1395/12/21 2420

میزان استفاده از کود و سم در برخی محصولات کشاورزی استان از جمله هندوانه و گوجه در فضای باز نگران کننده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

میزان مصرف کود و سم در کشت هندوانه و گوجه کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان استفاده از کود و سم در برخی محصولات کشاورزی استان از جمله هندوانه و گوجه در فضای باز نگران کننده است. جعفر گوهرگانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این دولت با توجه به ساماندهی فروشگاههای کود و سم و بر اساس نسخه گیاه پزشکی و نظر کارشناسان کشاورزی، کود و سم در محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی تا حدود زیادی کاهش یافت.
 
وی بیان کرد: در زمینه استفاده از سم و کود در برخی محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله هندوانه و گوجه هنوز مشکل وجود دارد، به خاطر اینکه زودتر محصول برسد و برخی از خارج استان زمین های کشاورزی را اجاره و اقدام به کشت می‌کنند که هدفشان کسب درآمد بالاست و به همین دلیل نگرانی ها در اینگونه کشت‌ها بیشتر است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کمیته مشترک از چند دستگاه بر تولید محصولات کشاورزی نظارت دارد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهیم. گوهرگانی تصریح کرد: تمام فروشگاههای کود و سم به صورت غیر مجاز و بی کیفیت اقدام به توزیع کود و سم می کردند که حتی برخی از این کود و سموم فلزات سنگین داشتند، با توجه به پیگیریهای شورای سلامت کشور و استان تا حدود زیادی این فروشگاه ها ساماندهی شدند، مجوز گرفتند و نظارت ها و کنترل جدی تر شده است.
 
وی ادامه داد: کلینیک های گیاه پزشکی استان در حال توسعه است که از طریق بخش خصوصی مبارزه با آفات و بیماریها را به صورت بیولوژیک انجام دهند و نهادینه کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به صورت رندوم از محصولات کشاورزی، مزارع و تولیدات استان بازرسی و نظارت می کنند. در صورت مشاهده و گزارش فروش کود و سموم به صورت غیرمجاز فروشگاههای متخلف به دستگاه قضایی معرفی و طبق قانون با متخلفین برخورد لازم صورت می گیرد و فروشگاه نیز پلمب می شود.
 
وی گفت: با توجه به اینکه افرادی که اقدام با اجاره کردن زمینهای کشاورزی مردم استان می کنند، نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، توصیه های کارشناسان کشاورزی را در استفاده از سموم و کود اجرا نمی‌کنند و سلامت مردم و مصرف کنندگان را به خطر می اندازند، با همکاری آب منطقه ای استان با کشاورزانی که زمینهای خود را اجاره می دهند، برخورد می شود و خدمات کشاورزی، آب و برق به اینگونه زمینها ارائه نمی‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: کشاورزانی که می خواهند سبزی و صیفی کشت کنند باید در فضای گلخانه ای اقدام کنند تا قابل کنترل و نظارت بیشتری باشد. گوهرگانی با اشاره به اینکه برخی ها تصور می کنند که در گلخانه ها از سموم و کود بیشتر استفاده می شود، بیان کرد: متاسفانه این مسئله یک ذهنیت اشتباه است چراکه کشت گلخانه ها بر اساس بذور اصلاح شده انجام می شود، داخل گلخانه آفات، بیماریها، تغذیه و آب قابل کنترل است و آفات به صورت فنی و علمی کنترل می شوند.
 
وی تصریح کرد: وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در استفاده از سموم و کود در محصولات کشاورزی، باغبانی و زراعی نسبت به سایر استانهای کشور بهتر است اما در برخی محصولات از جمله هنودانه و گوجه که در محیط باز کشت می شوند، این موضوع نگران کننده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: کشاورزان استان توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی را رعایت کنند تا سلامت غذایی مردم به خطر نیفتد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی