1396/4/25 1728

83 درصد مصارف شرب روستاها به آب زیرزمینی وابسته است

حال آب وخیم شده است!

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه 83 درصد مصارف شرب روستاها به آب زیرزمینی وابسته است، افزود: تنش آبی و تهدید آب شرب مناطق پرجمعیت کشور از جمله تهران، خراسان، همدان، کرمان، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، گلستان و زنجان از دیگر چالش‏های حوزه آب است. محمد تقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بحران و کمبود آب در کشور و کاهش منابع آب تجدیدشونده و ذخایر زیرزمینی، تخلیه روستاها، گسترش بیابان‎ها و فرونشست زمین، پایین رفتن سطح آب‎های زیرزمینی، خشک شدن دریاچه‎ها، تالاب‎ها، برخی از رودخانه‎ها و تشدید ریزگردها از اهم چالش‏های حوزه آب است.

مشاور وزیر نیرو، افزایش دما و تبخیر و تغییرات آب و هوایی کشور، ناپایداری مصارف آب به دلیل مصرف بیش از ظرفیت منابع آب کشور را از دیگر چالش‎ها عنوان کرد. توکلی تصریح کرد: کاهش حجم آب زیرزمینی کشور و بحرانی شدن حدود 78 درصد دشت‎ها معادل 88 درصد مساحت کشور در اثر اضافه برداشت سالیانه اهم چالش‏های حوزه آب است در حالی‎که 83  درصد مصارف شرب روستاها، 57 درصد شرب شهرها، 59 درصد مصارف کشاورزی و 63 درصد مصارف خدمات و صنایع آب زیرزمینی وابسته است.
 
این کارشناس آب اضافه کرد: در حالی‎که ظرفیت تولید منابع آب با کاهش قابل توجهی مواجه است دستگاه‎های متولی در حال ساخت سد هستند و ضمن اینکه بسیاری از طرح‎های سدسازی سال‎های زیادی است که نیمه‌تمام هستند. مشاور وزیر نیرو بیان کرد: روند رو به تزاید ناآرامی‎ها و تنازعات اجتماعی بر سر آب در مناطق کشور و بروز خسارات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و امنیتی از دیگر چالش‎های این حوزه است.
 
توکلی خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر نیازمند اقدامات حاکمیتی برای جلوگیری از وخیم‎تر شدن وضعیت آب است و باید در جهت احیا و بهبود منابع و مصارف تلاش شود. وی افزود:  در دولت یازدهم علی‎رغم تصمیمات خوب شورای عالی آب، به دلیل عدم همسویی مدیران ستاد، عدم نظارت، پیگیری و عدم همراهی دستگاه‌های فرابخشی آب، نتایج مطلوبی به‎دست نیامد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
 
مشاور وزیر نیرو اظهار کرد: واگذاری طرح‎های نیمه‌تمام و تعیین تکلیف طرح‎های تامین و عرضه آب با توجه به کاهش منابع، مشارکت جدی با بخش خصوصی و واگذاری برخی از خدمات خود به آن بخش، اعمال حاکمیت جدی، برنامه‎ریزی جهت ساماندهی مصارف، جلوگیری از برداشت‎های غیرمجازو حفاظت کمی و کیفی از منابع موجود از دیگر راهکارهاست. وی، تلاش در جهت بهره‎وری و کارآمدی مصارف آب مانند تحویل حجمی آب، توسعه آبیاری نوین، جایگزینی پساب با چاه‎های کشاورزی، تحویل آب براساس الگوی کشت مصوب، خرید چاه‌های کم بازده، اقتصاد آب) را از دیگر راهکارها برشمرد.
 
مشاور وزیر نیرو گفت: تحول در مدیریت و ساختار وزرات نیرو، با نگاه مدیریت تقاضا، آموزش، دیپلماسی و تفکری جامع‎نگر باید به عنوان راهکارهای دیگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد. توکلی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی منابع آب و افزایش مصرف در بخش‌های مختلف، توجه مسئولین به موارد یاد شده  و توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست یک ضرورت است.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی