1396/3/15 217960

آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شاید شما هم در مورد سمی بودن بعضی از گیاهان آپارتمانی شنیده باشید و بهتر است برای احتیاط آنها را خوب بشناسید

نحوه نگهداری گياه «ديفن باخيا»


نام گیاه: دیفن باخیا
نام فارسی: سم برگ
نام انگلیسی: Dumb Cane
نام علمی: Diffenbachia amoena
خانواده: Araceae شیپوری
منشا: آمریکای مرکزی و جنوبی
 
نام این گیاه از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. دیفن باخیا از گیاهان زینتی همیشه سبز و چند ساله است. دیفن باخیا مقاوم بوده و به دلیل نگهداری ساده، به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه دیده می شود. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر می رسد. دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود. طول برگ تا ۵۰ و عرض آن تا ۲۵ سانتیمتر هم می رسد. ساقه های این گیاه بدون انشعاب بوده و برگ های انتهایی در حال رشد هستند. برگ های پایینی ریزتر هستند. گل دیفن باخیا با بالا رفتن ظاهر می شود و مانند گل گیاه اسپاتی فیلوم بوده که ارزش زینتی ندارد.
 
آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟
نام فارسی آن یعنی سم برگ به سمی بودن برگ های دیفن باخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث می‌شود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است. پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید، گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار، آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.
 
نیازهای مورد نیاز برای رشد بهتر دیفن باخیا
• نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد. در نور کم گیاه بلند شده و حالت علفی پیدا می کند. در واریته های برگ تیره، مقاومت به سایه بیشتر است.
• درجه حرارت مناسب برای دیفن باخیا ۱۲-۱۸ درجه سانتیگراد است. در دمای بالاتر اسپری برگی انجام دهید.
• خاک مرطوب قلیایی تا کمی اسیدی، مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی یا خاک باغچه یا یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای ایم گیاه آپارتمانی ایده آل است.
• برای تغذیه گیاه دیفن باخیا، کود را به صورت مایع و به اندازه ۳۰ گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان استفاده کنید.
• آبیاری دیفن باخیا را با آب بدون املاح، در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هفته ای یکبار انجام دهید. دیفن باخیا نسبت به کمبود آب و خشکی مقاومت نسبتا خوبی نشان می دهد ولی آبیاری بیش از اندازه گیاه را از بین می برد. بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک شود. نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد
 
نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا
• تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.
• برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی می شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.
• برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود. برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید.
 
گیاه پزشکی و درمان بیماری، علت زرد شدن برگ دیفن باخیا
• برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ: آسیب کنه قرمز/ تیمار: سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار
• برگ خشک شده و به زمین افتاده: هوای گرم و خشک/ تیمار: آبیاری و اسپری برگی و انتقال گیاه به مکان خنکتر (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)
• برگ رنگ پریده و روشن: نور یا سرما زیاد است یا نیاز به کوددهی دارد.
• برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای: آبیاری بیش از اندازه
• لکه های سفید پنبه ای روی برگ: حشره آفت/ تیمار: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار
برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای، به دلیل آبیاری بیش از اندازه می باشد
 
تکثیر دیفن باخیا
اولین نکته ای که باید در مورد تکثیر دیفن باخیا رعایت کنید، استفاده از دستکش است. تکثیر این گیاه با استفاده از قلمه علفی ساقه یا قلمه چوبی از اواسط بهار تا اوایل تابستان انجام می شود. ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد.
• با بالا رفتن سن دیفن باخیا و بزرگ شدن آن، ساقه ها بلند و بدون برگ می شوند. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید.
• با روش خواباندن هوایی از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید.
منبع
بیتوته
  1. م دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ --- ۲۰:۲۵:۳۶

    سلام ممنون از مطالب خوبتون.
    من این گیاه زیبا رو دارم اما خاکش پر از کرم شده بود خاکش رو عوض کردم ولی از اون موقع برگ ها از برگ های پایینی شروع ب زرد شدن کردن وانگار گیاه داره از بین میره ایا این گیاه خراب شده یا میشه دوباره سالم بشه؟؟؟

    اگر در خاک کرم خاکی بوده که حتما برای گیاه مفید هم بوده است. بستگی به نوع خاک دارد. بهتر بود خاک خریداری شده را با مقداری از خاک سابق و یا ماسه مخلوط می‌کردید. چند روز گیاه را بیشتر آبیاری کنید و آب خارج شده از گلدان را تخلیه کنید.

  2. سمیرا يکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ --- ۱۸:۵۳:۴۷

    علت پاره پاره شدن برگ دیفن باخیا چیست

    اگر برگ‌ها ترک می‌خورند ممکن است علت خشکی آنها باشد. می‌توانید هر از چندگاهی برگ‌ها را اسپری کنید. در صورت سوراخ شدن و یا بریده شدن برگ‌ها بهتر است بررسی کنید که آفتی از برگ ها تغذیه نمی‌کند.

  3. Rozi چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ --- ۰:۵۴:۵۸

    سلام من ی گل دیفن باخیا دارم متاسفانه ب دلیل اسباب کشی پژمرده شده و ساقه دیگه جون نداره و افتاده،آیا میشه این گل و احیا کرد؟ چیکار باید براش انجام بدم ک خوب بشه؟ خیلی ناراحتم براش.ممنون از شما

  4. هادی شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ --- ۶:۳۱:۱۶

    سلام و عرض ادب . من دیروز این گیاه را خریداری کردم ولی متاسفانه بمدت ۵ ساعت داخل ماشین که دربها بسته بودن و احتمالا با دمای٣۵ تا ٣٧درجه ماند و برگهایش پژمرده و لس شد . من بالافاصله گیاه رو منتقل به جای سایه کردم و غبار شپاشی و آب دادم اما هنوز ١٢ ساعت گذشته و گیاه سرحال نشده. میشه راهنمایی کنید چکار کنم؟

    1. حامد دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ --- ۱:۰۷:۲۸

      سلام باید گلدان و داخل سطل آب بگزارید یک ساعت بمونه تا سیر آب بشه و مقداری غبار باشی کنید البته آب جوشیده سرد شده. درست میشه

  5. سلام من چندتاگلدون دیفن ... جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ --- ۱:۱۶:۰۳

    سلام من چندتاگلدون دیفن باخیادارم ولی برگهاشون کوچیک مونده ولی از لحاظ قدی رشد خوبی داره.فقط سایزبرگهاکوچیکه.چکارکنم؟

  6. پويان دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ --- ۲۱:۰۰:۵۱

    سلام ديفن باخياي من يه مدته زياده كه برگاش حالت آويزان شده ابياري هفته اي يكبار هست چكاركنم

  7. طاهری دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ --- ۲۲:۲۲:۵۶

    سلام دیفن باخیای من سرمازده پژمرده شده باید چکارش کنم خوب بشه دوباره خواهش میکنم جواب بدید

    بهترین راه اینست که صبر پیشه کنید. گیاه را به سرعت در یک محل خیلی گرم قرار ندهید تا دچار تنش نشود.

  8. مرتضی چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ --- ۲۳:۰۵:۵۹

    سلام، ده روز پیش دیفن باخیا خریدم و دو روز بعدش گلدونشو عوض کردم وجاهای خالی گلدون رو با خاک برگ پر کردم. حدود دو روز بعدش لکه های قهوه ای روی برگا اومد و در طی دو روز خیلی شدید شد و کل برگ‌ها رو گرفت . رفتم قارچ کش گرفتم زدم به خاک کمتر شد مجدد قارچ کش زدم حالا نمیدونم خاکی که بهش دادم خاک‌ برگ‌نبوده(شاید کود حیوونی بوده ولی بوی کود حیونی نمیده) یا قارچ داره.
    البته وقتی داشتم خاکش رو عوض میکردم داخل گلدون از این حشره های کرم مانند زیاد داشت . میشه راهنمایی کنید چه کنم ؟ حالمو گرفته.
    آپلود عکس

    دوست عزیز
    بعید می‌دانم مشکل از بیماری قارچی باشد. همچنین اگر مراد از حشره کرم‌مانند، کرم خاکی است که در کنار بسیاری از حشرات دیگر خطری برای گیاه ندارند. احتمال زیاد استرس ناشی از تغییر مکان و خاک همین‌طور آنطور که می‌فرمایید کود حیوانی زیاد موجب سوختن برگ ها شده باشد. اگر روند سوختن برگ‌ها ادامه داشت می‌توانید بخشی از این خاک جدید را خارج کرده و با ماسه جایگزین نمایید.

  9. M پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ --- ۲۲:۵۵:۳۸

    سلام ببخشید گل دیفین باخیای من قلمه زده بودن دادن ب من انداختم تو آب ریشه زد کاشتم برگ باز کرد برگ اولی هنوز خیلی کوچیکه بود ی برگ دیگ باز کرده اونم هنوز خیلی کوچیکه باز ی برگ دیگ باز میکنه چرا برگاش بزرگ نمیشن

  10. ميلاد سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ --- ۱۲:۴۸:۴۸

    سلام
    خسته نباشين
    چند وقتى هست كه برگ هاش شادابى قبل رو نداره و يكى از برگ هاى پايينيش با اينكه رنگش همون حالت قبله و سبزه ولى خيلى حالت اويزون پيدا كرده
    كسى ميتونه كمك كنه؟
    بقيه برگ هام كمى همچين حالت شده و حالت اويزون پيدا كرده
    كسى ميتونه كمك كنه؟
    ممنون

  11. منیره سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ --- ۱۷:۳۶:۳۵

    سلام من این گل زیبارو دارم ولی نمیدونم چرا برگهاش از پایین زرد میشن و میافتن از بالا گل باز میکنه از پایین برگهاش زرد میشه ؟؟

  12. Yegane دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ --- ۲۲:۱۸:۲۷

    یکی از برگهای دیفن باخیا من از وسط یه شکستگی(پارگی) کوچیک داره که باعث شده برگ حالت خمیده باشه.لطفا راهنماییم کنید که چیکارش کنم

  13. Yegane دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ --- ۲۲:۲۰:۵۳

    برگ دیفن من از وسط دچار شکستگی(پارگی) شده که این باعث شده برگ حالت خمیده باشه لطفا راهنماییم کنید چیکارش کنم که پارگیش ترمیم شه

  14. کریمی يکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ --- ۱۱:۴۴:۳۲

    سلام دیفن باخیای من خیلی قشنگ رشد میکرد یه هفتست خاک گلدون عوض کردم از پایین برگاش داره زرد میشه برگ جدیدشم باز نمیکنه همینطور مونده من خیلی از این بابت ناراحتم لطفا راهنماییم کنید

  15. Karimi يکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ --- ۱۱:۴۹:۵۸

    سلام وقت بخیردیفن باخیای من خیلی خوب رشد میکرد یه هفتسه میشه من خاک گلدونشو عوض کردم از اون روز برگهای پایینش یکی یکی زرد میشه وبرگ جدیدشم همین طور مونده وباز نکرده این منو خیلی ناراحت میکنه لطفا راهنمایم کنید

  16. شقایق بانو چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ --- ۲۳:۵۸:۴۱

    سلام خسته نباشین دوست عزیز گل دیفن باخیا دارم داخلش کلی هزارپا دیدم بردم خاک و گلدانشو عوض کردم سم هم گرفتم هم ب برگهاش اسپری کردم و ب خاکشم سم زدم دو روز بیرون گذاشتم بعد آوردم داخل خونه باز دیدم داخل خاکش هزارپا هست با داخلش سم زدم ولی بازم در میاد چیکار کنم لطفا کمک کنید

  17. جانان يکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ --- ۹:۲۲:۰۱

    سلام یه دیفن خریدم که موقع تعویض گلدون دیدم خاکش اولیه پر از کرمهای یک سانتی بود که همه اطراف ریشه بودن کلا ریشه رو شستشو دادیم و بعد کاشتیم یکی از برگهای پایینی بیحاله بنظرتون خوب میشه احساس میکنم خود تنه گل خمیده شده چکار کنم خراب نشه؟؟؟

  18. فاطمه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ --- ۲۲:۴۳:۳۸

    سلام. دیفن من چند روز پیش یکی از برگاش زرد شد که گفتن به خاطر آبیاری زیادن اما الان هر سه تا برگش بی حال شدن و به یک طرف آویزان شدن. چکار باید کرد؟!؟
    دلیلش چیه؟!؟

  19. محمدحسین پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ --- ۱۸:۳۴:۳۰

    سلام مچکر از مطلب خوبتون!
    من ی مشکل اساسی پیدا کردم! میخواستم اگر امکانش هست عکس گل رو براتون بفرستم و راهنماییم کنین! اخه تقریبا تمام موارد رعایت شده ولی بازم گل روز ب روز بدتر میشه!!!!! واقعا به کمکتون نیاز دارم

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی