرد: باغداران از فصل پاییز باید یکسری عملیات زراعی و مکانیکی را برای کنترل این بیماری انجام دهند و باید در آخرین مرحله به سم پاشی متوسل شوند درحالیکه راهکارهای پیشگیری از رشد قارچ به مراتب مفیدتر خواهد بود. مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در پایان اظهار کرد: با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت، بیماری لکه سیاه کاهش می‌یابد ولی ریشه کن شدن این بیماری نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.
منبع
هاژه

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی