1396/7/10 6097

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 348 دستگاه انواع ماشین آلات بخش کشاورزی در سال جاری به منظور تجهیز و نوسازی ماشین های کشاورزی این استان وارد این بخش شده است.

تزریق ۳۴۸ دستگاه انواع ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی


علیرضا کیشانی روز یکشنبه افزود: 151 دستگاه از این ماشین آلات تراکتور، یک دستگاه کمباین و 196 دستگاه انواع ادوات کشاورزی بوده که بخش کشاورزی استان مرکزی افزوده شده است. وی ادامه داد: 598 میلیارد 900 میلیون ریال اعتبار معادل چهار درصد کل اعتبارات خرید ماشین آلات بخش کشاورزی کشور در قالب تسهیلات با سود 15 درصد برای خرید ماشین آلات و تجهیزات این بخش به استان مرکزی اختصاص یافته است که تاکنون 481 میلیارد ریال این اعتبارات به بانک معرفی و 93 و 13 صدم درصد معادل 15 و 55 صدم این اعتبارات جذب شده است. رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: اعتبار خرید ماشین آلات بخش کشاورزی در سال 92 معادل 184 میلیارد و 500 میلیون ریال بود که این رقت در سال 93 به 229 میلیارد و 800 میلیون ریال ،سال 94 به291 میلیارد و 800 میلیون ریال سال و سال 95 به 344 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید.

کیشانی توضیح داد: از ابتدای فعالیت دولت دتبیر و امید تاکنون با احتساب 20 درصد آورده متقاضی حدود یک هزار و 440 میلیارد ریال برای افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در این بخش استان سرمایه گذاری شده است. وی ادامه داد: 100 در صد تسهیلات اختصاص یافته برای خرید ماشین آلات بخش کشاورزی در سال 92، 106 درصد در سال 93، 111 و 2 دهم درصد در سال 94 و 129 درصد این تسهیلات در 95 که برای افزایش ضریب مکانیزاسیون به استان مرکزی اختصاص یافته، جذب شده است. رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در این مدت 2 هزار دستگاه انواع تراکتور، 94 دستگاه کمباین و یک هزار و 357 دستگاه انواع ماشین آلات به بخش کشاورزی این استان تزریق شده است.

کیشانی گفت: با تزریق این ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی، ضریب مکانیزاسیون این بخش از یک و 22 صدم اسب بخار در هر هکتار در سال 92 به یک و 51 صدم اسب بخار در سال گذشته ارتقا یافته است. وی ادامه داد: 95 درصد ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده بخش کشاورزی استان مرکزی در این مدت در راستای حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب از تولیدات داخلی تامین شده است. رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با خرید این ماشین آلات ناوگان بخش کشاورزی استان شامل کاشت، داشت و برداشت تا حدودی نوسازی و به روز رسانی شده است.

کیشانی افزود: نوسازی این ماشین آلات علاوه بر افزایش بهره وری از سوخت در بخش کشاورزی در افزایش تولید و کاهش مصرف نهاده های کشاورزی از جمله بذر، سموم و کود شیمیایی تاثیر بسزایی دارد. استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند. 670هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است. استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود. این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی