1398/11/29 3016

یک شرکت تولید کننده محصولات لبنی گیاهی یا وگان، تلاش دارد تا کشاورزان آمریکایی را متقاعد کند تا به‌جای پرورش دام و تولید محصولات لبنی ارگانیک، در زمین های کشاورزی خود یولاف یا جو دوسر کشت کنند.

تهیه شیر گیاهی از یولاف

پیشنهاد کشت یولاف ارگانیک به‌جای تولید لبنیات ارگانیک


یک شرکت تولیدکننده لبنیات گیاهی به نام Halsa Foods تلاش دارد کشاورزان آمریکایی را تشویق کند تا با کشت یولاف (یا جو دوسر) برای تولید شیر گیاهی، از تولید محصولات لبنی حیوانی صرف‌نظر کنند. هلنا لوم و میکا مانینن موسسان کارخانه‌ی تولیدکننده شیر و ماست یولافی، قصد دارند تا به کشاورزان و دامداران آمریکایی کمک کنند تا به‌روش کشورهای اسکاندیناوی یولاف ارگانیک پرورش دهند. اولین کشاورزانی که از این ایده استقبال کرده‌اند مزرعه‌ای به نام «High Meadows of Hoosick» در شمال نیویورک دارند. آنها در این مزرعه که ۲۰۰ گاو هم در آن نگهداری می‌شود حدود ۱۲۰ هکتار را به کشت محصولات ارگانیک اختصاص داده بودند که هم‌اکنون قرار است تمام این زمین‌ها را با گیاه یولاف جایگزین کنند.

یک تیم متشکل از محققان، کشاورزان ارگانیک و متخصصان محیط‌زیست از سرزمین‌های اسکاندیناوی قرار است در این تغییر رویه و جایگزین کردن محصولات کشاورزی با مزرعه‌داران همکاری نمایند. «هالسا فودز» همچنین کتاب راهنمایی تنظیم کرده که کشاورزان بیشتری در صورت علاقه می‌توانند جهت جایگزین کردن محصولات کشت ‌شده در مزارع خود و زراعت یولاف از آن استفاده کنند. صاحبان این مزرعه، اریک و جیمی زِیم و سام کاترل می‌گویند که برای شروع کار هیجان زده هستند. آنها هدف‌ خود را ساخت یک اکوسیستم با تنوع و پویایی بالای زیستی می‌دانند که توانایی بازتولید منابع مورد نیاز خود را داشته باشد. آنها اضافه می‌کنند که امیدوارند که مجموعه‌ی تلاش‌هایشان تاثیری مثبت و پایدار داشته باشد و همینطور الهام بخش سایر دوستان کشاورزشان شود که متاسفانه این‌روزها کم‌وبیش با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 

شرکت هالسا فودز از یولاف اسکاندیناوی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند


در سال‌های اخیر صنعت لبنیات آمریکا در حال دست‌وپا زدن برای بقا است. اوایل امسال، شرکت لبنیات بوردن با اعلام ورشکستگی به دومین تولیدکننده بزرگ شیری تبدیل شد که در چندماه گذشته دچار این سرنوشت می‌شود. در ویسکانسین، روزانه دو مزرعه‌ی تولید کننده محصولات لبنی از بازار کنار می‌روند. عوامل متعددی موجب تشدید مشکلات این صنعت می‌شود. در شرایطی قیمت مواد اولیه و شیر خام مورد نیاز تولیدکنندگان لبنیات در حال افزایش است که تقاضای بازار روندی نزولی‌ به‌خود گرفته است و مهم‌تر از همه محصولات لبنی گیاهی یا وگان بیش از هر زمان دیگری وارد بازار رقابتی شده‌اند. آمارها نشان‌ می‌دهند که فروش شیر یولاف در حال افزایش است. بازار این محصول از ارزش حدود ۴.۴ میلیون‌دلاری خود در سال ۲۰۱۷، به رقمی بالغ بر ۲۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ رسید.

طبق گفته‌ی لوم و مانینن، استفاده از یولاف‌ها یکی از «دوستار محیط‌زیست» ترین روش‌هایی است که می‌توان به‌کمک آن شیر گیاهی تهیه کرد. گیاه یولاف در مقابل فرسایش از خاک مراقبت می‌کند و همچنین نسبت‌به محصولات مشابه و سایر غلات به آب بسیار کمتری نیاز دارد. «هالسا فودز» مدعی‌است یولاف هایی که در سرزمین‌های اسکاندیناوی تولید می‌کند، ردپای آبی (Water footprint) برابر صفر دارند. اما این شرکت براساس برنامه‌های خود به دنبال تشویق کشاورزان به کشت این محصول در خاک آمریکا است.

«هالسا فودز» می‌گوید باتوجه به استانداردهایی که دارد یولاف ارگانیک مورد نیاز خود را همچنان از کشورهای اسکاندیناوی وارد می‌کند؛ چرا که هنوز نتوانسته‌ در آمریکا یولافی بیابد که با شرایط کیفی مورد انتظارش برای تولید شیر گیاهی ارگانیک مطابقت داشته باشد. عطف به معضلاتی که مزارع تولید کننده محصولات لبنی در کشور آمریکا به آن مبتلا شده‌اند، شرکت «هالسا فودز» ادعا می‌نماید که به پیشنهادی که آنها به کشاورزان جهت کشت یولاف ارگانیک داده‌اند، می‌توان به عنوان راه‌حلی نگریست که نه‌تنها برای این شرکت و کشاورزان آمریکایی به‌صورت توأمان که برای محیط زیست و مجموعا سیاره‌ی زمین نیز مفید فایده خواهد بود.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی