1398/4/10 1732

وضعیت نامطلوب کشاورزی اصفهان به خاطر نبود ذخایر آبی مناسب از یک سو و نقش مهم ذخیره سد زاینده‌رود برای تأمین آب شرب مردم اصفهان از سوی دیگر موجب شد تا رهاسازی آب برای کشت بهاره کشاورزان اصفهان به تصویب رسید.

آنچه از بهار تا پاییز بر زاینده‌رود می‌گذرد؛

نجات کشاورزی اصفهان با بارش باران


به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهمترین نگرانی مردم و دولت‌ها از گذشته تاکنون مسئله آب و نیاز به ذخیره آن بوده که از نقطه نظر کمی و کیفی بستر توسعه همه جانبه است، آب از اساسی‌ترین مباحث مهم امروز کشور و استان اصفهان محسوب می‌شود، شاید کمتر کسی مطلع باشد که در برخی از روستاهای اصفهان در سال‌های اخیر آب آشامیدنی با تانکر برای اهالی آنها تامین می‌‌شود. زاینده‌رود از آن جهت که یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های مرکز ایران بوده و در مسیر خود روستاهای بسیاری را آباد می‌کرده، نام زاینده‌رود گرفته و از دیرباز رگ‌حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان محسوب می‌شده، این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌‌ریزد.
 
آب زاینده‌رود هویت بخش کشاورزی استان و نشانه زنده بودن این دیار است که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه به‌ویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی دارد که به‌علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی‌رویه در سال‌های متوالی به رودخانه‌ای فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم با خشکی روبه‌رو شده است. سد زاینده‌رود با حجم مخزن یک میلیارد و 250 میلیون مترمعکب، فروردین‌ماه سال گذشته فقط 156 میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشت به‌عبارتی حدود 88 درصد از مخزن این سد خالی بوده است البته بهمن‌ماه 96 میزان ذخیره سد به حدود 10 درصد (132 میلیون مترمکعب) رسیده بود.
 
وضعیت ذخایر نامطلوب سد زاینده‌رود در 6 ماهه دوم سال 96 موجب شد تا کشاورزان اصفهانی نتوانند همچون سال‌های قبل از منابع آبی این رودخانه برای کشت و زرع خود استفاده کنند. این موضوع سبب شد تا در اسفندماه سال گذشته اصغر محسن‌زاده کرمانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کند؛ برای کشت بهاره به شدت با محدودیت تحویل آب روبه‌رو هستیم، امکان کشت بهاره کشاورزان اصفهان بسیار کم و به صورت محدود از اواخر اسفند امسال تا اواسط اردیبهشت سال 98 محصولاتی همچون سبزی و صیفی‌جات کشت می‌شود.
 
با وجود اینکه سال گذشته کمترین بارندگی را در طول 52 سال گذشته داشتیم، زاینده‌رود پس از بازگشایی 20 روزه در میانه زمستان سال گذشته، از آغاز نوروز 98 بار دیگر جاری شد. هر چند دستور رئیس جمهور مبنی بر جاری شدن آب زاینده‌رود با هدف جذب گردشگر در نوروز امسال بود اما به لطف نزول برکات آسمانی باران مرحمی بر کم شدن آب مخزن سد زاینده‌رود شد و در فروردین‌‍ماه با بارش‌های خوب بالادست، اکنون ذخیره مخزن سد زاینده‌رود در حدود 780 میلیون متر مکعب است که همین موضوع دلیلی برای جاری ماندن آب تا پایان تابستان است. بدین ترتیب در برگزاری نشست شورای سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو، مقرر شد با مسئولیت استان اصفهان، تمهیدات لازم برای مصرف بهینه و همچنین با رعایت خط قرمز حجم آب و نگه‌داشت کشت پاییزه، برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

 
مدیریت جریان زاینده‌رود به استان اصفهان سپرده شد

استاندار اصفهان گفت: آب شرب خط قرمز وزارت نیرو و استانداری اصفهان است و از سوی دیگر کشاورزان تأکید بیشتری بر کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره دارند و هر زمان ذخیره آب سد از 450 میلیون متر مکعب کمتر شود جریان آب متوقف می‌شود و مدیریت این موضوع به استان اصفهان سپرده شده است. عباس رضایی با اشاره به برگزاری جلسه در وزارت نیرو برای جاری بودن آب در رودخانه زاینده‌رود برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی اظهار داشت: این جلسه‌ با حضور وزیر نیرو، معاونان وزرای کشور، صمت، جهاد کشاورزی، معاون سازمان محیط زیست، استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری و دو نماینده از صنف کشاورزان این استان‌ها تشکیل شد.
 
وی با اشاره به اینکه ذخیره آب سد زاینده‌رود در حال حاضر حدود 780 میلیون متر مکعب است، افزود: در این جلسه از سوی استان اصفهان پیشنهاد شد که بنابر درخواست کشاورزان شرق، غرب و شمال استان حجمی از آب برای کشت صیفی‌جات و درختان اختصاص یابد. پس از بررسی‌های کارشناسی مقرر شد آب مورد نیاز برای کشت پاییزه مشروط بر حفظ حداقل 450 میلیون متر مکعب آب در پشت سد اختصاص داده شود. استاندار اصفهان بیان کرد: مردم به شکرانه جریان آب زاینده‌رود در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی