1396/8/8 1780

در حال حاضر وضعیت رودخانه‌ها چه از وسط شهر بگذرد و یا اینکه آب زه‌کشی کشاورزی به آن‌ها وارد شود، وضعیت مطلوبی نیست و هر چه سطح آبی کم شود با ورود فاضلاب‌ها این میزان آب باقی‌مانده نیز از دست می‌رود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

وضعیت رودخانه‌های کشور مطلوب نیست


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر وضعیت رودخانه‌ها چه از وسط شهر بگذرد و یا اینکه آب زه‌کشی کشاورزی به آن‌ها وارد شود، وضعیت مطلوبی نیست و هر چه سطح آبی کم شود با ورود فاضلاب‌ها این میزان آب باقی‌مانده نیز از دست می‌رود و باید از ورود پسماندها به منابع آبی با توجه به خشکسالی‌هایی که وجود دارد، جلوگیری شود. مسعود تجریشی امروز  در جریان بازدید از شرکت خالص‌سازان روی ایران، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه فشارهای سیاسی تاثیری بر تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با مسائل زیست‌محیطی ندارد، اظهار کرد: فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی، یک فرآیند طولانی است به طوری که وقتی یک فرآیند زیست‌محیطی ارائه می‌شود در داخل استان و یا سازمان همه مواردی که در رابطه با آن وجود دارد مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و سپس در یک هیئت تصمیم‌گیری می‌شود و فشار سیاسی بر تصمیمات اتخاذ شده ثاثیری ندارد.

 

این مسئول ادامه داد: در زمان ارزیابی یک مسئله چند گزینه در نظر گرفته می‌شود تا از بین گزینه‌ها بهترین گزینه که آثار سوء زیست‌محیطی آن کمتر است، انتخاب می‌شود. وی افزود: حدود 4 درصد از پسماندهایی که در کشور جمع‌آوری می‌شود صنعتی است و از آنجایی که ایران کشور صنعتی نبوده و در حال گذر و حرکت به سمت صنعتی شدن است، پسماندهای زیاد صنعتی وجود ندارد ولی همین پسماندهایی که وجود دارد، آثار زیادی را برای محیط زیست به دنبال دارد؛ چرا که ایران به لحاظ آبی، کشور بسیار شکننده‌ای است و اگر این پسماندها وارد خاک‌های حاصل‌خیز شود، منابع آبی و خاکی موجود از دست می‌رود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: مهم‌ترین عامل آلودگی آب‌ و هوا در شهر، خودروها و در بیرون از شهر تالاب‌های خشک شده‌ای است که گرد و غبار از آن‌ها ایجاد می‌شود و در حال حاضر طرح ملی در قالب احیای تالاب‌ها و مدیریت گرد و غبار برای جلوگیری از این نوع آلودگی‌ها در حال اجرا است.

 

وی همچنین گفت: هنوز برای انتقال پسماندهای شهرک روی تصمیمی گرفته نشده است. مسعود تجریشی در حاشیه بازدید از محل دپوی پسماند شهرک تخصصی روی استان زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اگر بخواهیم توسعه اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و زندگی و محیط زیست سالم داشته باشیم چنین شرایطی مستلزم آن است که برخی از استانداردها به طور حتمی رعایت شود. این مسئول ادامه داد: بر اساس آنچه که مشاهده شد، وضعیت دپوی این فیلتر کیک‌ها با برخی از اقدامات مهندسی و مدیریتی می‌تواند شرایط بهتری را به لحاظ زیست‌محیطی داشته باشد و دانشگاه‌های منطقه می‌توانند در رابلطه با تبعات وجود این فیلتر کیک‌ها در سال‌های گذشته اعلام نظر کنند و به لحاظ حاکمیتی دانشگاه علوم‌پزشکی موظف است آثار این مواد بر سلامت انسان را گزارش کنند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون در رابطه با انتقال این پسماندها تصمیمی گرفته نشده است، افزود: روند در سازمان محیط زیست بر این است که ابتدا طرحی پس از ابلاغ، آثار زیست‌محیطی آن بررسی می‌شود و وقتی که نبود آلایندگی آن تایید شد به مرحله اجرا درمی‌آید و اولویت با پروژه‌هایی است که خسارت زیست‌محیطی آن کمتر است و پس از تصمیم‌گیری اقدامات مدیریتی در رابطه با آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. تجریشی در رابطه با نوع رفتار با واحدهایی که استانداردهای حد مجاز آلایندگی را رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: ابتدا از این واحدها پایش انجام می‌شود و سپس از آن واحد نمونه‌برداری کرده و در صورت وجود آلایندگی بیش از حد مجاز ابتدا به این واحدها تذکر داده می‌شود و سپس جریمه برای رفع مشکل آلودگی و در صورت عدم رعایت واحد آلاینده پلمب می‌شود و این روندی است که بر اساس قانون مشخص شده است و اگر واحدی نتواند استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کند، آن واحد حتما پلمب خواهد شد.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: با پلمب کردن، مشکل ایجاد آلودگی در کوتاه‌مدت حل می‌شود. پلمب کردن خط آخر است ولی مشکلات به طور اساسی حل نمی‌شود و سازمان محیط زیست موظف است نسبت به هرگونه تخریب محیط زیست و این‌گونه موارد واکنش نشان داده و اقدام کند. وی تصریح کرد: صنایع همواره آلودگی دارند ولی اقداماتی برای رفع آلودگی وجود دارد و در جایی که امکان رفع آلودگی بر اساس مطالعات دانشگاهی و اصولی بسیار مهم است و مثلا بیکاری 10 نفر برای جامعه مزیت اقتصادی بیشتری دارد نسبت به اینکه تعداد بسیاری از مردم یک منطقه به خاطر آلودگی زیست‌محیطی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. تجریشی اظهار کرد: سازمان بر اساس الزامات قانونی که دارد باید با صنایعی که آلایندگی بیش از حد مجاز ایجاد می‌کنند در مورد برنامه مدیریتی رفع آلودگی آنان بحث و اقدامات انجام شده توسط آنان را ارزیابی کند.

منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی