1398/12/19 13425

کمباین ها را به‌طور کلی به دو دسته‌ی کمباین های کششی و خودرو تقسیم می‌کنند. کمباین‌های کششی توسط تراکتور کشیده می‌شوند و اکثرا با محور انتقال نیروی تراکتور به حرکت در می‌آیند. کمباین های خودرو در دو مدل دشتی و تپه‌ای موجود هستند.

انواع کمباین های برداشت غلات


کمباین های جدید از تکنولوژی‌های جدیدی بهره می‌برند که آنها را انعطاف‌پذیر ساخته و امکان برداشت محصولات مختلفی را به‌آنها می‌دهد. امروزه به‌طور کلی دودسته از کمباین‌ها که شامل انواع خودرو (Self-Propelled Combines) و کششی (Pull-Type Combines) می‌شود در مزارع مشغول کار هستند. همچنین برخی ممکن است کمباین‌ها را بر اساس سیستم برداشت آن به کمباین های متداول (Conventional Combines) که از استوانه‌ای کوبنده و کاه‌برهای جداکننده استفاده می‌کنند و کمباین های دوار (Axial Combines) که در آنها یکی دو گردنده یا روتور وظیفه‌ی کوبیدن و جدا کردن دانه و کاه را بر عهده دارند تقسیم کنند.

کمباین‌های خودرو
کمباین های خودرو به علت مزایایی که دارند امروزه بیش از  انواع کششی در ابعاد گسترده استفاده می‌شوند. این کمباین ها کم‌وبیش به شکل واحدی کامل وظایف متعددی را از درو گرفته تا خرمن‌کوبی که زمانی هریک نیازمند ماشین‌آلات جداگانه‌ای بودند انجام می‌دهند. موتور قدرتمند آنها ضمن به‌حرکت درآوردن خودرو در ناهموارترین مزارع، نیروی مورد نیاز دستگاه‌های متعدد داخلی خود را نیز تأمین می‌کند. اگر راننده این ماشین‌ها آموزش‌های لازم را ببیند اصولا راندن آنها خیلی سخت‌تر از یک تراکتور نخواهد بود. البته به‌علت اینکه راننده‌ در معرض گردوخاک زیاد به پاخواسته از محصولات برداشتی هستند، کمباین های جدید‌تر خودرو، مجهز به اتاقک‌ مجهزی شده‌اند که از راننده در مقابل این گرد و خاک و همین‌طور سرما، گرما و باران محافظت می‌کند.

برای برداشت برخی محصولات مدل‌های تخصصی کمباین مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولا تفاوت‌شان با یکدیگر در تجهیزاتی است که در آنها به کار گرفته شده است. به‌عنوان مثال، یک کمباین برنج ضمن اینکه به نسبت کمباین ذرت قسمت‌های متفاوتی دارد ممکن است بسته به‌نیاز به چرخ‌های زنجیری مجهز شده باشد. عرض کمباین‌های خودرو از ۲ تا ۹ متر متغیر است. سرعت حرکت آنها هم به ۲ تا ۶ کیلومتر در مزرعه و ۴ تا ۲۱ کیلومتر در جاده‌ها می‌رسد. کمباین های خودرو را با توجه به محلی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو دسته‌ی کمباین‌های دشت و کمباین های تپه تقسیم می‌کنند.

 


کمباین‌های دشت (Level Land Combines) مخصوص زمین‌های مسطح ساخته شده‌اند و به‌وسیله‌ی یک اکسل محرک ثابت حمایت می‌شوند. هنگام کار این نوع از کمباین در زمین‌های شیب‌دار و ناهموار واحدهای جداکننده و تمیزکننده‌ی آن نیز با شیب زمین کج می‌شوند. که در صورتی که این شیب بیش‌ازحد باشد می‌تواند با جمع شدن محصول برداشت‌شده در سمتی از کمباین در کیفیت کار عمل جدا و تمیز کردن آن ایجاد اشکال نماید، موجب مسدود شدن ماشین شود و یا با از عقب به‌صورت جدانشده بیرون ریخته و بدین‌ترتیب موجب تلف شدن محصول گردد.

کمباین‌های تپه‌ای (Hillside Combines) اکسل‌هایی لولایی دارند که با سیستم‌های تراز برقی و هیدرولیکی به‌طور همزمان کار می‌کنند و می‌توانند با توجه به شیب تپه‌ای که در آن کار می‌کنند تنظیم شوند. واحدهای کوبنده، جداکننده و تمیزکننده و دیگر قسمت‌های کمباین به‌غیر از سکوی برش به‌طور خودکار در شیب‌های ۳۰ تا ۴۵ درصد تزار می‌شوند و بدین ترتیب کیفیت عملکرد خود را بصورت بهینه‌ای حفظ می‌کنند. سکوی برش نیز به همراه اکسل عقب روی محوری چرخیده خود را با شیب زمین وفق می‌دهد و در حالتی موازی با زمین قرار می‌گیرد.

 

یک کمباین تپه ای

کمباین‌های کششی
این نوع از کمباین‌ها وابسته به تراکتور بوده و توسط آن کشیده می‌شوند. انواع کوچکتر آنها از محور تواندهی تراکتور و انواع بزرگتر از موتوری کمکی برای به‌حرکت درآوردن دستگاه‌های خود بهره می‌برند. عرض سرخوشه چین این کمباین‌ها از ۱ تا ۶ متر متغیر است. تقسیم‌کننده‌ها در دو طرف شانه برش، حدود ۱۵ تا ۲۲ سانتیمتر به عرض واقعی شانه اضافه می‌کنند. برخلاف کمباین های خودرو، سکوی برش کمباین‌های کششی به‌سمت راست یا چپ واحدهای کوبنده و جداکننده متمایل شده‌ است. وسایل کنترل و تنظیم ارتفاع برش و تخلیه‌ی مخزن دانه این کمباین‌ها بر روی تراکتور و در دسترس راننده نصب می‌شوند.

کمباین ها از هر نوعی که باشند وظایف کلی مشترکی را در مزرعه انجام می‌دهند که شامل
برش محصول سرپا توسط سرخوشه‌چین یا جداکردن بلال ذرت از ساقه و انتقال آن به داخل ماشین با یک نقاله تغذیه، کوبیدن و جدا کردن تک‌تک دانه‌ها از قسمت‌های دیگر گیاه که دانه‌ها را در برگرفته‌اند، جدا کردن دانه و خرده‌کاه از کاه و کلش، تمیز کردن دانه‌ها از سایر بقایای گیاهی و جابجا کردن دانه‌های تمیز و پس‌مانده ها می‌باشد.

 

کمباین کششی

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی