1399/7/3 1493

از خاصیت‌های کلزا: سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما

بی‌نیازی از واردات دانه‌های روغنی با کشت کلزا

کلزا یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که با کاشت آن می‌توان از واردات دانه‌های روغنی کشور را بی‌نیاز کرد.

یکی از سیاست‌هایی که طی سال‌های اخیر به صورت جدی در کشورمان دنبال می‌شود، تغییر الگوی کشت کشاورزان با توجه به کمبود منابع آبی و خطر خشکسالی است. شیوه‌ای که اگر به خوبی عملیاتی و مدیریت شود، علاوه بر مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی که بالاترین میزان مصرف را دارا است، ارزش‌افزوده بالایی برای کشاورزان به دنبال داشته و یکی از مهم‌ترین راهکارها در تحقق اقتصاد مقاومتی، تضمین امنیت غذایی و رونق تولید و اشتغال است.

کشت محصولاتی مانند زعفران، کلزا، گل‌محمدی، کینوآ و محصولات مشابه می‌تواند پای کشورمان را به عرصه صادرات این قبیل محصولات نیز باز کرده و ارزآوری بالایی برای کشور با توجه به سیاست‌های اقتصاد غیرنفتی به دنبال داشته باشد.


اختصاص سالانه ۷ میلیارد دلار برای واردات دانه‌های روغنی
 از محصولاتی که به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک و نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود؛ دانه‌های روغنی است که طبق آمار سالانه حدود ۷ میلیارد دلار برای واردات آن هزینه می‌شود و این امر در حالی است که کشور ما و استان زنجان از قابلیت‌های خوبی در زمینه کشت محصولات تامین کننده این دانه‌های روغنی، از جمله کلزا برخوردار است. کلزا همچنین برای کشاورزان دارای صرفه اقتصادی نیز است، زیرا علاوه بر تاکیدات مقام معظم رهبری دولت نیز به نسبت به خرید تضمینی این محصول اقدام می‌کند.

گسترش کشت کلزا در زنجان و در شهرستان‌هایی مانند ابهر و خرم‌دره که وضعیت آب‌های زیرزمینی آن‌ها چندان تعریفی ندارد، نویدبخش جانی تازه در شریان‌های کشاورزی استان و آب‌های زیرزمینی مناطقی است که همه ساله میزان آن‌ها افت پیدا می‌کند. وابستگی بیش از ۸۵ درصدی به خارج از کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت این دانه‌ها را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایان می‌کند و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت دانه کلزا نیز برای خودکفایی در تولید روغن نشان از ضرورت تسریع در حرکت این عرصه دارد.


کلزا محصول استراتژیک
از بین دانه‌های روغنی، کلزا به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت و ۵۷ درصد کُنجاله برای تعلیف دام، یکی از دانه‌های روغنی با کیفیت و ایده‌آل در کشور است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

کشت این محصول کم آب‌بر و استراتژیک  باعث افزایش حاصل‌خیزی وبهبود خاک می‌شود؛ به همین خاطر است که برای افزایش عملکرد در تولید گندم و نیز افزایش پایداری این محصول، کشت کلزا بهترین راهکار است. وقتی کلزا در تناوب با گندم قرار می‌گیرد، باعث کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع شده و گندمی که بعد از کلزا کشت می‌شود، افزایش عملکرد را به دنبال دارد.


توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار جهادکشاورزی زنجان
در همین رابطه، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی مورد تاکید جهادکشاورزی زنجان است، می‌گوید: در سال جهش تولید، برای رهایی از وابستگی ۷۰ درصدی برخی از کالاهای استراتژیک توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار جهادکشاورزی زنجان است.

جواد تاراسی با اشاره به اهمیت کشت کلزا، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دانه‌های روغنی جزو کالاهای استراتژیک است، در سال جهش تولید برای رهایی از وابستگی ۷۰ درصدی برخی از این کالاهای استراتژیک، توسعه دانه‌های روغنی در دستور کار است.

وی از آغاز کشت پاییزه کلزا در استان خبر داد و ادامه می‌دهد: برای کشت پاییزه برای کلزا نهاده‌ها آماده شده و بذر تهیه شده و از دانش فنی هم برای این مهم استفاده خواهد شد.

این مسئول با اشاره به بهره‌مندی کلزا از خرید تضمینی، خاطرنشان می‌کند: در مجموع تا پایان مردادماه امسال بیش از ۵۱۷ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۲۲ هزار و ۷۴۰ میلیون ریال از کشاورزان استان زنجان به نرخ مصوب دولتی خریداری شد.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی