1396/5/1 1730

تلاش در جهت صرفه جویی حداکثری مصرف آب از موارد مهم در تدوین برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی برای بخش کشاورزی بوده است.

تاکید بر صرفه جویی حداکثری مصرف آب در کشاورزی

مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی تلاش در جهت صرفه جویی حداکثری مصرف آب را از موارد مهم در تدوین برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی برای بخش کشاورزی دانست. سید محمد موسوی در برنامه «چشم انداز» رادیو اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف ۹۲ درصد‌ی آب کشور در بخش کشاورزی صحت دارد، افزود: تاکنون هیچ مدرک و سند علمی معتبر این اظهار نظر را اثبات نکرده است و متاسفانه بخش مورد نظر به دلیل نبود آمار و اطلاعات کافی همیشه به مصرف بالای آب کشاورزی در کشور متهم است.

وی اظهار داشت: طبق برآورد کارشناسان موسسه تحقیقات آب و خاک کشور ۶۰ تا ۶۵ درصد آب کشور سالانه در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد. مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این تخمین طبق آخرین تکنولوژی‌های موجود، تصاویر ماهواره ای، محاسبه تبخیر و تعرق گیاهان و فضای سبز موجود در کشور انجام شده است. وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی تمامی تلاش‌ها باید به سمت صرفه جویی حداکثری منابع آب موجود در مملکت معطوف شود. موسوی اضافه کرد: به عنوان نمونه وزارت جهاد کشاورزی در عین اینکه برای خوداتکایی یا خود کفایی گندم تلاش می‌کند همزمان در حد قابل ملاحظه‌ای سطح زیر کشت این محصول را در کشور کاهش داده است.

وی گفت: به عبارت بهتر وزارتخانه مربوطه در عمل سیاست صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را با تاکید بر بهره وری عوامل تولید در پیش گرفته است. مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه با اجرای این راهبرد تولید محصول گندم به رغم کاهش سطح زیر کشت در کشور روند صعودی داشته است. وی یادآورشد: این وزارتخانه به جهت صرفه جویی و ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی توسعه شبکه‌ها و سامانه‌های نوین آبیاری را در سطح کشور به شدت دنبال می‌کند.

علی کیانی راد معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه «چشم انداز» رادیو اقتصاد گفت:تامین امنیت غذایی در اسناد بالا دستی، اصل سوم و چهل و سوم قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی نظام در بخش آب، کشاورزی، سلامت و بهداشت مورد تاکید قرار گرفته است. وی در پاسخ به اینکه برخی‌ها می‌گویند «برای تامین امنیت غذایی چه لزومی دارد که به بحث خودکفایی توجه شود با واردات هم می‌توان به این مهم رسید» افزود: متاسفانه این اشتباه برداشت در سطح عامه مردم و حتی در برخی از رده‌های برنامه ریزی، تصمیم گیری و سیاست گذاری در کشور وجود دارد.

معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر اساس برنامه ششم توسعه در کشور اظهارداشت: وظیفه این شورا سیاست گذاری، برنامه ریزی، پایش و نظارت بر شاخص‌های سلامت و امنیت غذایی در جامعه است.
منبع
IRIB

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی