1396/5/15 1853

حمایت‌های دولتی از تولید محصولات ارگانیک زمینه ترغیب باغداران به تولید این محصولات را افزایش می‌دهد.

ارگانیک شدن گران تمام می شود


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به هزینه بالای اقدام جهت کشاورزی ارگانیک گفت: حمایت‌های دولتی از تولید محصولات ارگانیک زمینه ترغیب باغداران به تولید این محصولات را افزایش می‌دهد. علی اصغر زارعی عنوان کرد: استان مرکزی ظرفیت قابل قبولی در تولید انواع محصولات ارگانیک دارد، اما در حال حاضر با وجود پتانسیل‌های موجود تنها در 470 هکتار از اراضی کشاورزی محصولات باغی ارگانیک تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این محصولات در زرندیه تولید می‌شود، گفت: 340 هکتار از اراضی مختص تولید این محصولات به کشت پسته اختصاص دارد و 130 هکتار آن نیز مختص تولید انار در شهرستان ساوه است که برخی مجوزهای لازم از موسسات ارگانیک خارج از کشور و برخی شرکت‌های داخلی دارای تاییدیه ارگانیک را اخذ کرده‌‌اند.
 
زارعی بیان کرد: به طور متوسط سالانه 680 تن پسته ارگانیک و دو هزار و 600 تن انار ارگانیک در استان مرکزی و شهرستان‌های ساوه و زرندیه تولید می‌شود که پسته تولیدی به صورت کامل به خارج از کشور صادر می‌شود و بخشی از انار تولیدی نیز علاوه بر صادرات به مصرف داخل می‌رسد. وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان سطح اراضی زیرکشت محصولات باغی ارگانیک را در استان مرکزی توسعه داد و تولید محصولاتی همچون گیلاس، بادام، گردو، زیتون و آلبالو را به صورت ارگانیک ادامه داد.
 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر پیشرو بودن استان مرکزی در امر تولید محصولات ارگانیک و جایگاه قابل قبول این استان در این بخش در سطح کشور افزود: تولید محصولات ارگانیک پروسه خاصی را می‌طلبد و دریافت مجوز از شرکت‌های تایید شده و تبدیل باغات به باغات ارگانیک هزینه بالایی نیاز دارد که این امر باعث شده است باغداران تمایل بالایی به این مهم نداشته باشند. وی اضافه کرد: در کنار زمانبر بودن دریافت مجوز باغات پس از دریافت مجوز، باغات باید سه سال تحت نظر شرکت مربوطه باشند تا بتوانند گواهی ارگانیک دریافت کنند و پس از سه سال نیز نظارت‌های لازم همچنان از سوی شرکت ادامه دارد تا از باغ مسیر ارگانیک بودن خارج نشود، این امر هزینه‌های بالایی را به باغداران تحمیل می کند که ممکن است از توان آنان خارج باشد.
 
زارعی تصریح کرد: با وجود هزینه‌های سنگین، جهاد کشاورزی امکان ارائه تسهیلات و مساعدت به باغداران برای تبدیل اراضی کشاورزی به باغات ارگانیک را دارد و با توجه به قیمت بالای فروش این محصولات در بازار می‌توان باغداران را نسبت به این امر ترغیب کرد. وی با اشاره به اینکه تاکنون متقاضی به منظور دریافت مساعدت و تسهیلات برای تولید محصولات ارگانیک در استان مراجعه نکرده است، افزود: فروش محصولات ارگانیک در مقایسه با محصولات غیرارگانیک با دو تا سه برابر قیمت انجام می‌شود و این امر می‌تواند پس از سه سال درآمد مناسبی را برای باغداران به دنبال داشته باشد، اما تاکنون کار ترویجی در این راستا صورت نگرفته است و باغداران نسبت به مزایای این کار اشراف ندارند.
 
مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: حمایت‌های دولتی با واگذاری غرفه‌های خاص در میادین میوه و تره‌بار می‌تواند در ترغیب باغداران موثر باشد، این حمایت‌ها در حال حاضر در پایتخت انجام می‌شود و باغداران به صورت مستقیم محصولات ارگانیک خود را عرضه می‌کنند، در حالی که با توسعه این رویکرد در استان‌ها می‌توان تمایل باغداران به تولید این محصولات را افزایش داد.
 
زارعی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در زمینه تولید محصولات ارگانیک و مزایای این نوع محصولات به خوبی انجام نشده است در صورتی که با بیان فواید این نوع محصولات در سطح جامعه می‌توان افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش عرضه را رقم زد، اما خلاءهای اطلاع رسانی و امور ترویجی تاکنون مانع از افزایش تولید محصولات ارگانیک در استان مرکزی شده است و اصلاح این رویکرد نیازمند اطلاع‌رسانی و تبلیغات درست در سطح جامعه است.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی