1400/2/18 1500

امسال ۸۰۰ تن گل محمدی از باغات استان برداشت خواهد شد.

افزایش ۱۵ درصدی برداشت گل محمدی در یزد


مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد پیش بینی کرد؛ در سال جاری مقدار ۸۰۰ تن گل محمدی از باغات استان برداشت شود که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

«اکبر شیخ علیشاهی» در این رابطه اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این گیاه مربوط به شهرستان‌های خاتم به وسعت ۱۶۴ هکتار، ابرکوه ۳۰ هکتار و مهریز ۲۸ هکتار است.

وی با بیان این که برداشت محصول از ۳۷۷ هکتار سطح زیرکشت این گیاه از اواخر فروردین ماه در استان آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون از محصول گل محمدی به صورت سنتی در کارگاه های گلابگیری استان استفاده می شود ولی در زمینه تولید اسانس و روغن آن که ظرفیت بسیار خوبی هم برای سرمایه گذاری در استان دارد، اقدامی انجام نشده است.

شیخ‌علیشاهی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از محصول گل محمدی امسال استان در واحدهای گلاب‌گیری سنتی، دو هزار و ۵۰۰ تن گلاب خالص استحصال می‌شود.

این کارشناس ارشد امور باغبانی یزد با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصول کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد، یادآور شد: کشت محصول کم آبخواه به‌ ویژه گیاهان دارویی به دلیل زود بازده بودن در اولویت برنامه‌هاست و در همین راستا نیز سطح زیرکشت گل محمدی در برنامه‌ی پنج‌ساله در دست اجرا به ۶۵۰ هکتار در استان افزایش خواهد یافت.

وی به توزیع ۱۵ هزار قلمه دارای ریشه و نهال کشت بافتی گل محمدی در سال جاری بین کشاورزان استان اشاره کرد و افزود: این گیاه از جمله درختچه‌هایی است که به صورت سنتی در اطراف باغ‌ها و مزارع کشت و محصول به صورت انبوه تولید می‌شود.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: دولت برای توزیع این تعداد قلمه گل محمدی در استان ۵۳۰ میلیون ریال به متقاضیان کشت و توسعه گل محمدی یارانه پرداخت کرد.

شیخ‌علیشاهی در ادامه با بیان این که در سال گذشته ۲۷ نفر متقاضی برای اخد ۱۳۰ میلیارد ریال وام برای کشت گیاهان دارویی به بانک عامل معرفی شدند، گفت: امسال بدون هیچ محدویتی میزان پرداخت وام قرضه الحسنه به متقاضیان برای تامین اعتبار و سرمایه در گردش پنج ساله پرداخت می‌شود.

وی یاداور شد: این تسهیلات که با یک سال تنفس و یک سال مشارکت پرداخت می‌شود، برای کشت ۱۵ رقم گیاهان دارویی چندساله شامل زعفران، گل محمدی، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، زیره و سایر محصولات است که به صورت دیم و آبی کشت شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: در سال جاری ۳۰ هکتار در شهرستان ابرکوه به کاشت گل محمدی اختصاص دارد که این عدد نسبت به سال گذشته پنج هکتار افزایش دارد.

این مسئول ادامه داد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و در چارچوب تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای شعار «تولید ، پشتبانی، موانع زدایی‌ها»، امسال کشاورزان و مسئولان منطقه در صدد هستند سطح زیرکشت آن را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، از مجموع ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی در استان یزد است.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی