1396/3/1 4010

فنّاوری کشاورزی تغییرات عظیمی در روش زندگی مردم به وجود آورده است. ماشین آلات، صرفه جویی در زمان و انرژی، خستگی و برخی هزینه ها را به ارمغان می آورد

فناوری کشاورزی چگونه در تامین امنیت غذایی نقش ایفا می کند


چگونه می خواهیم جمعیت در حال رشد جهان تا سال ۲۰۵۰ را تغذیه کنیم؟ چگونه ذخایر غذایی مان را دو برابر کنیم و کشاورزی پایدار چگونه خواهد بود؟ تمامی پاسخ ها شامل فنّاوری کشاورزی است. فنّاوری کشاورزی توانایی پرورش گیاهانی مقاوم در برابر بیماری ها را دارد، از تجهیزاتی استفاده می کند که هدف آن ها محصولات زراعی منحصر به فرد است و بقاء محصول برنج را در برابر خشکسالی و سیل تقویت می کند و به معنای واقعی کلمه زندگی را نجات می دهد.
 
شاید کشاورزی یکی از قدیمی ترین مشاغل سنتی شناخته شده برای بشر است، اما امروزه در لبه ای برّنده قرار دارد. دانشمندان می گویند و کشاورزان نیز موافق اند که وضعیت همان طور که گفته شد خواهد بود، اگر بخواهیم جمعیت رو به رشد جهان را با زمین های کشاورزی که کاهش می یابند تغذیه کنیم. فنّاوری کشاورزی تغییرات عظیمی در روش زندگی مردم در تمام کشورها به وجود آورده است. به منظور پاسخگویی به نیازهای جهانی مواد غذایی به استفاده از راه حل های خلاقانه با پایه علمی (کشاورزی هیدروپونیک۱) نیازمندیم که منجر به پیشرفت های حائز اهمیتی در بخش امنیت غذایی و تغذیه خواهد شد.
 
انواع فنّاوری های کشاورزی:
- جهت یابی دقیق مزرعه: همراه با سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سامانه موقعیت یابی جهانی (GPS) است که طیف گسترده ای از حسگرها، ناظرها و تجهیزات کنترل کننده مزارع را در بر می گیرد. این تجهیزات به کشاورزان این توانایی را می دهد که از کمک های هدایت الکترونیکی برای پیشبرد دقیق تر حرکات آن ها استفاده کنند و موقعیت دقیقی از تمامی اقدامات آن ها فراهم می کند و کاربردهای شیمیایی و تجزیه و تحلیل تمامی اطلاعات مرتبط با دیگر منابع اطلاعاتی (زراعی، آب و هوایی و غیره) را نیز شامل می شود. فنّاوری های مزرعه دقیق ابزارهای مدیریتی برای مدیران پیشرفته مزارع اند.
 
- هواپیماهای بدون سرنشین: با کاربرد هواپیمای بدون سرنشین کوچک در تمامی زمینه ها، یک کشاورز می تواند تصاویر دقیق همراه با جزئیات را از محصولاتش دریافت کند. با این تصاویر و یا فیلم های زنده، او می تواند دقیقاً ببیند که کدام بخش از مزرعه مورد هجوم بیماری های گیاهی و یا حشرات قرار گرفته است و یا با کمبود آب رو به روست. ظرف چند دقیقه او می تواند بیشترین اطلاعات را جمع آوری کند که یک نفر با چندین ساعت قدم زدن در مزرعه به دست می آورد.
 
- نرم افزار مدیریت مزرعه: انتظار می رود که نرم افزار مدیریت مزرعه نقش بسیار مهمی در بهبود فعالیت های کشاورزی داشته باشد. یکی از شرکت های پیشرو در راه حل مدیریت مزرعه اگری وی۲ است. اگری وی نرم افزاری ابری۳ (اینترنتی) برای تولید محصولات زراعی است. این نرم افزار بر اساس فرآیندهای بهترین عمل برای بیش از ۸۰ محصول کار می کند و کشاورزان را در جهت بهبود تولیداتشان و افزایش بهره وری راهنمایی می کند. ویژگی های آن عبارتند از: مدیریت پروژه گرای مزرعه با برنامه ریزی به روشی ساده و سریع، نظارت و ردیابی تمامی فعالیت های مزارع و استفاده از ورودی ها. با پیشبرد فروش و ردیابی هزینه، در دست گرفتن کنترل امور مالی مزارع تضمین می شود. سایر ویژگی های آن شامل مدیریت موجودی با هشدار دادن نسبت به موجودی کم که مانع از تأخیر تولید به علت فقدان ورودی ها می شود، نظارت دقیق بر آب و هوا تا ۷ روز و پیش بینی آب و هوا در هر رشته ای و هشدار تشخیص خطر بیماری ها و آفات هوشمند است.
 
- نرم افزار پیشرفته آبیاری: یکی از مهمترین وظایف هر کشاورزی اطمینان یافتن از استفاده منطقی آب است. انواع گوناگون تلفن همراه و وب نرم افزارهایی وجود دارد که به کشاورزان کمک می کند تا مصرف آب برای محصولاتشان را با توجه به شرایط آب و هوایی محلی مدیریت کنند.
 
- حسگرهای خاک و محصولات زراعی: در حال حاضر حسگرهای هوشمندی وجود دارد که می تواند هر چیزی از سلامت گیاه و نیازهای آبی محصولات زراعی گرفته تا سطوح نیتروژن خاک را بخواند. سپس در حسگرها حالت استفاده از ورودی بر اساس زمان واقعی شرایط مزرعه فعال می شود.
 
فنّاوری کشاورزی برای کشاورزی بهتر ساخته شده است. تغییری در راه کارکردن انسان ها با ماشین آلات، صرفه جویی در زمان و انرژی، صرفه جویی در خستگی و برخی هزینه های دیگر را به ارمغان می آورد. ردّ پای کشاورزی را کاهش می دهد و با محیط زیست سازگارتر و پایدارتر می سازد. کشف آن برای تغذیه جمعیت جهان و حفظ محیط زیستمان با داشتن مزارع هوشمندتر، استفاده از ابزارهای کشاورزی پیشرفته و فنّاوری کشاورزی که بهتر کار کند، کار سختی نیست.
 
پانوشت:
۱- Hydroponics Farming یکی از روش های رشد گیاهان بدون نیاز به خاک است و در عوض از نوعی محلول غذایی آبی و غنی شده برای تغذیه گیاهان استفاده می شود و از راه های مختلفی این محلول به ریشه گیاهان رسانده می شود.
۲- Agrivi
۳- Cloud Software به معنای ذخیره و دسترسی به اطلاعات و برنامه ها بر روی اینترنت به جای ذخیره بر روی هارد سخت کامپیوترهاست. ابر در اینجا استعاره از اینترنت است.
منبع
ایانا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی