دکتر اسکندر زند امروز در چهارمین همایش نانو فناوری در کشاورزی با تاکید بر اینکه باید جریان پژوهش به سمت تولید فناوری حرکت کند، افزود: بر این اساس در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تنها به گزارش نهایی پژوهشها اکتفا نمیکنیم، بلکه برای ما خروجی پروژههای تحقیقاتی حائز اهمیت است. وی با بیان اینکه در این راستا ما به سه نوع تحقیقات توجه میکنیم، اظهار کرد: تحقیقات کاربردی که یافتهای برای کشاورزان داشته باشد، فناوریهایی که قابل عرضه به صنعت باشند و تحقیقات پایه که به مرزهای دانش رسیده باشد، در این سازمان مورد توجه قرار خواهند گرفت.
زند، با تاکید بر اینکه تولیدات علمی که خارج از این سه نوع تحقیقات باشد، علم نافعی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور در تولید علم جهان رتبه اول را دارد، ولی در حوزه نوآوری در سال 2014 در میان 143 کشور در رتبه 120ام قرار گرفتهایم. رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سرعت رشد علم ایران در سال 2011 رتبه اول است، یادآور شد: ولی رتبه کشور در حوزه نوآوری ضعیف است که همه دلایل آن مربوط به تولید مقالات نیست، بلکه بسیاری از فناوریها در کشور تولید میشود که قابل عرضه به بخشهای صنعتی نیستند.
وی به برخی از دستاوردهای سازمانهای تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال ما موفق به کسب دانش فنی کشت پاییزه چغندرقند شدیم که پس از 20 سال اکنون به بهرهبرداری رسیده است. تا زمانی که نوآوری فعال نشود، قادر به تولید فناوری نخواهیم بود. زند، هدف از توسعه کشاورزی را افزایش درآمد و کاهش فقر، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، پایدارسازی اکوسیستم و افزایش تولید ذکر کرد و یادآور شد: در گذشته تنها به افزایش درآمد کشاورزان توجه میشد، ولی امروزه با توجه به توسعه فناوریها به افزایش تولید و همچنین بهبود کیفیت محصولات کشاورزی توجه میشود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود منابع آب در کشور تاکید کرد: به ازای هر واحد سطح تکنولوژی و سرمایهگذاری باید افزایش یابد. وی با تاکید بر اینکه در سازمان تحقیقات کشاورزی به دو مقوله خدمت به مزرعه و مرز دانش به عنوان انگیزههای انجام پژوهش توجه شده است، یادآور شد: بر این اساس ما تاکنون 480 یافته در حوزه کشاورزی را تولید کردیم، ولی در مقابل در کشور حدود 505 شرکت دانشبنیان در بخش کشاورزی ایجاد شده است که این میزان کافی نیست و باید تعداد آن به 1000 شرکت بالغ شود. رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی رهاسازی تحقیقات بعد از رسیدن به گزارش نهایی را از دیگر چالشهای پژوهش در کشور نام برد و گفت: این روند در این سازمان تغییر یافته است، ضمن آنکه ما برای ارتقاء و ترفیع اعضای هیات علمی شاخصهای دیگری را مدنظر قرار دادیم.
به گفته وی، دستیابی به دانش فنی، ارائه یک لایحه به مجلس، ارائه لایحه قابل ترویج و معرفی ارقام اصلاح شده و جدید از جمله شاخصهای ارتقای اعضای هیات علمی در سازمان تحقیقات کشاورزی به شمار میرود. وی با تاکید بر اینکه بر این اساس ما تاکنون بیش از 1100 آرایه جدید به دنیا معرفی کردهایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در اوج انقلاب چهارم صنعتی قرار داریم که باید مسیر خود را برای رسیدن به جایگاههای بالا در این دوره تعیین کنیم. از این رو برگزاری چنین همایشهایی باید خروجیهای مناسبی نیز داشته باشد.