1396/7/19 2102

فرض می‌کنیم شما یکی از دوستداران غذاهای ارگانیک هستید.

واقعیت‌هایی درباره غذاهای ارگانیک


فرض می‌کنیم شما یکی از دوستداران غذاهای ارگانیک هستید. در این صورت احتمالاً شما فکر می‌کنید غذای ارگانیک حاوی مواد‌مغذی بیشتری است، میزان بقایای آفت‌کش‌ها در مواد غذایی ارگانیک کمتر از انواع غیر‌ارگانیک است و از همه مهم‌تر اینکه برای تولید این غذاها از روش‌های تولید ایمن‌تری استفاده شده است و... حقایق جالب بسیاری درباره مواد‌غذایی ارگانیک وجود دارد که ممکن است بسیار دور از ذهن باشد؛ بخشی از آن را در ادامه مطلب بخوانید.
 
گوشت ارگانیک: به گفته لورا باچا، مدیر اجرایی انجمن تجارت ارگانیک (OTA)، بخش اعظم غذای دام‌هایی که جهت تولید گوشت ارگانیک پرورش داده می‌شوند (شامل گاوهای گوشتی، گوسفند و بز)، باید از طریق چراگاه‌ها و علف تازه تأمین شود. مدت زمان این دوره تغذیه‌ای بستگی به طول فصل رویشی در چراگاه دارد، اما حتی در دوره‌ای که امکان چرای دام وجود ندارد باید تغذیه دام توسط علوفه خشک تأمین شود، نه دانه‌ها. تغذیه در چراگاه‌ها سبب افزایش سطح اسیدهای چرب امگا3، ویتامین E، کاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، لینولئیک اسید کنژوگه و اسیدهای آمینه‌ای می‌شود که از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان به‌طور جدی پیشگیری می‌کنند.

ممنوعیت استفاده از GMO: استفاده از ارگانیسم‌هایی با دستکاری ژنتیکی (GMO) در محصولات غذایی ارگانیک مجاز نیست و تولیدکنندگان غذاهای ارگانیک حق کشت دانه‌های GMO یا تغذیه دام با جیره‌های حاوی GMO را ندارند.
 
مرغ‌های ارگانیک: مرغ‌های ارگانیک باید همیشه خارج از قفس نگهداری شوند. این مرغ‌ها همچنین با حشرات ارگانیک تغذیه می‌شوند و در طول دوره زندگی آنها از هیچ واکسن یا آنتی‌بیوتیکی استفاده نمی‌شود.
 
غذاهای ارگانیک در همه جای دنیا قابل پرورش هستند. برای تمامی محصولات ارگانیک بایستی گواهینامه ارگانیک صادر شود. قهوه کاستاریکا، چای هند، شکلات آفریقا و همه محصولات ارگانیکی که در سراسر جهان تولید می‌شوند، باید دارای گواهینامه ارگانیک باشند. تمامی مراکز تولید غذای ارگانیک باید حداقل سالی یکبار مورد بازرسی قرار گیرند تا شرایط تولید آنها با قوانین و استانداردهای موجود در برنامه ارگانیک ملی (USDA NOPs) تطبیق داده شود. در حال حاضر 25هزار تولید‌کننده دارای مجوز در 133 کشور دنیا وجود دارد و 84 نمایندگی McEvoy برای انجام بازرسی در جهان فعالیت دارند. در صورت اخذ مجوزهای لازم، تولید‌کننده می‌تواند برچسب دارای نماد USDA organic را روی محصولات خود استفاده کند.
 
غذاهای ارگانیک ممکن است حاوی آفت‌کش نیز باشند! بیشتر مردم جهان خواهان مصرف غذاهای فاقد‌آفت‌کش هستند. غذاهای ارگانیک لزوماً فاقد‌آفت‌کش‌ها نیستند. طبق نظر McEvoy، پرورش‌دهندگان غذاهای ارگانیک نیز مجاز به مصرف طیف محدودی از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها برای کنترل آفات هستند که از آن جمله می‌توان به سولفات مس، صابون‌های حشره‌کش و فرومون‌ها اشاره کرد. اینکه آیا این ترکیبات نسبت به آفت‌کش‌های رایج ایمن‌تر هستند یا خیر هنوز به اثبات نرسیده است. حتی در مواردی گزارش شده است که آفت‌کش‌های ارگانیک به دلیل اینکه در مقادیر بیشتری استفاده می‌شوند، ممکن است اثرات مخرب‌تری را به دنبال داشته باشند. پس این ذهنیت غلط است که مواد‌غذایی ارگانیک فاقد آفت‌کش هستند بلکه آنها فقط حاوی مقادیر کمتری از باقیمانده سموم هستند. ورود بخشی از این باقیمانده‌ها از طریق خاک، آب و هوا به گیاه نیز اجتناب‌ناپذیر است.
 
آلودگی میکروبی مواد‌غذایی ارگانیک کمتر از انواع معمولی نیست! در تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شد، نتایج نشان داد آلودگی غذاهای ارگانیک به باکتری‌هایی نظیر اشرشیاکلی 5 درصد بیشتر از غذاهای معمولی است. همچنین میزان آلودگی میکروبی به کمپیلوباکتر 64 درصد بیشتر از مرغ معمولی بود. میزان شیوع آلودگی به سالمونلا در مرغ ارگانیک به‌طور جزئی بیشتر از نوع معمولی بود. این آلودگی بیشتر از این حقیقت منشأ می‌گیرد که در پرورش معمولی حیوانات از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، حال آنکه در تولیدات ارگانیک معمولاً از کودهای حیوانی استفاده می‌شود که بار آلودگی میکروبی نسبتاً بالایی دارند. بنابراین برای حفظ سلامتی، لازم است تمامی محصولات را قبل از خوردن بشوییم، حتی اگر پوست آنها گرفته می‌شود. در مورد فرآورده‌های گوشتی نیز لازم است تحت دمای مناسب پخته شوند تا از ایمنی آنها اطمینان حاصل شود (حداقل C° 165 برای گوشت مرغ، C°145 برای گوشت گاو و C°160 برای گوشت چرخ شده).
 
محصولی تحت‌عنوان ماهی ارگانیک وجود ندارد! اگرچه احتمال پیاده‌سازی استانداردهای ارگانیک برای ماهی‌های پرورشی وجود دارد، اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاد نشده است.

غذاهای ارگانیک ممکن است سبب شود شما بیشتر بخورید: تصور عمومی این است که کیک تهیه شده از آرد و شکر ارگانیک کالری کمتری نسبت به کیک‌های معمولی دارد. به یاد داشته باشید کالری، کالری است و ارتباطی با نحوه رشد گیاه مورد استفاده برای تهیه اجزای آن ماده غذایی (نظیر گندم یا نیشکر) ندارد. در یک بسته‌بندی با برچسب ارگانیک، لزوماً همه اجزای تشکیل‌دهنده ارگانیک نیستند! هرچند که ممکن است اغلب اجزا ارگانیک باشند. برای دریافت گواهی «ارگانیک» لازم است حدود 95 درصد از اجزای تشکیل دهنده آن ماده غذایی ارگانیک باشند اما 5درصد باقی مانده (مثل آب یا نمک) می‌توانند ارگانیک نباشند. اگر روی بر چسب از اصطلاح«100 درصد ارگانیک» استفاده شود، تمامی اجزای تشکیل‌دهنده باید ارگانیک باشند. اصطلاح «ساخته شده از مواد ارگانیک» به معنای این است که حداقل 70 درصد اجزای تشکیل‌دهنده ارگانیک هستند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی