1400/6/1 1465

کودها به‌هیچ عنوان ضرری برای خاک ندارند و کودهای زیستی، جایگزین‌های مناسبی برای کودهای شیمیایی هستند.

کودهای زیستی؛ بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی


یک استادیار علوم و مهندسی خاک در چهارمحال و بختیاری در خصوص مضرات کودهای زیستی، گفت: بهتر است میکروارگانیسم‌های درون کود زیستی، بومی آن منطقه باشند، همچنین لازم به یادآوری است که این کودها به‌هیچ عنوان ضرری برای خاک ندارند و کودهای زیستی، جایگزین‌های مناسبی برای کودهای شیمیایی هستند.

صاحب سودایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی باعث کاهش تنوع زیستی در حوزه کشاورزی می‌شود، اظهار کرد: این کودها، ماده آلی  و جمعیت میکروبی خاک‌ها را نیز تقلیل می‌دهد.

وی افزود: بر همین اساس، لازم است استفاده از کودهای زیستی ترویج پیدا کند، با مصرف کودهای زیستی رشد گیاهان بهبود پیدا خواهد کرد، این کودها، رشد ریشه گیاه و جذب عناصر غذایی را تسریع می‌کنند.

یک استادیار علوم و مهندسی خاک در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کودهای زیستی بر اساس اثربخشی به دو نوع «بایوکنترل» و «تقویت زیستی گیاه» تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: نوع کود بایو کنترل، زیست آفات و بیماری‌های گیاهی را مدنظر قرار می‌دهد، همچنین نوع کود تقویت زیستی گیاه، رشد گیاهان را از طریق مکانیسم‌های میکروارگانیسم‌های مفید تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سودایی اضافه کرد: یک نوع از میکروارگانیسم‌ها، تثبیت‌کننده زیستی نیتروژن اتمسفر هستند، گروه دیگری از میکروارگانیسم‌ها، حل‌کننده فسفات در خاک‌ها بوده و از این طریق به رشد گیاه کمک می‌کنند، یک نوع از میکروارگانیسم‌ها ترکیب‌کننده آهن هستند و جذب این ماده را برای گیاه آسان می‌کنند.

وی افزود: میکروارگانیسم‌های دیگری قادر به تولید محرک‌های رشد هستند، گروه دیگری حل‌کننده سیلیکات هستند که برای حل کردن پتاسیم و عناصر ریزمغذی در ساختار سیلیکاتی خاک اثر دارند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه کودهای آلی با کودهای زیستی تفاوت دارند، اظهار کرد: کودهای آلی (ارگانیک) حاوی ترکیبات کربنه هستند، اما کودهای زیستی، میکروارگانیسم یا متابولیت‌های میکروبی دارند.

وی در خصوص ضرر کودهای زیستی، یادآور شد: بهتر است میکروارگانیسم‌های درون کود زیستی، بومی آن منطقه باشند، لازم به یادآوری است که این کودها به‌هیچ عنوان ضرری برای خاک ندارند، اما از لحاظ ایمنی زیستی، اگر کود زیستی، باعث‌ تغییر ژنتیکی شود، شاید بتواند مضر باشد و به همین دلیل باید تاییدیه لازم را برای مصرف کسب کند.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: کودهای زیستی، جایگزین‌های مناسبی برای کودهای شیمیایی هستند و مصرف آن‌ را کاهش می‌دهد.

سودایی با اشاره به اینکه در زمین‌های کشاورزی حجم زیادی از کود زیستی مورد نیاز است، ادامه داد: به همین دلیل توصیه می‌شود تلقیح کودهای زیستی از طریق بذر صورت بگیرد و پس از آن، آغشته کردن ریشه گیاهان زراعی با کودهای زیستی انجام شود.

این مدرس دانشگاه گفت: برای افزایش کارایی کود زیستی، باید میزان ماده آلی خاک مدنظر باشد، در خاک‌هایی که از لحاظ ماده آلی ضعیف هستند، کارایی کود زیستی کاهش پیدا می‌کند، زیرا اکثر میکروارگانیسم‌ها به یک منبع کربنه نیاز دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط گلخانه استفاده از کودهای زیستی از نوع بایوکنترل می‌تواند مفید باشد، زیرا در شرایط گلخانه‌ای شدت بیماری‌ها و آفات افزایش پیدا می‌کند و دیگر لازم نیست از سموم آفت‌کش استفاده کرد.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی