1398/2/15 1802

جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بارش های مناسب سال زراعی جاری و تقویت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی گفت: خطر آتش سوزی از مهمترین تهدیدات این عرصه ها در سال جاری است که باید اقدامات پیشگیرانه داشت.

خطر آتش سوزی مراتع را تهدید می‌کند


جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بارش های مناسب سال زراعی جاری و تقویت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی گفت: خطر آتش سوزی از مهمترین تهدیدات این عرصه ها در سال جاری است که باید اقدامات پیشگیرانه داشت.به گزارش ایرنا، روزبه اجلالی روز شنبه در نشست هماهنگی و برنامه ریزی مشترک مدیریت چرا و کنترل دام استان البرز با استان های همجوار شامل استان های مازندران، مرکزی، تهران و قزوین، افزود: نزول رحمت الهی موجب شده تا در مراتع کشور شاهد انباشت علوفه زیادی باشیم.


وی ادامه داد: از سوی دیگر خطر آتش سوزی در مراتع افزایش یافته به طوریکه حتی یک ته سیگار می تواند باعث آتش سوزی های بزرگ شود. اجلالی از راه های پیشگیری از نابودی مراتع را چرای فشرده دام و برداشت دستی علوفه در این مراتع عنوان کرد و گفت: این امر می تواند از خطر بالقوه بکاهد. وی جمع آوری بذر را یکی دیگر از فرصت ها از این نعمت الهی دانست و افزود: غنی شدن مراتع کشور فرصتی برای جمع آوری بذور است که باید آن را از دست ندهیم.

 

جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور در خصوص برداشت گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی نیز هشدار داد و اظهار داشت: برای برداشت این گیاهان باید قرارداد با بهره برداران منعقد شود تا شاهد تخریب از مواهب نباشیم. وی دربخش دیگری از سخنانش به مشکلات مرتعداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: واگذاری مراتع به بهره برداران در قالب قرارداد ۲ ساله نیازمند تجدیدنظر است. اجلالی افزود: در شهرستان ها تلاش شود یک طرح مرتعداری تلفیقی الگویی داشته باشند و اگر یک طرح موفق باشد بقیه می توانند از آن به عنوان الگو استفاده کنند. وی با بیان اینکه حضور ناظرین در طرح های مرتع داری ضروری است، گفت: استفاده از فناوری در کنترل دام ضروری است زیرا باعث می شود سرعت عمل بالاتر و هزینه ها کاهش یابد.

 

اجلالی به موضوع باج مرتع نیز اشاره کرد و اظهارداشت: اجاره مرتع بسیار حساسیت زا شده به طوریکه در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مراتع، عشایر خواسته ای مطرح می کنند که از آن ها باج گرفته می شود و باید در خصوص باج مرتع برخورد مناسبی صورت گیرد. وی به تکمیل ممیزی مراتع استان ها تاکید کرد و گفت: هنوز در برخی استان ها سطح مراتع ممیزی نشده و تا پایان سال جاری ممیزی ها باید تکمیل شود. جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع به استفاده ازتشکل های صنفی، همیاران طبیعت و سمن ها اشاره کرد و افزود: در بحث کنترل کوچ و مدیریت مراتع در استان البرز انجمن صنفی مرتعداران فعالیت خوبی دارد.


وی افزود: طبق قانون وظیفه داشتیم بعد از ۲ سال برای تمام مراتع طرح تهیه کنیم و پروانه چرای مدارک موقتی تعیین تکلیف قانونی شود که تاکنون به نتیجه نرسیده ایم. اجلالی ادامه داد: در البرز مشکل مراتع شورایی را داریم که راهگشا برای مراتع شورایی طرح مرتعداری است. در این نشست فرماندهان یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های تهران، قزوین، مازندران و مرکزی و نمایندگان آبخیزداری این استان ها حضور داشتند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی