1396/8/9 1505

سامانه‌ای که به صورت هوشمند با فرستادن پیامک به گوشی تلفن همراه کشاورز و بهره بردار اعلام می کند که گیاه چه زمانی به رطوبت و آبیاری نیاز دارد شامگاه چهارشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شیراز افتتاح و رونمایی شد.

افتتاح سامانه ای درفارس برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان درباره وضع آبیاری

این سامانه آبیاری هوشمند که در آیین بهره برداری گفته شد نخستین نوع در جهان است می تواند به کشاورزان برای مدیریت بهینه منابع آب و کشتزارها کمک کند. وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از این سامانه هوشمند آبیاری در شیراز در جمع خبرنگاران گفت:این پروژه یک مرحله بعد از اجرا آبیاری نوین است که بهره برداری و صرفه جویی در سامانه آبیاری نوین را ارتقا می دهد. محمود حجتی افزود: این سامانه هوشمند حاصل کار مشترک مرکز تحقیقات کشاورزی ،شرکت مخابرات ایران و دانشگاه است که بر اساس بررسی ها و تحقیقات گسترده انجام گرفته و نتیجه این تلاش ها امروز در قالب این سامانه عرضه شده است. وی ادامه داد:استفاده از این سامانه و مدیریت مزارع با آن منجر به صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب و افزایش 24 درصدی بهره وری خواهد شد.


وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:امسال با حمایت های دولت ،مجلس و رهبری تاکنون 85 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور اجرا شده و 150 هزار هکتار دیگرهم تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. وی کشت فراسرزمینی را یکی از اولویت های اصلی جهاد کشاورزی عنوان کرد. کشت فراسرزمینی یعنی اجاره یا تملک اراضی در کشورهای دیگر و بهره برداری از محصولات آن گفته می شود. حجتی گفت: در مناطقی مثل فارس که با محدودیت منابع آب مواجه هستیم باید به سمت کشت های کم آب بر نظیر کلزا و گلرنگ حرکت کنیم که در این استان نیز کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. وی در مورد جلوگیری از کشت برخی محصولات آب بر افزود: ممانعت از کشت برخی محصولات کشاورزی نیازمند ابزار قانونی است البته مهمترین اصل در این مورد توافق با کشاورزان و اجرای کشت های جایگزین است که بخش عمده مشکلات در این باره با توافق و جایگزین کردن کشت های دیگر در کشور حل شده است.


مدیر واحد پژوهش و پشتیبانی شرکت کارخانه مخابراتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه برنامه ریزی هوشمند آبیاری را صد در صد این شرکت طراحی شده و تمام قسمت های نرم افزاری و سخت افزاری آن بومی و در کشور انجام شده و سرور مرکزی این سامانه در داخل کشور است و به همین دلیل هیچگونه مشکل امنیتی ندارد. محمدرضا خدابخش افزود: تمام اطلاعات زمین کشاورزی ازجمله رطوبت ،دما و ...با سنسورها جمع آوری می شود و با پیامک در اختیار بهره بردار و کشاورز قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: با راه اندازی کامل خط تولید که در ماه های آینده صورت می گیرد ظرفیت تولید سالانه 50 هزار دستگاه وجود دارد. وی اضافه کرد: حدود 300 نفر اشتغال در فارس بصورت مستقیم و دو هزار فرصت شغلی بصورت غیر مستقیم در سطح کشور با ایجاد این خط تولید شکل خواهد گرفت.

منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی