1396/6/21 3014

درآمد‌زایی مطلوب و میزان اشتغال‌زایی بالا، کشت محصول لوبیای روستای سرن را به‌عنوان طرح برتر اقتصاد مقاومتی برگزیده کرد.

گزارشی از نخستین جشنواره برداشت لوبیای ارگانیک تنکابن

کشت ۷۰۰ تن لوبیای ارگانیک در روستای سرن سه‌هزار


کشت لوبیا به‌ویژه لوبیاچیتی سه‌هزار در تنکابن قدمت بالایی دارد و سالانه مردمان این منطقه زیبا و گردشگری می‎توانند در صورت کشت اصولی، 3 هزار میلیارد تومان از بابت تولید این محصول درآمدزایی کنند.
 
قدمت بالای کشت لوبیا در سه‌هزار
دهستان سه‌هزار با 45 روستا دارای قابلیت‌ها و جاذبه‌های کشاورزی، دامپروری، توریستی و گردشگری فراوانی است، این روستا‌ها به دودسته جنگلی و کوهستانی تقسیم می‌شوند که بازدید از هرکدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارد. رودخانه پرآب سه‌هزار تنکابن مجموعه زیستی، طبیعی و کم‌نظیری در ایران است، این رودخانه از شاخه‌های اصلی رودخانه چشمه‌کیله است. طول رودخانه سه‌هزار بیش از 57 کیلومتر است که دورترین سرچشمه آن مربوط به منطقه سه‌هزار و از کوه‌های تخت سلیمان با ارتفاع بیش از 4600 متر از سطح دریا منشعب می‌شود، این رود پس از عبور از مسیر کوهستان به‌سوی دریای خزر جریان داشته و ضمن آبیاری جلگه‌های حاصلخیز تنکابن، وارد دریای خزر می‌شود.
 
سطح وسیعی از باغات این دهستان به کشت گردو و فندق اختصاص داشته و اراضی زیر کشت لوبیا و سیب‌زمینی آن در حدود 140 هکتار است.
کشت لوبیاچیتی ارگانیک در این منطقه سابقه طولانی داشته، از سال 1377 در اراضی جلگه‌ای و کوهستانی کشت می‌شد ولی از سال 1390 کشت این محصول در منطقه رونق خاصی گرفته و به میزان انبوه رسیده است.

کشت 700 تن لوبیای ارگانیک طرح برتر اقتصاد مقاومتی
با توجه به درآمد‌زایی مطلوب و میزان اشتغال‌زایی بالا، کشت این محصول به‌عنوان طرح برتر اقتصاد مقاومتی برگزیده‌شده که این رویداد اثرات چشمگیری بر اقتصاد جامعه روستایی منطقه داشته است و نخستین جشنواره برداشت لوبیای چیتی ارگانیک در روستای سرن این دهستان برگزار شد. مدیر جهاد کشاورزی تنکابن در گفت‌وگو با تنکابن24 اظهار کرد: یکی از کارهای آموزشی ترویجی که در سطح روستاها برای کشاورزان قابلیت اجرا دارد، برگزاری جشنواره‌های برداشت محصول است که بدین منظور نخستین جشنواره برداشت لوبیای سالم را در روستای سرن دهستان سه‌هزار بخش خرم‌آباد تنکابن برگزار کردیم.
 
عقیل استادی با بیان اینکه در دهستان سه‌هزار بخش وسیعی از اراضی زراعی زیر کشت حبوبات لوبیا است، گفت: در منطقه سه‌هزار مساحتی بیش از 140 هکتار لوبیا کشت می‌شود با متوسط عملکرد چهار الی پنج تن در هر هکتار است. وی معرفی این محصول سالم در سطح منطقه و کشور را یکی از اهداف برگزاری جشنواره لوبیای ارگانیک دانست و تصریح کرد: اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد مطلوب، جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق روستایی به شهرها، شکوفایی اقتصاد خانوار روستایی، ایجاد شورونشاط محلی، ایجاد همبستگی و وفاق بین روستاها، دانستن ارزش اقتصادی این محصول و تداوم محصول سالم و ارگانیک از دیگر اهداف این جشنواره است.
 
مدیر جهاد کشاورزی تنکابن به اثرات مثبت این محصول برای انسان اشاره کرد و گفت: از هر 200 گرم لوبیا حدود 700 کالری انرژی و انواع اسید‌های ضروری و غیرضروری در آن وجود دارد و منبع غنی و سرشار از انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین «ث» است.
 
افزایش درآمدزایی‎ با انجام کارهای ترویجی
یکی از کشاورزان روستای سرن با اعلام اینکه پنج تن لوبیا از هر هکتار برداشت می‌شود، به خبرنگار ما اظهار کرد: از زمان انجام کارهای ترویجی توسط جهاد کشاورزی در روستا، درآمدزایی‎ این محصول بیشتر نیز شده است. گلعلی شلفی همچنین بهبود سیستم آبیاری را در برداشت بیشتر محصولات تأثیرگذار دانست.
 
ضرورت تداوم جشنواره‌های محلی
رئیس شورای شهر تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شهرستان تنکابن با سه بخش مرکزی، نشا و خرم‌آباد توانمندی‌هایی در راستای تولید محصولات دارد و این محصولات با توجه به اقلیم متفاوت است، اظهار کرد: لوبیا یکی از محصولاتی است که ظرفیت بسیار زیادی را برای تولید در منطقه سه‌هزار دارد و می‌تواند در توان اقتصادی شهر و مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند، تأثیرگذار باشد. علیرضا فلاحتکار برآورد درآمد این محصول را قریب به 3 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: لوبیا یکی از محصولات استراتژیک منطقه سه‌هزار است که برگزاری این جشنواره‌ها به شناخته شدن مناطق و برندسازی کمک می‌کند. وی با شمارش محصولات شناخته‌شده این شهرستان ازجمله کیوی، پرتقال یا ماهیان سردآبی و قزل‌آلا و... گفت: گونه‌ها و محصولات مختلفی در منطقه داریم که تابه‌حال برای معرفی آن کاری نشده است.
 
رئیس شورای شهر تنکابن با بیان اینکه منابع دولتی محدود است و توسعه زمانی رخ می‌دهد که مردم به این باور برسند که خودشان باید تلاش کنند، یادآور شد: این جشنواره‌ها به پویایی اقتصاد منطقه سه‌هزار کمک می‌کند و چرخه‌های مالی منطقه را افزایش می‌دهد. این مسئوول در پایان بر تداوم این‌گونه جشنواره‌ها تأکید کرد و گفت: در فصل‌های مختلف باید جشنواره‌هایی برای این منطقه برگزار شود. نخستین جشنواره برداشت لوبیای ارگانیک روستای سرن دهستان سه‌هزار تنکابن در 16 شهریورماه برگزار شد.
منبع
تنکابن24

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی