1396/9/19 1785

افراد گیاهخوار استرس کمتری تحمل می کنند و شادتر هستند.

چرا گیاهخواران شادترند؟

افراد گیاهخوار، شادتر هستند. دانشمندان پس از تحقیق و بررسی دریافتند آنهایی که رژیم غذایی گیاهی دارند، کمتر دچار استرس، نگرانی و افسردگی می‌شوند و به‌طور کلی روحیه بهتری دارند.آنها انواع مختلف گیاهان را مصرف می‌کنند که حاوی اسیدهای چرب و سایر ویتامین‌ها و املاح هستند؛ مثل آجیل‌ها و دانه‌ها. پرهیز از مصرف گوشت‌های حیوانی که چربی امگا 6 دارند و در عوض مصرف مواد غذایی که حاوی چربی امگا 3 هستند، از عوامل مهم این مسأله است.


امگا – 3

وقتی که متخصصان از غذای تقویت کننده حافظه که باعث بهبود روحیه نیز می‌شوند، حرف می‌زنند، اسید چرب امگا 3، محور اصلی صحبت‌های آنها است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افراد افسرده مقدار کمتری اسید چرب امگا 3 در مغز و خون خود دارند. امگا 3 را غیر از ماهی در بسیاری مواد غذایی غیر گوشتی نیز می‌‌توان یافت. DHA یا همان اسید چرب امگا 3 در ماهی و روغن ماهی بیشتر یافت می‌شود و گیاهخواران به سراغ غذاهای گیاهی می‌روند تا آن را تامین کنند. آنها اسید آلفا لینولینک (ALA) مصرف می‌کنند و بدن آن را تبدیل به DHA می‌کند. برای تامین (ALA) کافی که باید به DHA تبدیل شود، آنها هر روز باید 4400-1800 میلی‌گرم اسید آلفا – لینولینک دریافت کنند. یک قاشق چایخوری روغن بذر کتان حاوی 2400 میلی‌گرم اسید آلفالینولینک است. یک‌چهارم فنجان گردو نیز 2270 میلی‌گرم از این اسید را دارد. 1 قاشق غذاخوری روغن کانولا نیز حاوی 1200 میلی‌گرم اسید آلفالینولینک است.

منیزیم

طبق آمار و ارقام 80-68 درصد از مردم آمریکا منیزم کافی دریافت نمی‌کنند و نیاز روزانه به این ماده (400 میلی‌گرم) تامین نمی‌شود. منیزیم از مفید‌ترین املاح برای حفظ سلامت سیستم عصبی بدن است و باعث کاهش علائم افسردگی، نگرانی، گیجی و کمبود انرژی می‌شود. برای افزایش میزان منیزیم دریافتی بدن از تخم کدو یا از سبزیجات برگدار تیره مثل اسفناج استفاده کنید (1 فنجان اسفناج حدود 40 درصد منیزیم دارد).

تریپتوفان

آمینواسید تریپتوفان از سروتونین تشکیل شده است و به همین دلیل آن را عامل اصلی بهبود روحیه و خلق‌وخو می‌دانند. سروتونین می‌تواند عملکرد اعصاب را کنترل کند و کمبود آن در بدن باعث تحریک اعصاب و بروز برخی اختلالات، مثل اختلال افسردگی و نگرانی می‌شود. برخی از متخصصان می‌گویند، تریپتوفان را باید در غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند، یافت؛ مثل توفو، شیر، پنیر و ... اما پروتئین در این غذاها باعث مسدود شدن تریپتوفان و جلوگیری از ورود آن به مغز می‌شود. بدن تریپتوفان را روی هم انباشته کرده و نیاز به حدود 30 گرم کربوهیدرات پیدا می‌کند تا باعث تحریک تولید سروتونین شود. کربوهیدرات‌های کیفیت بالا باعث فعال شدن قدرت تریپتوفان می‌شوند. 120 گرم توفو یا 30 گرم پنیر موزارلا، حاوی مقدار کافی تریپتوفان است. برای افزایش تولید سروتونین در بدن، مقدار کمی نیز کربوهیدرات دریافت کنید؛ مثلاً یک‌دوم فنجان پاستای غلات، برنج قهوه‌ای و یا گندم بلغور.

اسیدفولیک

نام دیگر آن فولیت است و به آن فولاسین هم می‌گویند. اسیدفولیک یک نوع ویتامین ب‌کمپلکس و به ویتامین نوزادان معروف است، چرا که از نقص جنین جلوگیری می‌کند و علاوه بر این، روی بهبود خلق‌وخو و روحیه نیز اثر می‌گذارد. اسید فولیک باعث ایجاد روحیه شاد در افراد می‌شود و در تولید انتقال دهنده‌های عصبی بسیار فعال است. انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین مستقیماً با احساس شادی و خوشی در ارتباط هستند. در ضمن فولیک اسید فشارخون هوموکیستین را کاهش می‌دهد. افزایش سطح هوموکیستین بالا باعث آسیب دیدگی سلول‌های مغزی می‌شود. شما می‌توانید 45 درصد از نیاز روزانه خود به اسیدفولیک (400 میلی‌گرم) را فقط از طریق یک‌دوم فنجان عدس پخته شده و 33 درصد هم از طریق یک‌دوم فنجان مارچوبه یا اسفناج تأمین کنید.

ویتامین‌های E و C

وقتی که مراقب رادیکال‌های آزاد نباشیم، ذهن دچار پیری زودرس (فراموشی) می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ در غیر این‌صورت آنها از غشاء نازک مغز عبور می‌کنند و به سلول‌های آن آسیب می‌رسانند. ما نمی‌توانیم به‌طور کامل جلوی آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را بگیریم، چرا که این یک فرایند طبیعی است؛ اما می‌توان از اثرات منفی آن کاست و این اتفاق از طریق تأمین آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌های E و C رخ می‌دهد. بهترین انتخاب، استفاده از پرتقال است. 1 فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی 29درصد و یک پرتقال حدود 116درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. 1 فنجان توت‌فرنگی نیز بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد. ترکیب ویتامین C و E را در 1 فنجان اسفناج یا خردل می‌توان یافت. 

منبع
رکنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

برداشت ۲ هزار تُن «بِه» در نطنز

تخصیص ۳۶۰ هکتار از اراضی دیم تویسرکان به کشت گیاهان دارویی

الگوی کشت بین عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی همخوانی ایجاد می‌کند

۱۵ هکتار گلرنگ در لاشار کشت شد

یک تیر و دو نشان با جذب مهندسان کشاورزی

برآورد تولید ۴۰ کیلوگرم زعفران در فامنین

آغاز کشت قراردادی گندم و جو در اراضی کشت و صنعت مغان

آغاز برداشت کنجد در آغاز برداشت کنجد در خُنجخُنج

برداشت ۶۵۰ کیلوگرم زعفران از مزارع کاشان

پیشگیری از جنگل‌ زدایی با نوآوری

توزیع بیش از ۴۱ هزار تن کود شیمیایی بین کشت و صنعت‌های خوزستان

کشت قراردادی گندم در ۱۵ هزار هکتار از اراضی بوشهر

برداشت ۶۴۰ تن چای ترش در سیستان و بلوچستان

برداشت زیتون در ۷۰ درصد از باغات گیلان

کشت زیتون مقاوم به کم‌آبی در پژوهشگاه ژنتیک

پیش بینی برداشت ۴۴ هزار تن ذرت علوفه‌ای از مزارع سمنان

افزایش ۲ برابری تولید زیتون

توسعه کشاورزی در اراضی شیب‌دار آری یا خیر؟

کشت فراسرزمینی؛ فرصت یا تهدید؟

۱۴۱ واحد گلخانه خانگی در منطقه سیستان احداث می‌شود

آغاز برداشت محصولات گلخانه ای در جنوب استان کرمان

تولید زعفران و اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در تایباد

۶۲۹ هزار هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت پاییزه می‌رود

تولید کودهای زیستی برای ارتقای سطح عملکرد کشاورزی در کشور

ایجاد اشتغال 5 هزار نفری با تولید محصولات گلخانه ای

اگرونیک در شبکه های اجتماعی