1398/4/18 42499

گیاهی است همیشه سبز از خانواده‌ی آرالیاسه (Araliaceae) که هم ‌خانواده‌ی آرالیا و پاپیتال می‌باشد. گیاه زیبای شفلرا در ایران به عنوان گیاه آپارتمانی محبوبیت زیادی دارد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تصفیه هوای منزل باشد. البته این گیاه تا حدودی سمی نیز می‌باشد.

معرفی گیاه آپاتمانی شفلرا


Schefflera arboricola
َUmbrella tree


گیاه زیبای شفلرا یا درخت چتری یا پنجه کلاغی که در ایران محبوبیت زیادی به عنوان گیاه آپارتمانی دارد، گیاهی است همیشه سبز از خانواده‌ی آرالیاسه (Araliaceae) که همچنان که از این نام پیداست هم ‌خانواده با آرالیا و گیاهان دیگری چون پلراندرا و پاپیتال می‌باشد. ظاهرا نام این گیاه به افتخار گیاه‌شناس آلمانی‌ای به نام جکوب شفلر که در قرن هجدهم میلادی می‌زیست انتخاب شده است. شفلرا بومی استرالیا و جزایر اقیانوس آرام است و در هوای آزاد نهایتا می‌تواند تا ۳ متر رشد کند. برگچه‌های تخم‌مرغی‌ شکل، صاف و پنجه‌ای این گیاه بعد از رشد کامل به ۶ تا ۹ عدد در هر برگ می‌رسند که هر یک بین ۸ تا ۱۵ سانتیمتر طول خواهند داشت. این برگ‌ها به رنگ سبز روشن، براق، چرمی و ضخیم هستند و دمبرگ بلندی آنها را به تنه‌ی گیاه شفلرا متصل می‌کند. این گیاه دارای یک شاخه بوده و به‌ندرت ساقه‌ی فرعی می‌دهد.

 


شفلرا از جمله گیاهان آپارتمانی‌ مقاوم به حساب می‌آید که در شرایط مختلف از جمله در سایه و در تهویه‌ی معمولی خانه و یا ادارات دوام آورده و به‌ رشد خود ادامه می‌دهد. شفلرا به رسیدگی اندکی نیاز دارد اما بهتر است که خاک آن به میزان مناسب دارای مواد آلی باشد و همچنین این گیاه خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد. گیاه شفلرا به کود زیادی احتیاج ندارد و می‌تواند سال‌ها در یک گلدان زندگی کند. برای شادابی برگ‌ها و همچنین تمیز کردن آنها می‌توان هفته‌ای یکی دو بار بسته‌ به فصل، برگ‌ها را غبارپاشی کرد. این گیاه برای تصفیه‌ی هوای خانه، جذب CO2، تولید اکسیژن و افزایش رطوبت هوا گزینه‌ای بسیار مناسب به حساب می‌آید.

 


گیاه شفلرا را بیشتر از طریق کشت بذر تکثیر می‌کنند اما برخی با ریشه‌دار کردن قلمه‌ها هم اقدام به ازدیاد این گیاه می‌نمایند. انواعی از این گیاه برگ‌هایی ابلق دارند که در این صورت برگ‌های این رقم از شفلرا به دو رنگ سبز تیره‌تر و سبز روشن مایل به زرد دیده می‌شود. این گیاه احتمال کمی دارد که در فضای آپارتمانی به گل بنشیند؛ اما به‌هر حال گل‌هایش به شکل خوشه‌هایی است که گاه تا ۲۰ سانتیمتر طول دارند و گل‌ها (و بعدا میوه‌ها)ی ریز آن در دسته‌های ۵-۷ تایی روی آن قرار گرفته‌اند. گیاه شفلرا بسته به نوع و گونه به میزانی دارای کریستال‌های calcium oxalate می‌باشد که برای انسان و حیوانات خانگی می‌تواند سمی باشد. لذا بهتر است از دسترس کودکان و یا حیوانات خانگی دور نگه‌داشته شود.
 


انواع دیگری از شفلرا هم وجود دارند به عنوان مثال شفلرای آمِیت یا Schefflera actinophylla که به دلیل گل‌های خاصی که دارد در زبان‌ انگلیسی با نام درخت اختاپوس (هشت‌پا) هم شناخته می‌شود. این گیاه برگ‌های بزرگ‌تری به نسبت شفلرای معمولی دارد و در هوای آزاد بسیار بیشتر رشد می‌کند.


 


و یا گیاه شفلرای هفت‌برگچه‌ای Schefflera digitata که بومی نیوزیلند می‌باشد، می‌تواند ۳ تا ۷ متر رشد کند و برگ‌هایش حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارند. سر برگ‌های قدیمی گرد و کند بوده اما برگ‌های جدید نوک تیز هستند.
 

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

  1. میلادی پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ --- ۱۹:۴۰:۵۱

    سلام شفلرا ابلغ خریدم چند ماه پیش بعد یه ماه گلدونشو یه سایز بزرگتر عوض کردم اما بعد چند وقت برگ ریزی داشت و لکه های سیاه رو برگ ها که سه مرحله قارچ کش مانکوزب تابل هر هفته یه بار استفاده کردم اما الان از قسمت دم برگ ها خم میشن ب سمت پایین مشکلش چیه؟ قم هستم نور پشت پنجره جنوبی اب هفته ای

    ممکن است به علت شوک ناشی از تعویض خاک و یا قوی بودن خاک جدید باشد. پیشنهاد می‌شود مگر در شرایط خاص خاک گلدان را کاملا عوض نکنید و تنها بخشی از خاک جدید را با آن مخلوط نمایید.

  2. Somaye پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ --- ۸:۱۳:۰۷

    سلام
    شفلرای من حالش خوب بود و برگهای جدید میداد. الان مدتیه که برگها با لکه های قهوه ایه تیره میریزن. لطفا راهنمایی میکنید؟

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی