1397/2/16 3611

دکتر محمدباقر رضایی می گوید، هرچند شاهد توسعه سطح زیر کشت گل محمدی در کشور هستیم اما حرکت در مسیر فرآوری و به تبع آن تجاری سازی این گیاه بومی لاک پشتی ادامه دارد.

حرکت آهسته در مسیر تجاری سازی گل محمدی


رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران با اشاره به اینکه سطح زیر کشت این گیاه بومی در کشور حدود 20 هزار هکتار تخمین زده می شود، اظهار داشت: فرآوری خاصی به جز گلاب و اسانس از گل‌محمدی در کشور نداریم. از گل محمدی علاوه بر گلاب می‌توان محصولات دیگری مانند 'کانکریت'، 'ابسولوت' و ماده معطر طبیعی 'فنیل اتیل الکل' بدست آورد که این محصولات در صنایع آرایشی، بهداشتی و غذایی کاربردهای فراوانی دارد. وی با اشاره به اینکه فرآوری اندک این گیاه معمولا براساس استاندارد انجام نمی شود افزود: به همین دلیل اغلب آنها، امکات صادرات را نداشته و در صنایع هم، قابل استفاده چندانی نیست.


رضایی ادامه داد: فعالان این حوزه اطلاعات کافی در زمینه فرآوری، رعایت استاندارد و تولید گیاه با کیفیت مناسب را ندارند و به همین دلیل بخش عمده‌ای از زحمات آنان به هدر می‌رود. فرآوری موجود بیشتر به صورت سنتی و فصلی انجام می‌شود. رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران با بیان اینکه ما از فناوری به منظور اسانس‌گیری و فرآوری، معمولا بی‌بهره هستیم، تصریح کرد: با استفاده از تجهیزات پیشرفته باید به سمت فرآوری صنعتی و استاندارد حرکت کنیم.

 

نگران افزایش بی رویه سطح زیر کشت گل محمدی هستیم
وی با اشاره به اینکه نگران افزایش بی‌رویه سطح زیر کشت گل محمدی در کشور هستیم، گفت: تولید گل محمدی به دلیل توسعه سطح زیر کشت آن، افزایش یافته اما اگر زمینه فرآوری مناسب آن فراهم نشود، زحمات کشاوزان به هدر می‌رود. رضایی ادامه داد: این گیاه مانند زعفران در حال رخنه کردن به همه نقاط کشور است و باید برای تولید اقتصادی، برند سازی و فرآوری آن فکر اساسی کرد تا فقط سطح زیر کشت افزایش نیابد. وی افزود: کشاورزان در کنار توسعه سطح زیر کشت، باید با نیاز داخلی و خارجی آشنایی داشته و با رعایت استانداردهای لازم اقدام به افزایش تولید این محصول گیاهی کنند.


دبیر کارگروه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر لزوم فرآوری مناسب گل محمدی تاکید کرد و گفت: ایجاد مراکز اصلاح نژاد گل محمدی، معرفی ارقام مناسب برای مناطق مختلف اقلیمی کشور و توسعه صنایع جانبی، امری اجتناب ناپذیر است. دکتر علی ابراهیمی اظهار داشت: در صورتی که رقمی توسط متخصصان مرتبط معرفی شود که اسانس و ترکیبات مناسب داشته باشد، کشاورزان با اطمینان بیشتری می‌توان به کشت آن اقدام کنند، در غیر این‌صورت و بدون توجه به معرفی رقم مناسب و عدم استحصال ترکیبات ثابت، مشکل صادرات خواهیم داشت.


وی از مزیت‌های گل محمدی را سازگاری وسیع آن در شرایط اقلیمی کشور اعلام کرد و گفت: کم توقع بودن این گیاه از نظر میزان مصرف آب، می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب کشت در شرایط دیم و در اراضی کم بازده و شیب‌دار محسوب شود. دبیر کارگروه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار داشت: توسعه کشت این محصول، می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی را در مناطق روستایی ایجاد کند. همایش بین‌المللی گل محمدی با نگاه به رویکردهای جدید مانند رونق اقتصادی و افزایش فرآوری، آبان‌ماه امسال در کاشان برگزار می‌شود.در این همایش، سعی شده از تجربیات و دیدگاه‌های صاحت نظران کشورهای پیشرو در این زمینه استفاده شود.

منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی