1398/3/26 1250

هاشم نقیبی گفت: در حال حاضر صنعت گلخانه بیش از ۵۰ درصد وابسته به محصولات خارجی است که نیاز به تبدیل آن به نمونه داخلی توسط بخش داخلی، دانشگاهی و تحقیقاتی است.

مهم‌ترین مشکل صنعت گلخانه ای خراسان چیست؟

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در میزگردی با موضوع «گل و مشکلات تولید و عرضه آن» که در ایسنا، برگزار شد، اظهار کرد: در موضوع فروش گل، نظارت بر واحدهای خرده فروش بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است. وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولید داشته و در عرصه بازرگانی و تنظیم بازار تا مرحله عمده فروشی، کار قیمت‌گذاری را بر عهده دارد.

هاشم نقیبی افزود: جهاد کشاورزی تاکنون نقش مستقیمی در قیمت‌گذاری نداشته اما با پیگیری‌های صورت گرفته، کمیته‌ای ایجاد شده که بر اساس آن این وزارت‌خانه نیز در قیمت‌گذاری نقش داشته باشد اما در خرده فروشی وظیفه قانونی برای جهاد کشاورزی در زمینه قیمت‌گذاری وجود ندارد، البته در زمینه قاچاق و تشخیص گل‌های وارداتی گشت مشترکی وجود دارد. اینکه برخی مواقع اتحادیه گل‌فروشان علت نابسامانی بازار را به جهاد کشاورزی ارجاع بدهد، نوعی آدرس اشتباه است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان بیان کرد: این میزان در سال ۹۲ حدود ۱۱۸ هکتار بوده که خراسان رضوی رتبه دهم کشوری را از آن خود کرده است. در سال ۹۷ سطح زیر کشت استان، ۳۸۸ هکتار بوده که از این مقدار ۶۰ هکتار آن مربوط به محیط کنترل شده که در آن محصولات باغی تولید می‌شود و ۳۲۸ هکتار آن گلخانه‌های کنترل شده بوده است.

نقیبی خاطرنشان کرد: از این ۳۸۸ هکتار، ۶۷ هکتار آن به گلخانه‌های تولید گل زینتی اختصاص یافته است. به طور کلی در سال ۲۶ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۵۰۰ گل شاخه بریده، دو میلیون و ۸۰۰ هزار گلدان آپارتمانی، ۱۰ میلیون گلدان فضای باز، ۱۴ میلیون نشا گل فضای باز و ۹۶۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال و درختچه زینتی در استان تولید می‌شود.


رشد سه درصدی توسعه کشت گلخانه‌ای
وی اضافه کرد: در راستای مصرف بهینه آب در استان خراسان رضوی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای توسط جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود و در حال حاضر توسعه کشت گلخانه‌ای بیش از ۳ برابر رشد داشته است. اما توسعه تکنولوژی در کشور ما بسیار ضعیف است. در حال حاضر ما برای تهیه پایه و نشا به خارج از کشور وابسته هستیم و تنها چند نوع بذر گوجه فرنگی در استان تولید شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: البته این حرف من به معنای این نیست که بخش تحقیقاتی و دانشگاهی کاری نکرده است، کارهایی صورت گرفته اما از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت نیست. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که ما از آن اطلاعاتی نداریم توسط برخی از تولیدکنندگان از خارج از کشور وارد می‌شود که این امر نشان‌دهنده تلاش بیشتر در این زمینه است، بستر کشت در کشور ما وارداتی است و این امر سبب وابستگی کشت گلخانه‌ای به ارز می‌شود.


صنعت گلخانه بیش از ۵۰ درصد وابسته به محصولات خارجی است
نقیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت گلخانه بیش از ۵۰ درصد وابسته به محصولات خارجی است که نیاز به تبدیل آن به نمونه داخلی توسط بخش داخلی، دانشگاهی و تحقیقاتی است. از جمله مشکلات این بخش علاوه بر ساخت و ایجاد گلخانه، تکنیک‌های این روش است. گلخانه تکنیک است و با کشاورزی فضای باز تفاوت دارد و به همین دلیل نیازمند آموزش تولیدکنندگان است. وی ادامه داد: متأسفانه تکنولوژی استفاده از این روش وارد نشده است. بخشی از آن رسالت ما است و نیاز است که از نخبگان در سطح کشور یا خارج از کشور برای انتقال این تکنولوژی دعوت کنیم و یا دانشگاه دوره‌های آموزشی در این زمینه تدوین کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص یکی از مشکلات مربوط به کشت گلخانه‌ای در استان گفت: متأسفانه در سطح استان چندین تشکل مدعی کشت گلخانه‌ای وجود دارد اما تاکنون موفق به متحد کردن آنان نشده‌ایم، اگر اختلافات صنفی حل شود، این افراد با یکدیگر لینک شده و از اطلاعات هم استفاده خواهند کرد. حتی در زمینه زعفران نیز این مشکل وجود دارد.

نقیبی بیان کرد: اگر اتحادیه‌ها با یکدیگر منسجم شوند، این امکان وجود دارد که مجوزی به آنان اعطا شود تا مواد اولیه وارداتی مورد نیاز را وارد کرده و دست واسطه‌ها را کوتاه کنند. در حال حاضر به دلیل تفرق این بخش‌ها نمی‌توان به هریک از افراد مجوزی اعطا شود زیرا در این صورت کنترل آن بسیار سخت خواهد شد.

وی در ارتباط با اصلاح گونه‌ها افزود: متأسفانه قانون کپی رایت در ایران وجود ندارد و این موضوع در ارتباط با گیاهان نیز وجود دارد. در حال حاضر اصلاح گونه خیار و گوجه‌فرنگی انجام شده اما در خصوص گل‌های زینتی منبع ما همچنان خارج از کشور است. در بحث نهال شش باغ مادری که وظیفه تأمین پایه نهال کشور را برعهده دارند ایجاد شده است که از این شش باغ، پنج باغ آن راه‌اندازی شده است.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی