1396/5/7 13774

استفاده از گیاهان سفید در زمستان، در هماهنگی با طبیعت، می‌تواند زیبایی فضای سبز شما و فصل زمستان را همزمان دوچندان کند.

چگونه گیاهان سفید می‌توانند ماههای زمستانی را درخشان‌تر کنند

شش گیاه سفید زیبا برای طراحی فضای سبز در زمستان


یک طراحی فضای سبز خوب، همه خصوصیات متمایز هر فصل را تقویت می‌نماید. در نتیجه استفاده از گیاهان سفید در زمستان می‌تواند یک ایده متفاوت و خارق‌العاده باشد. تعدادی گل به رنگ عاج، یا درختانی با تنه‌های سفید، سحرآمیزی و سکوت یخبندان زمستان را دوچندان می‌کند! ما به این آرامش زمستانی احتیاج داریم. بهار می‌تواند کمی بیشتر صبر کند!
 
 
۱. پیچ کلماتیس «Jingle Bells»
 
این پیچ زیبا حدودا از اواسط آذرماه تا اواخر اسفند، گلهای سفید زنگوله‌مانند با بویی شبیه لیمو تولید می‌کند. کلماتیس « Jingle Bells» یک گونه عالی از خانواده گیاهان بالا رونده و همیشه سبز «Clematis cirrhosa» می‌باشد.  گونه دیگر ازین خانواده کلماتیس Freckles است که دارای گل‌هایی خرمایی رنگ و ابلق می‌باشد.
 
کاشت و مراقبت: این نوع از کلماتیس نیازی به هرس ندارد، و در خاکی با پی‌اچ خنثی و زهکشی مناسب در کنار یک دیوار حامی یا داربست به خوبی رشد می‌کند. این گیاه را همچنین می‌توانید در گلدان نیز بکارید.
 
ارتفاع و پهنا: ۳متر در ۲ متر
 
نکته: برای تزیین باغ در فصل سرما می‌توانید کلماتیس را در کنار یک درختچه بزرگ، یا درخت سیب و گلابی و یا در کنار دروازه باغ نیز بکارید.
 
 
۲. کاملیا آدم برفی
 
کاملیای آدم‌برفی (Winter’s Snowman)  سرتاسر پاییز از غنچه‌های زیبای مرمرین پوشیده می‌شود. برگ‌ها و شاخه‌های براق این بوته‌ی همیشه سبز، وقتی که جوان هستند، شرابی رنگ بوده و دارای گل‌های ظریف و معطر می‌باشند.
 
کاشت و مراقبت: این گونه کاملیا، برای ایجاد پرچین و همچنین گیاه‌آرایی (topiary) بسیار مناسب است. البته در صورتی که مطمئن هستید که وقتی قیچی باغبانی خود را به دست می‌گیرید خیلی بی‌رحمانه رفتار نخواهید کرد! چرا که در غیر این‌صورت درآینده شکوفه‌های زمستانی زیادی برایتان باقی نخواهد ماند. برای کاملیای آدم‌برفی محلی نیمه سایه، در کنار یک حامی، و با خاکی خنثی و یا کمی اسیدی بیابید.
 
ارتفاع و پهنا: ۲متر در ۱متر
 
 
۳. خربق سیاه
 
از جمله محبوب‌ترین گیاهان زمستانی خربق سیاه و یا  ( Christmas rose or Helleborus niger) است و دارای گل‌هایی دیش‌مانند و سفید می‌باشد که بر بالای برگ‌های بزرگ و همیشه سبزش قرار دارد. بعضی از باغبان‌ها تعدادی ازین برگها را برای جلوه یافتن بیشتر گلها هرس می‌کنند.
 
کاشت و مراقبت:  این گیاه علفی چندساله، را در یک محل نیمه‌سایه و خاکی با پی‌اچ خنثی و یا تا حدودی قلیایی بکارید. ضمنا بهتر است به خاک آن مقدار زیادی کمپوست گیاهی اضافه کنید. خربق سیاه را می‌توانید در  زیر درختانی مانند گیلاس زینتی که پوستی مسی رنگ شفافی دارد بکارید.
ارتفاع و پهنا:  ۳۰ سانتیمتر در ۴۵ سانتیمتر
 
 
۴. اریکا کارنیا
 
این گونه از خلنگ و یا اریکا با نام انگلیسی «Heather Whitehall» در تمام فصل زمستان گل‌های شیری رنگ زیبایی را برایتان فراهم می‌کند. این خصوصیت منحصر به فرد آنرا به گزینه‌ای مناسب برای کاشت در گلدان بدل می‌کند.
 
کاشت و مراقبت: بیشتر گونه‌های اریکا به خاک اسیدی احتیاج دارند اما اریکا کارنیای سفید استثنائا مقادیری از قلیایی بودن خاک را نیز تحمل می‌کند، در نتیجه آنرا می‌توان در بیشتر باغ‌ها پرورش داد. اریکا را در محلی آفتاب‌گیر و یا نیمه سایه کاشته و پس گلدهی هرس نمایید.
 
ارتفاع و پهنا: ۲۰ سانتیمتر در سی سانتیمتر

نکته: این گیاه را می‌توانید در کنار گیاهان کم‌رشد آبی و یا نقره‌ای‌یی مانند فستوکای آبی (علف بره) و یا درمنه زینتی (Artemisia stelleriana)، در محلی آفتاب‌گیر و یا در کنار درخت  سرو ارس نقره‌ای (Juniperus squamata) بکارید.
 
 
۵. یاس سفید

Abeliophyllum distichum که به اعتقاد بسیاری، کاملا برازنده‌تر از یاس زرد که آن‌هم در اواخر زمستان گل می‌دهد می‌باشد، درختچه‌ای است که شاخه‌های بی برگش، از دی‌ماه تا اسفند پوشیده از گل‌های سفید زیبا و معطر می‌شوند.
 
کاشت و مراقبت: آنرا در کنار یک دیوار آفتاب‌گیر بکارید و بعد از گل‌دهی شدیدا هرس‌اش کنید. اگر خاک باغ شما رسی است به آن مقدار زیادی کمپوست برگ اضافه نمایید.
 
ارتفاع و پهنا: ۱.۵ متر در ۱.۵ متر
 
توس هیمالیایی (غان)
 
هنگامی که به تنه‌ سفید توس «Betula utilis» که بیرون از خانه، در این زمستان سرد تنها ایستاده است نگاه می‌کنید عمیقا تحت تاثیر قرار خواهید گرفت.  شاخه‌های سفید این درخت فضای کمی را به خود اختصاص داده و درنتیجه سایه کمی ایجاد می‌کند که به همین دلیل گزینه مناسبی برای باغهای کوچک می‌تواند تلقی شود.
 
کاشت و مراقبت: این درخت را در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب بکارید. قبل از کاشت گودال عمیقی کنده و خاک را جهت تهویه مناسب و غنی شدن آن، با میزان لازم از مواد ارگانیک مانند کمپوست مخلوط نمایید.
 
ارتفاع و پهنا: ۱۲متر در ۸ متر

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
The Guardian

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی