1398/11/22 3202

با توجه به اینکه اینروزها اعتراض های زیادی نسبت به استفاده‌ی بی‌رویه از علفکش گلایفوزیت در کل دنیا صورت گرفته است عده‌ای از شرکت‌ها به دنبال یافتن راه‌های جایگزینی برای مبارزه‌ی بی خطرتر با علف های هرز هستند. استفاده از برق و امواج کوتاه (ماکروویو) از جمله این راه‌هاست.

هراس از اثرات زیان‌بار علف‌کش گلایفوزیت و تلاش برای یافتن جایگزین‌های غیرشیمیای برای آن

استفاده از برق و امواج کوتاه برای مبارزه با علف های هرز


نگرانی‌ها از اثرات زیان‌بار علف‌کش گلایفوزیت –پر مصرف‌ترین علف کش جهان- از حدود سال ۲۰۱۵ میلادی و زمانی که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در سازمان بهداشت جهانی (IARC) اعلام کرد که به شواهدی دست یافته که از سرطان‌زا بودن این علف‌کش حکایت دارند، رو به افزایش است. از آن زمان هزاران شکایت از شرکت آلمانی بایر به خاطر نقشش در تولید این علف کش ثبت شده است. با اینکه در اروپا همچنان استفاده از گلایفوزیت تا سال ۲۰۲۲ تمدید شده است اما کشورهایی چون آلمان، اتریش، ایتالیا هلند، فرانسه و جمهوری چک وعده‌هایی برای منع استفاده از این ماده‌ی شیمیایی داده‌اند.

همه‌ی اینها منجر شده که افراد و شرکت‌های مختلفی به دنبال یافتن راه‌های جایگزین و بی‌ضررتری برای مبارزه با علف‌های هرز بگردند. هرچند اینکه جهان بتواند از میزان نفوذ سیستم کشاورزی خود به علفکش گلایفوزیت بکاهد کار ساده‌ای نخواهد بود اما امتحان کردن راه‌های گوناگون شیمیایی و غیرشیمیایی برای کنترل علف‌های هرز قطعا به گذار از این وابستگی کمک خواهد کرد. یکی از دستگاه‌هایی که بدین منظور در گلامورگان انگلستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است
Foamstream نام دارد که ظاهر آن بیشتر به یک ماشین فرش‌شور شباهت دارد تا یکی از ماشین‌آلات کشاورزی! دستگاه فوم‌استریم با پاشیدن مخلوطی از آب داغ و کفی تجزیه‌پذیر روی علف‌ها کار می‌کند و سازندگان آن با آنکه انتظار ندارند ماشین‌شان خیلی زود مورد اقبال جهانی قرار بگیرد اما معتقدند ابداع آنها شروعی مناسب در مسیر جایگزین کردن علف‌کش‌ها می‌باشد.

 

دستگاه Foamstream

 
برای به حداقل رساندن استفاده از علف‌کش‌ها برخی نیز مجددا سراغ تکنولوژی‌های قدیمی‌تر چون بهره‌گیری از الکتریسیته رفته‌اند. ایده‌ی استفاده از برق برای از بین بردن گیاهان، اولین‌بار در قرن نوزدهم و برای کنترل علف‌های مسیر راه آهن‌ها مطرح و آزمایش شد اما از آنجا که در آن زمان راه موثری برای کنترل انرژی الکتریسیته مورد نیاز نداشتند هیچگاه امکان استفاده‌ی موثر از آن فراهم نگردید. هرچند قیمت پایین، در دسترس بودن و امکان مصرف آسان مواد شیمیایی هیچگاه اجازه‌ی عرض اندام رقبای دیگر را نیز نمی‌داد. اما با بیشتر شدن مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش ها، و نگرانی‌های فزاینده‌ای که از تاثیرات این علفکش ها بر محیط زیست و سلامتی انسان‌ها شکل گرفته است حالا شاید این‌بار استفاده از انرژی الکتریسیته بتواند به عنوان یک راه جایگزین توجه‌ها را به خود جلب کند.

از جمله گروه‌هایی که روی چگونگی استفاده از برق متمرکز شده بودند، دستگاهی به‌نام XPower تولید کرده‌اند که به تراکتور متصل می‌شود و سازندگان آن مدعی‌اند که قادر است گیاهان را در کمتر از یک ثانیه بکشد! سیستم ایکس‌پاور با وارد آوردن شوک الکتریکی به علف ها و تخریب مجراهای آوندی بافت‌های گیاه، از نقل و انتقال آب و ویتامین‌ها به سلول‌ها جلوگیری کرده و موجب مرگ آنها و درنتیجه تلف شدن گیاه می‌شود. شرکت سازنده مدعی است که این دستگاه به‌‌جز درختان قادر است هر گیاهی را از بین ببرد.

 

دستگاه XPower

 
اما دستگاه دیگری که در دانشگاه ملبورن ساخته شده و شرکتی به‌نام Growave در ویکتوریای استرالیا آزمودن و توسعه‌ی آن را به‌عهده گرفته، راه دیگری برای کشتن گیاهان یافته است. چنانچه یک دستگاه مایکروویو خانگی غذا را گرم می‌کند، دستگاه Growave نیز امواجی ساطع می‌کند که مولکول‌های آب را در بافت‌های گیاهی گرم کرده و در نتیجه موجب شکستن دیواره‌های سلولی گیاه و نهایتا مرگ آن می‌شود. همچنین این دستگاه خاک را نیز گرم می‌کند و در نتیجه قادر است بسیاری از بذرهای گیاهان در خاک را نیز از بین ببرد. تولید کنندگان گروویو مدعی هستند که دستگاه آن‌ها می‌تواند در هر شرایط آب‌وهوایی حتی زمانی که باران می‌بارد، باد می‌وزد یا در هوای تاریک و غیره به‌خوبی کار کند؛ چیزی که در مورد سمپاشی‌های مرسوم صدق نمی‌کند.

یک شرکت نیز با نصب سیستمی هوشمند که به وسیله‌ی تعدادی لپ‌تاپ، پهپادهای مجهز به دوربین و برنامه‌های تحلیل‌گر داده‌های بدست‌ آمده کار می‌کند به‌دنبال شناسایی مناطقی هستند که علف‌های هرز در آن منطقه شروع به رشد کرده‌اند. آنها می‌گویند در حالی که کشاورزان می‌بایست با حوصله و دقت زیاد ۱۰ منطقه را در ۶ ساعت دیده‌بانی کنند، ما با هواپیما و پهپادهای خود ۱۰۰ منطقه را در ۶ دقیقه می‌کاویم. پهپادها با حرکت برفراز مزارع با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، تصاویری با کیفیت بالا تهیه می‌کنند و جهت تجزیه و تحلیل برای سیستم ارسال می‌کنند. حال از این اطلاعات می‌توان برای شناسایی مراکز تجمع و تکثیر علف‌ها بهره برد تا بدون نیاز به سم‌پاشی کل مزرعه به مقابله با آنها پرداخت.

لئو مونتاگیناک مدیر شرکت ویدینگ‌تِک، با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد مصرف علفکش گلایفوزیت وجود دارد و این مسئله که جایگزین‌های شیمیایی کمی برای آن می‌توان یافت معتقد است اکنون تنها آغاز راه برای شیوه‌های مبارزه‌ی غیرشیمیایی با علف‌های هرز است و در سالیان پیش‌رو ضمن اینکه شاهد وضع محدودیت‌های بیشتری برای استفاده از گلایفوزیت در بسیاری از کشورهای جهان خواهیم بود، به تبع آن بازار دستگاه‌های علفکش غیرشیمیایی رشد بسیاری خواهد کرد و در آن زمان هیچ بعید نیست که این دستگا‌ه‌ها بتوانند سلطه‌ی علفکش گلایفوزیت بر کشاورزی را به چالش بکشند.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
bbc.com

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی