1396/6/23 3556

با اجرای طرحی از سوی محققان باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، طرح تولید محصولات باغی ارگانیک در این شهرستان توسعه می‌یابد.

تولید محصولات باغی ارگانیک در شهرضا


به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، امروزه مدیریت استفاده از یافته های نوین علمی و تخصصی در کشاورزی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و سرمایه گذاری مناسب و هم چنین استفاده از فناوری های نوین بسیار مورد توجه جوامع پیشرفته قرار گرفته است، لذا حضور کارشناسان متخصص و مجرب در کشاورزی نقش و تاثیر بسیاری، ازجنبه های مختلف در این بخش داشته و دارد. گسترش روز افزون علم و در نور دیده شدن مرز علوم مختلف، سبب شده که لزوم جایگزینی کشاورزی و منابع طبیعی نوین با حالت سنتی اجتناب ناپذیر باشد؛ امروزه در دنیا  IT,ICT,GIS، نانو، بیو و سایر علوم جدید نقش بی بدیلی در ترویج و توسعه ی علوم کشاورزی و منابع طبیعی دارند.
 
ضرورت استفاده از روش‌های علمی در مقابله با آفات زراعی
روح الله مهدیان – کارشناس زراعت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، عنوان کرد: عمده تلاش‌های محققان در طول ۵۰ سال گذشته در راستای معرفی ارقام مختلف برای افزایش تولید، ارقام مقاوم به تنش های محیطی و  آفات و بیماری های منطقه بوده که حاصل تلاش آنها در اختیار جامعه کشاورزی کشور قرار گرفته است. وی تصریح کرد: در طول این سالها با توجه به شرایط خاصی که در توسعه علمی و تغییرات طبیعت اتفاق می افتد، فعالیت های جدیدی در جهت مواجهه با گرمایش کره‌ زمین در آینده، توسط محققان برنامه ریزی شده است. این کارشناس زراعت اظهار کرد: علم کشاورزی در کشور ایران توسعه زیادی پیدا کرده و مهندسان علوم کشاورزی با تسلط به بخش زیادی از آخرین یافته های این علوم در بخشهای زراعت، باغبانی و کشاورزی، دو هدف عمده روزآمد کردن شیوه تولید محصولات و نیز حفظ سلامت محصولات تولید شده را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 
ایجاد تحول در کاشت، داشت، برداشت
مهندس مرتضی اباذری – کارشناس کشاورزی و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بیان کرد:  بیوتکنولوژی، اصلاح واریته های گیاهی، برآورد و مدیریت محصولات کشاورزی، تنش های محیطی، میکروبیولوژی، تکنولوژی‌های نوین و بیوتکنولوژی در صنایع غذایی، اصلاح، تغذیه، بیوتکنولوژی و مدیریت دام پروری، نقشه برداری خاک، کیفیت خاک و مدیریت پایدار آن، به عنوان مهمترین رؤس کاربری علوم و فن آوری در حوزه کشاورزی مطرح هستند. وی اظهار کرد: مهندسان و کارشناسان علوم کشاورزی امروزه با استفاده از روشهایی همچون کاربرد IT و ICT در ترویج و توسعه  کشاورزی، مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، مهندسی فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی و بهره وری آب و روش های نوین آبیاری به دنبال ارتقاء سطح تولید و همچنین کیفیت محصولات زراعی تولید شده هستند.
 
انار شهرضا، در زمره بهترین‌ها
 عبدالرضا تاکی – مدیر جهادکشاورزی شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گفت: محصولات باغی به عنوان یکی از مهمترین تولیدات شهرستان شهرضا محسوب می‌شود که در بسیاری از زمینه‌ها نیز این شهرستان را در جایگاه برتر استانی قرار داده است. وی ادامه داد: سطح زیر کشت باغات انار شهرستان از ۱۵۶۰ هکتار در سال ۹۴ به ۱۶۵۰ هکتار در سال ۹۵ افزایش یافته و سطح تولید این محصول نیز در فاصله سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز از ۱۶۸۰۰ تن به ۲۲ هزار تن در سال ۹۵ افزایش یافته است که بخش زیادی از این افزایش تولید به دلیل سرمازدگی باغات انار در سال ۹۴ بوده است.
 
ابداع روشی نو در مبارزه با آفات انار
مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: آفت کرم گلوگاه و همچنین آفتاب سوختگی درانار هر ساله درصد زیادی از محصول باغات انار کشور و از آن جمله در شهرستان شهرضا را از بازار پسندی و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی ساقط می کند. تاکی تصریح کرد: روشهای مبارزای قبلی از جمله مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون نتوانسته است در کاهش آفت تاثیر چشمگیری داشته باشد، لذا این مدیریت با توجه به بحرانی شدن آفت و خسارت شدید باغداران از اوایل سال زراعی جاری با تشکیل کمیته های فنی و ارائه راهکارها درصدد چاره جویی برآمده است.
 
وی گفت: استفاده از کاور (پوشش میوه) به منظور جلوگیری از خسارت کرم گلوگاه انار به عنوان مهمترین آفت خسارت‌زا در شهرضا و همچنین آفتاب سوختگی در سطوحی از باغات انار حومه شهرستان شهرضا و دشت مهیار بصورت پایلوت آغاز شد. تاکی اظهار کرد: کاورهای مذکور پارچه ای واز جنس پلیمر مخصوص و با مشارکت متخصصین دانشکده فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا تهیه شده است. وی بیان کرد: این پوشش که در داخل کشور تهیه شده و نسبت به کاورهای خارجی از جمله کاورهای چینی از مزایای  بهتری برخوردار است. مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: تحقیقات انجام شده و جلسات متعدد با افراد صاحب نظر در این زمینه و رایزنی با باغداران در راستای عملیات موثر و اجرائی در کنار سایر روشهای آزمایشی از جمله محلول پاشی با مواد غیر شیمیایی وارگانیک مانندBt  و ماترین در این راستا انجام شده است.
 
تاکی اظهار کرد: استفاده از کاور در سطح وسیع تری از باغات شهرستان به صورت پایلوت در حال اجرا است و به نظر می رسد نسبت به سایر روشها باتوجه به چند منظوره بودن آنها در عرضه محصولات با کیفیت بهتر، روش مطمئن تری باشد. وی تصریح کرد: از جمله موارد محدود کننده استفاده از این روش به خصوص در سالهای نخست، به دلیل حجم کم تولید کاور و بالا بودن هزینه آن  است و نیاز به حمایت و مساعدت مراجع ذیصلاح دارد، تا بتوان درصورت احصاء نتیجه نهایی نسبت به فرهنگ سازی استفاده آن در سطح گسترده در مناطق انارخیز استان و کشور اقدام کرد.
 
ساخت کاورهای محافظ زراعی در دانشگاه آزاد شهرضا
غلامرضا دباغ - عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: طرح کاور با هدف تولیدات باغی ارگانیک و مرغوب و کاهش خسارات باغداران انار شروع شد و در حال حاضر پس از جمع بندی نتایج تحقیقات، در سطح دیگر محصولات منطقه مانند انگور، گلابی و پسته نیز توسعه پیدا کرد. وی اضافه کرد: کاور پیشنهادی این شرکت از جنس پارچه‌ای غیر بافتنی و دارای خصوصیات ویژه‌ای مانند جلوگیری کننده از ورود حشرات و تخم گذاری آنان، مقاوم در شرایط سخت آب و هوایی، ضدآب بودن، قابلیت نوردهی و هوادهی کافی و است.
 
عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا ادامه داد: مراحل تحقیق و بررسی طرح «کاور» از سوی تیم تحقیقاتی یاقوت انارستان شامل تعدادی از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، به مدت ۶ سال برای انجام به صورت پایلوت در باغات شهرستان انجام شد. دباغ گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون نتایج بررسی‌های دوره‌ای رضایت‌بخش بوده است اما لازم است نتایج نهایی پس از هنگام برداشت محصولات و بررسی‌های آزمایشگاهی اعلام شود.
منبع
ایمنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی