1398/3/7 1699

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران: در استان تهران پنج گونه ملخ بومی وجود دارد که در حال حاضر به هیچ وجه تعدادشان بیشتر از میزان معمول نیست.

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اطراف تهران؛

ملخ صحرایی به تهران نمی‌رسد

کریم ذوالفقاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر شرایط زاد و ولد را برای ملخ‌های بومی تهران فراهم آورده است؛ در حالیکه در سال گذشته در هر متر مربع یک ملخ مراکشی دیده می‌شد هم اکنون این تعداد به دو عدد افزایش یافته است، ولی این تعداد با نرم سازمان نباتات برای مبارزه فاصله دارد. وی افزود: این ملخ‌ها از انواع مهاجم صحرایی نیستند و اغلب از نوع شکم بادمجانی هستند. مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: غیر از آسیب جزئی یک مزرعه خربزه در استان تهران، ​ ملخ‌های بومی هیچ آسیبی به زمین‌های کشاورزی استان تهران وارد نکرده اند و خطری محصولات کشاورزی تهران را تهدید نمی‌کند.


ذوالفقاری با اشاره به اینکه تعداد ملخ‌های بومی تهران به میزانی که باید با آن مقابله شود نرسیده و تعداد فعلی، آفت محسوب نمی‌شوند تاکید کرد: با این حال جانب احتیاط رعایت و مبارزه آغاز شده و در همین راستا نیز سم به اندازه کافی تهیه و اطراف فرودگاه امام و صحن حضرت امان و بخش‌هایی از رباط کریم و دماوند به مساحت ۱۹۷۰ هکتار سمپاشی شد. وی گفت: تا سه هفته آینده تعداد این ملخ‌های بومی کاهش چشمگیری خواهد یافت و عملا همه شان نابود می‌شوند. ذوالفقاری با اشاره به اینکه حضور ملخ‌های صحرایی در برخی استان‌ها این تصور را بوجود آورده که هر ملخی که دیده می‌شود از این نوع هستنداظهار داشت: امکان رسیدن ملخ مهاجم صحرایی به استان تهران وجود ندارد و هیچ تردیدی در این خصوص نیست.

 

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اطراف تهران
مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران گفت: خط قرمز ما در بخش کشاورزی، ​ حفظ کاربری این اراضی است که در استان تهران مساحت آن به ۱۸۷ هزار هکتار می‌رسد، اما متاسفانه در سال ۹۷، ۲۲۸۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز را در اراضی کشاورزی اطراف تهران تخریب کردیم، باغاتی که قطعه قطعه شده و تغییرکاربری داده شده بود. وی ادامه داد: به هر باغداری که اسناد داشته باشد مجوز ساخت و ساز خانه کارگری در زمین کشاورزی اش را می‌دهیم که این خانه متراژ مشخصی دارد، ولی اجازه از بین رفتن اراضی کشاورزی را به هیچ کسی نمی‌دهیم.

 

شرایط استان تهران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بسیار مناسب است
ذوالفقاری با اشاره به اینکه میزان تولیدات کشاورزی استان تهران در حال رقابت با تولیدات کشاورزی استان‌های مطرح کشور، چون کردستان، آذربایجان شرقی و خوزستان است گفت: در تهران سالانه ۵۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که این میزان بیش از تولیدات آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و کرمانشاه است که بدلیل بهره وری بالای کشاورزی در استان این آمار حاصل شده است و این آمار نشان می‌دهد که شرایط استان تهران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بسیار مناسب است. وی ادامه داد: میانگین تولید همه محصولات کشاورزی در کشور زیر ده تن در هکتار است، ولی این آمار در تهران به ۳۲ تن در هکتار می‌رسد که حاصل بهره وری بالا، با کار علمی و ایجاد ارزش افزوده بدست آمده است.


ذوالفقاری با اشاره به اینکه در حال حاضر در تولید چند محصول کشاورزی استان تهران رتبه اول و دوم را دارد گفت: ۱۰ تا ۱۲ درصد کل شیر کشور، ۱۵ درصد کل قارچ کشور و ۱۷ درصد تخم مرغ در استان تهران تولید می‌شود همچنین از ۱۳ هزار هکتار کل گلخانه‌های کشور ۳۶۰۰ هکتار آن در استان تهران قرار دارد و ۵۰ تا ۶۰ درصد گل شاخه بریده (تزئینی) در استان تهران پرورش داده می‌شود. مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران افزود: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در استان تهران روز به روز رو به رشد است و سود آوری این بخش رشد چشمگیری داشته است. وی گفت: از تولیدات کشاورزی در استان نیز، دولت حمایت مناسبی دارد، بعنوان مثال برای تولیدات گلخانه‌ای تسهیلات با سود ۹ در صد در نظر گرفته شده که نظیر آن در هیچ قسمت تولید مشاهده نمی‌شود و این ارزش افزوده شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

کلیدواژه:

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی