1398/5/2 7506

امروزه گیاهان آپارتمانی را تقریبا در خانه‌های اکثر مردم شهرنشین می‌توان یافت. با اینکه در گذشته نگهداری از گیاهان در فضای خانه‌ها مانند امروز عمومیت نداشته اما مفهوم گیاه خانگی به هیچوجه امر جدیدی نیست. شواهد زیادی وجود دارد که از سده‌های پیش از میلاد مسیح در چین باستان، در یونان و در سرزمین‌های دیگر از گیاهان در فضاهای سرپوشیده و با اهداف زینتی نگهداری می‌شده است.

خانه خود را به یک تور تاریخی از گیاهان آپارتمانی بدل کنید!

تاریخچه گیاهان آپارتمانی در منزل شما

طبیعتا دوستان برگ‌دار ما برای زندگی در محیط سرپوشیده و زیر سقف خانه‌ها تکامل نیافته‌اند اما مفهوم نگهداری گیاهان به عنوان همراهان خانگی به هیچ‌وجه جدید نیست. و گیاهان آپارتمانی متعارفی که می‌شناسیم عمدتا مدت‌هاست که از پس آزمون سخت زندگی در فضای خانه‌ها بر آمده‌اند. برای کسب آگاهی بیشتر از سرگذشت راه یافتن گیاهان به خانه‌های ما اندکی به عقب برمی‌گردیم.
 

نماد‌های ثروت چینی
چینی‌ها از حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از گیاهان در خانه‌هایشان با اهداف زینتی نگهداری می‌کردند؛ در این دوره گیاهان به عنوان نمادی از ثروت شناخته می‌شدند. مراقبت از گیاهان در فضای سرپوشیده همچنین این امکان را برای باغبان‌های تازه‌کار فراهم می‌کرد که مهارت‌های خود را در تمام طول سال و زمانی که هوای بیرون بسیار گرم و یا سرد می‌شد نیز بیازمایند. آیا به این دوره‌ی تاریخی علاقه‌مندید؟ چرا با پرورش گیاه همیشه‌سبز چینی (آگولنما) شروع نمی‌کنید؟ این گیاه را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار داده و شرایطی گرم و مرطوب برایش فراهم کنید.
 

آگلونما


باغ‌های معلق بابل
منظره‌ی وارونه‌ی گل‌ها و شاخ و برگ درختان و گیاهان در باغ‌های معلق بابل حتی با استانداردهای امروز هم خارق‌العاده به نظر می‌رسد. یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، که این باور وجود دارد که توسط بخت‌النصر (Nebuchadnezzar II) حدود ۶۱۰ سال قبل از میلاد مسیح به عنوان اقامت‌گاهی برای ملکه‌اش «آمیتس»، که دلتنگ سرزمین سرسبز خود بود ساخته شد. بخت‌النصر تیمی از باغبان‌های معتمد داشت که گل‌های معطر، نخل‌های خرما و سروها را به نحوی معجز در بالکن های این بنای باشکوه باستانی کاشته و مراقبت می‌کردند. اگر علاقه‌مندید به این فرمانروای بزرگ اقتدا کنید می‌توانید با نگهداری چند گیاه آویز در خانه باغ معلق خود را داشته باشید.

 

گیاهان آویز


دنیای جدید، گیاهان شگفت‌آور جدید
از زمانی که کریستف کلمب در باهاما با طبیعت گرم‌سیری و باشکوهی که داشت از کشتی پیاده شد، گیاهان شگفت‌آور و ناشناخته‌ی گرم‌سیری راه خود را از میان اقیانوس اطلس به خانه کسانی پیدا کردند که دوست داشتند لذت نگهداری از گیاهان گرم‌سیری را در شرایط آب‌وهوایی سردتر بچشند. در واقع گیاهان گرمسیری هیچگاه محبوب‌تر از الان نبوده‌اند. گیاهانی که به لطف علاقه‌شان به گرما و شرایط مرطوب به گزینه‌هایی ایده‌آل برای نگهداری در خانه‌های امروزی بدل شدند. اگر به دنبال گیاهی گرم‌سیری هستید که زیبایی شگفت‌آوری به خانه‌ی شما ببخشد اما نیاز کمتری به مراقبت داشته باشد دیفن‌باخیا با برگ‌های بزرگ و چند رنگ‌‌اش و قابلیتی که در تصفیه هوای منزل دارد می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای شما باشد.
 

دیفن باخیا

 
اثر گلخانه‌ای!
تا قرن هفدهم میلادی و تا زمانی که یکی از متصدیان امور کشاورزی در آن دوره به نام «هیو پلات» کتابی درباره‌ی پرورش گیاهان در فضای سرپوشیده تحت عنوان «باغ عدن» را در سال ۱۶۵۲ به رشته ی تحریر در آورد پرورش گیاهان خانگی هنوز آنقدر رایج نشده بود. اما با گذشت مدت نه‌چندان زیادی از انتشار این کتاب، گلخانه‌های فراوانی با هدف نگهداری گیاهان غیربومی در گوشه و کنار شهرها و روستاها سربرآوردند. اگر به این دوره‌ی تاریخی و کشت گیاهان در گلخانه علاقه‌مندید چرا با ساخت یک گلخانه‌ی مینیاتوری دست‌ساز شروع نمی‌کنید؟
 

گلخانه مینیاتوری

 
عصر ویکتوریا
گیاهان خانگی در عصر ویکتوریا (قرن نوزدهم) محبوب‌تر هم شدند، اما خانه‌های با روشنایی کم، دمای نامناسب و سطح بالای آلودگی که ناشی از سوزاندن ذغال‌سنگ و چراغ‌های گازی در آن دوره بود شرایط چندان مطلوبی برای گیاهان حساس به‌شمار نمی‌رفت. به همین دلیل گیاهان سخت‌جان‌ تری مانند برگ عبایی (aspidistra) انتخاب‌های مناسب‌تری تلقی شدند. با گذشت زمان مردم قادر شدند تا خانه‌های خود را گرم کنند و متخصصان معماری توانستند سقف خانه ها را بالاتر ببرند، فضای بیشتری در اتاق‌ها ایجاد کنند و پنجره‌های بزرگتری در خانه ها تعبیه نمایند. و طبیعتا این بدان معنی بود که برای مردم آن‌دوره گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در دسترس‌شان قرار گرفت. انگلستان به علفزارهای سرسبز و خوش‌رنگ، بوته‌های خزه‌ای،‌ سرخس‌های پیچ‌وتاب خورده و چمن‌های آبی و بنفشی که دارد مشهور می‌باشد. در این سالها همه‌ی اینها توانستند جایگاهی در خانه ها پیداکنند.

امروزه ما با مشکلاتی که مردم و گیاهانشان در عصر ویکتوریا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند مواجه نیستیم با این وجود مشغله‌های زندگی مدرن شرایطی را فراهم کرده که مردم زمان کمتری را می‌توانند برای نگهداری از گیاهان صرف کنند. در نتیجه در این دوره نیز همچنان گیاهان سرسختی چون برگ‌عبایی، شفلرا، فیکوس و کاکتوس‌ها طرفداران خود را دارند.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی