1396/3/27 2114

در هیچ کشوری از آب های زیر زمینی برای شالیکاری استفاده نمی کنند.

کشت بی رویه شالی تهدیدی جدی برای آب و خاک گلستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کشت بی رویه شالی در استان گفت: در هیچ کشوری از آب های زیر زمینی برای شالیکاری استفاده نمی کنند. مصرف بی رویه آب های زیر زمینی استان در آینده باعث شوری این آب ها خواهد شد.
 
محمدرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا - با بیان اینکه متولی آب، شرکت آب منطقه‌ای است، اظهارکرد: جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های این شرکت گام برمی دارد و با آنها همکاری می کند. در این راستا ما می توانیم کود، سم و بذر برنج را در اختیار کشاورزان متخلف قرار ندهیم. وی افزود: بر اساس قانون شرکت آب منطقه‌ای می تواند متخلفان در خصوص برنجکاری را به مراجع قضایی معرفی کند به طوری که سالهای گذشته برنجکاران مختلفی توسط این شرکت به دادگاه معرفی و جریمه شدند.
 
قیمت برنج در کشور ما واقعی نیست
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه قیمت فعلی برنج، قیمت واقعی این محصول نیست، عنوان کرد: قیمت برنج در کشور ما سیاسی است. عباسی تصریح کرد: دولت در محصولات مختلف اعم از دانه‌های روغنی و گندم برای حمایت از کشاورزان به آنها یارانه پرداخت می کند. اختلاف قیمت این محصولات در داخل با خارج از کشور باید بین 20 تا 30 درصد باشد. اما در محصول برنج شاهد اختلاف 300 تا 400 درصدی قیمت این محصول با خارج از کشور هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بحث برنج سیاست‌هایی وجود دارد که کارشناسی شده نیست، اظهار کرد: باید در مسئله برنج کارهای کارشناسی صورت گیرد تا خاک و آب های زیر زمینی خودمان را از دست ندهیم.
 
میزان افزایش قیمت خرید تضمینی برنج بیشتر از گندم و دانه‌های روغنی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه در سالهای اخیر میزان افزایش قیمت خرید تضمینی برنج بیشتر از گندم و دانه‌های روغنی بوده است، گفت: سیاستمداران ما در بحث قیمت گذاری برنج فنی عمل نمی کنند. اگر بسته کارشناسی وارد این کار شود، دیگر شاهد این موضوعات نخواهیم بود.
 
عباسی افزود: دولت می تواند با کاهش قیمت خرید برنج تولیدی در کشور که علت رغبت کشاورزان به کشت برنج در استان ما و برخی از استانهای کشور شده است، در این خصوص گام موثری بردارد. در این راستا می توان مابه تفاوت قیمت برنجی که وارد کشور می شود را به کشاورزان دو استان کشور که از آبهای سطحی برای کشت برنج استفاده می‌کنند، پرداخت کرد و کیلویی 5 تا 6 هزار تومان به آنها یارانه داد.
 
شوری در انتظار آبهای زیر زمینی  گلستان
وی به مضرات کشت برنج در استان اشاره کرد و گفت: آب‌های زیر زمینی که میلیاردها سال ذخیره شده است را از اعماق زمین با بالا پمپاژ می کنیم. استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی در استان، سطح آب را منفی می کند و آب‌های زیر زمینی از سمت دریا به سمت منطقه ما حرکت خواهند کرد. در این حالت منابع آب زیر زمینی منطقه شور خواهد شد.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: با شور شدن آبهای زیر زمینی، ما دیگر آب شرب نخواهیم داشت و تمام خاک‌های ما بدلیل اینکه آب شور از اعماق زمین استحصال می شود، شور خواهد شد. عباسی نشست دشت‌ها را از دیگر عواقب بهره‌برداری بی رویه از آب‌های زیر زمینی دانست و افزود: آبهای زیر زمینی یک حالت تعادلی را بوجود می آورد که در صورت کاهش سطح این آبها تمامی ابنیه فنی ما اعم از جاده ها، خطوط ریلی، ساختمان‌ها و غیره نشست خواهد کرد. بر اساس برخی از گزارشها، در مناطقی از کشور و حتی استان شاهدیم که زمین 20 تا 60 سانتی متر نشست کرده است. وی بروز ریزگرد، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و از بین رفتن فرصت‌های شغلی را نیز از عواقب از بین رفتن آب های زیر زمینی برشمرد و گفت: ما با هیچ قیمتی نمی توانیم این آبها را احیا کنیم.
 
در هیچ کشوری با آب زیرزمینی شالی کشت نمی شود
عباسی با بیان اینکه در هیچ کدام از کشورهای دنیا از آب زیر زمینی برای کشت شالی استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کشور ژاپن با متوسط بارندگی سالانه 2000 میلیمتر، کشت برنج خود را محدود کرده است اما در کشور ما که متوسط بارندگی سالانه 270 میلیمتر است، اقدام جدی صورت نمی گیرد.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه توسعه کشت برنج به جز اراضی پست در استان‌های مازندران و گیلان در هیچ یک از استانهای کشور توصیه نمی شود، گفت: البته باید از این دو استان حمایت شود تا کسب و کار خودشان را از دست ندهند. وی یادآور شد: ما به جای اینکه این حجم آب زیاد را در برنج مصرف کنیم، می توانیم دانه‌های روغنی از جمله پنبه و سویا را کشت کنیم. چرخه و زنجیره تولید دانه های روغنی چند برابر بیشتر از تولید برنج اشتغال زایی دارد.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشت دانه های روغنی باعث احیاء و اصلاح خاک و همچنین تثبیت ازت خاک می‌شود، تصریح کرد: در زمین‌هایی که دانه روغنی در آن کشت شده حداقل در هر هکتار 200 تا 250 کیلوگرم ازت در خاک تثبیت می شود. 
 
12 تا 15 هزار هکتار شالیزار نسق در استان وجود دارد اما بیش از 73 هزار هکتار شالی کاری داریم
عباسی با اشاره به اینکه در استان گلستان 12 تا 15 هزار هکتار شالیزار نسق داریم، اظهار کرد: بر اساس آخرین بازدیدهای میدانی که کارشناسان ما داشتند امسال بیش از 73 هزار هکتار شالی در استان کشت شده است. وی تاکید کرد: سالهای گذشته کمبود آب موجب خشک شدن شالیزارهای بسیاری در استان شده است و امسال نیز قطعا شاهد این امر خواهیم بود. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان در پایان گفت: کشاورزان در برخی از مناطق استان پی به کمبود آب چاه‌های خود برده اند و میزان سطح زیر کشت شالی که در نظر گرفته بودند را کاهش دادند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی