1396/10/9 6492

مهم‌ترین عاملی که سبب پیدایش کشاورزی موفق در ایالت‌های دامداری آمریکا نظیر نیویورک و ویسکانسین در قرن نوزدهم گردید، جمع‌آوری و کاربرد صحیح کودهای دامی، کشت گیاهان خانواده‌ی لگومینوز جهت تثبیت ازت و افزایش آهک به منظور پایین آوردن اسیدیته‌ی خاک‌ها می‌باشد.

نقش کودهای دامی و تثبیت‌ کننده‌های ازت در حاصل‌خیزی خاک


مهاجرین اولیه آمریکا دریافتند که ایجاد یک سیستم کشت موفق در اراضی شنی و غیر حاصلخیز (با مواد آلی کم) سواحل شرقی آمریکا، بسیار مشکل می‌باشد. افزایش باروری خاک‌های ذرت‌خیز با روش ماهی‌دادن به خاک از جمله روش‌هایی است که قوم ایندین اسکوانتو به مهاجران اولیه آموخته‌اند. در سالهای ۱۷۰۰ میلادی به علت تولید محصولات زراعی در آمریکا و حمل آن به اروپا، قدرت باروری خاک‌ها بشدت کاهش یافت و منجر به رهاشدن اراضی و پیشروی تدریجی زارعین به‌طرف اراضی غربی‌تر گردید. لکن بعدها با کاربرد صحیح کودهای حیوانی کشت‌های پایدار و موفق هم در ایات‌های شرقی و هم در ایالت‌های غربی آمریکا به‌وجود آمد.

 

عناصر غذایی مازاد موجود در جیره‌ی غذایی حیوانات که به مصرف ساخت نسوج یا شیر نمی‌رسد به صورت فضولات و بقایای حیوانی دفع می‌گردد. نسبت عناصر غذایی موجود در کود حیوانی در مقایسه با جیره‌ی غذایی حیوان حدودا شامل ۷۵ تا ۸۰ درصد ازت، ۸۰درصد فسفر، ۸۵ تا ۹۰درصد پتاسیم و ۵۰ درصد مواد آلی می‌باشد. بدین ترتیب در صورتی که کود حیوانی به خاک برگردانده شود، میزان عناصر غذایی که با برداشت محصول از خاک خارج می‌گردد نسبتا کم خواهد شد. مهم‌ترین اعمالی که سبب پیدایش کشاورزی موفق در ایالت‌های دامداری آمریکا نظیر نیویورک و ویسکانسین در قرن نوزدهم گردیده است، جمع‌آوری و کاربرد صحیح کودهای دامی، کشت گیاهان خانواده‌ی لگومینوز جهت تثبیت ازت و افزایش آهک به منظور پایین آوردن اسیدیته‌ی خاک‌ها می‌باشد.

 

تثبیت ازت (Nitrogen Fixation)

ما در دریایی از ازت زندگی می‌کنیم. زیرا ازت ۷۹ درصد جو را تشکیل می‌دهد. با این وجود، احتمالا کمبود ازت متداول‌ترین عامل محدودکننده‌ی رشد گیاهان می‌باشد. گاز ازت موجود در اتمسفر به صورت گاز خنثی (N2) و عموما غیرقابل استفاده برای ارگانیسم‌های زنده است. البته بعضی از انواع باکتری‌ها، جلبک‌ها و اکتینونیست‌ها می‌توانند ازت موجود در هوا را جذب نموده و به آمونیاک که شکل قابل استفاده‌ی گیاه است تبدیل نمایند. به این عمل اصطلاحا تثبیت ازت می‌گویند.

 

 

گروهی از باکتری‌ها  (تثبیت‌کننده‌های ازت) دارای زندگی مستقل یا غیر هم‌زیستی می‌باشند. ولی بسیاری از باکتری‌های تثبیت‌کننده‌ی ازت دارای زندگی همزیستی بوده و در روی گیاه میزبان زندگی می‌کنند. باکتری‌های تثبیت‌کننده‌ی ازت که دارای زندگی همزیستی می‌باشند به نام ریزوبیا (Rhizobia) نامیده می‌شوند؛ این باکتری‌ها ریشه‌ی گیاه را مورد تهاجم قرار داده و باعث تشکیل غده برروی ریشه‌ی گیاهان می‌گردند. در نتیجه گیاه میزبان غذای باکتری‌ را تأمین نموده و در عوض باکتری هم ازت تثبیت‌شده در اختیار  گیاه قرار می‌دهد. بسیاری از گیاهان چه از خانواده‌ی لگومینوز چه غیر لگومینوز در تثبیت ازت به طریق همزیستی نقش دارند. در واقع تثبیت ازت به طریق همزیستی مهم‌ترین عاملی است که ازت خنثی اتمسفر را جهت استفاده‌ی نباتات و میکروارگانیسم‌ها به داخل خاک منتقل می‌نماید.

 

جلبک‌های آبی- سبز (سیانوباکتریا) که از وابسته‌های نزدیک باکتری‌ها هستند جزء تثبیت‌ کننده‌های غیرهمزیست ازت بوده و در اکوسیستم‌های آبی زندگی می‌کنند. این جلبک‌ها با توجه به‌اینکه اتوترف بوده و در عین حال می‌توانند ازت را به‌صورت غیرهمزیستی تثبیت نمایند دارای مشخصات منحصربه‌فرد می‌باشند. به‌هر حال از آنجا که میزان رشد این جلبک‌ها در خشکی‌ها بسیار محدود است در نتیجه نقش چندانی در تثبیت ازت در خشکی ندارند. مقدار ازت تثبیت‌شده به وسیله‌ی این جلبک‌ها در برنج‌زارها بسیار زیاد بوده و نقش مهمی در میزان محصول برنج دارا می‌باشند. بدین‌ترتیب در اکوسیستم خشکی باکتری‌ها عامل اصلی انتقال گاز ازت از اتمسفر به‌خاک هستند در حالی که در اکوسیستم‌ آبی عامل اصلی انتقال گاز ازت از هوا به آب جلبک‌ها می‌باشند.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی