1396/6/19 105153

گیاه گل کاغذی به خاطر کاسبرگ‌های ظریف و کاغذ مانندش به این نام خوانده می‌شود. این گیاه رونده زیبا را در درون خانه هم می‌توانید پرورش دهید!

پرورش گیاه گل کاغذی


گل کاغذی در واقع گیاهی برای پرورش در بیرون از خانه است. به سرعت رشد می‌کند و پراکنده می‌شود و می‌تواند از سطوح بالا رود. این گیاه هم برای مناطق خشک و هم برای مناطق استوایی مناسب است. گل کاغذی خاصیتی دارد که آن را برای پرورش به عنوان یک گیاه خانگی فوق العاده کرده است، رنگ! در طول فصل گل دهی، گل‌های کوچک آن به وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده است. شاید تا به حال نمی‌دانستید اما قسمت رنگی که به صوت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل هستند و گل قسمت کوچک زرد رنگ داخل این ساختار است. کاسبرگ‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید بنفش و دیگر رنگ‌ها قابل یافت اند.
 
شرایط رشد
نور
این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد. خیلی از پرورش دهندگان، گل کاغذی را در طول فصل تابستان در بیرون از خانه می‌گذارند تا آفتاب بیشتری به آن بتابد.
 
آبیاری
در طول فصل تابستان خاک گیاه را هر از گاهی مرطوب نگه دارید و در فصل زمستان آن را تقریبا خشک بگذارید. اگر در فصل زمستان شرایط خاکی خشک تری برایشان فراهم کنید در بهار سال بعد گل دهی بهتری خواهند داشت.
 
دما
گل کاغذی دماهای تقریبا بالا را تحمل می‌کند. این گیاه حتی هوای گرم مناطق استوایی را به خوبی تاب می‌آورد. پس در شهرهایی مانند اهواز و آبادان و … می‌توانید این گیاه را در حیاط هم بکارید.
 
خاک
گیاه خاکی با زهکشی خوب و مقدار زیادی پرلیت نیاز دارد.
 
کود دهی
در طول فصل تابستان و فصول رشد، گیاه را با کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز باشد، هر هفته یا هر دو هفته یک بار کود دهی کنید. کودهایی که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می‌کنند هم انتخاب‌های خوبی هستند.
 
تکثیر
اگر تصمیم به تکثیر گیاه‌تان گرفته اید تا فصل بهار صبر کنید سپس یک شاخه از گیاه را با قیچی تیز ببرید و در هورمون ریشه زایی قرار دهید و در خاک مناسب ریشه دهی بکارید. در صورتی که توانستید در جایی قرارش دهید که از پایین به خاک حرارت برسد و خاک گرم بماند. گیاه گل کاغذی تکثیر خیلی راحتی ندارد پس اگر در این کار شکست خوردید ناامید نشوید و یک بار دیگر امتحان کنید.
 
تعویض گلدان
گل کاغذی رشد سریعی دارد و در بیرون از خانه در صورتی که شرایط محیطی‌اش مناسب باشد، به سرعت به اندازه یک درخت کوچک، یا در صورتی که هرس نشود به صورت یک بوته بالا رونده بزرگ در می‌آید که می‌تواند تا ۴٫۵ متر هم رشد کند! در فضای خانه بهتر این است که با هرس به موقع ریشه و ساقه‌های گیاه، اندازه آن را کوچک نگه داشت. در هر بهار با تعویض گلدان گیاه ریشه‌ها را هرس کنید و برای این کار بسیار دقت کنید که به گیاه آسیب نزنید. هم چنین مواظب باشید که از وسایل هرس تمیز استفاده کنید تا بیماری‌های گیاهی، به وسیله ابزار هرس، به گل‌ کاغذی‌تان منتقل نشوند. زمانی که گیاه بزرگ‌تر شد تعویض گلدان را هر دو سال یک بار انجام دهید.

چند نکته …
اگر خوش شانس باشید تنها با یکی از این دو مشکل در حین پرورش گیاه گل کاغذی‌ رو به رو خواهید شد:
کم بودن گل‌ها و رشد بسیار سریع! اگر گیاه گل نمیدهد یا گل‌ها کم هستند، برای چند هفته آبیاری را کم کنید. گل کاغذی برای اینکه خوش فرم باقی بماند نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی هرس مواظب باشید و حواستان باشد که گل‌های این گیاه بر روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل است. بهتر این است که گیاه را در پاییز هرس کنید تا برای رشد جدید در بهار فصل بعد آماده شود و گل‌ها بیشتری بدهد.
  1. Sepide شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ --- ۲۱:۱۲:۱۰

    سلام.حدودا ۱هفته‌ست یک گلدان از گل کاغذی رو خریدم که حدودا نیم متر ارتفاع داره.از وقتی خریدم برگاش شروع به زرد شدن کرده و داره میریزه و بسیار سست شده.گل هایی ام که داره همینطور... توی این هفته که خریدمش ۱لیوان آب دادم بهش و پشت پنجره گذاشتم که نور کافی بخوره بهش.میشه راهنماییم کنید چیکار باید بکنم؟میترسم گلم‌از دست بره

    1. یلدا دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ --- ۱۱:۳۷:۳۶

      درود
      NPK 20 20 خریداری کنید وبه گل بدهید.آبیاری راموقعی انجام دهید که اندازه یک بندانگشت سطح خاک خشک باشد.
      موفق باشید

  2. افسانه يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ --- ۲۳:۰۵:۱۳

    سلام گل کاغذی من زمانی که خریدم کمی گل داشت ولی تمام که شد سه سال اصلا گل نداد فقط کمی شاخه اش بلند میشد وبعد که منزل روعوض کردیم اونجا گذاشتمش توبهارخواب وخاگشم عوض کردم ازهمین خاکهای کیسه ای آماده گرفتم وبعد یک قرص ضد بارداری روتوی آب حل کردم ریختم دورساقه اش درکمال ناباوری شروع کردگل دادن که هنوز هم داره گل میده وحتی هنوز یه سری غنچه هاش داره بازمیشه وامیدوارم کردبرای سال آینده که پرگلترشود....فقط یک وال من پاسیو دارم الان بزارمش توپاسیو یاپاسیو اگر سرد هست براش بزارم تو اتاق جایی که نوربخوره ؟

  3. سیلوا چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ --- ۱۶:۵۳:۳۱

    سلام. تهران هستیم یکبار خریدم نماند تو بالکن جنوبی. تهران دوام میاره؟

    1. حسین جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ --- ۱۱:۵۰:۱۶

      زمستان تهران رو دوام نمیاره

  4. محمد جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ --- ۱۹:۲۷:۲۰

    محمد درود برشما گل کاغذی در تابستان خریدم گلی خوبی میداد در پائیز و شروع سرد شدن داخل گلخانه که از ۵ طرف نور میگیره و آفتاب خوبی هم داره بردم رشدش متوقف شد هرس کوتاه کردم و خاکش را با ماسه بادی خاک و کود پوسیده چند سال عوض کردم ولی تا کنون (۲ماه) حتی جوانه هم نزده نگرانم که خشک بشه شاخه های هرس شده را در ماسه بادی قلمه زدم هنوز سبز نشده

    خب اینکه در فصل سرد رشد گیاه کند بشود طبیعی است. اگر برگ‌ها نمی‌ریزند نگران نباشید. امید است با آمدن فصل بهار و خارج شدن گیاه‌تان از شرایط تنش شدیدی که تجربه کرده(تغییر جا، تغییر خاک و هرس) مجددا شروع به رشد کند.

    1. Heshmat پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ --- ۲۳:۱۲:۵۶

      سلام دوماه قبل گل کاغذی هدیه گرفتم که حتی اسمش رو هم نمیدونستم ولی موقعی که توبهارخواب گذاشتم برگهای زندگیش عین کاغذ سوخته شد و موقعی زیر بارون مند روش شوره زدوحلاکه داخل راه روگذاشتم ونوربهش نمی رسه برگها ش میریزه وگلهاش بازنشده میفته چکار ش کنم؟

  5. محمد پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ --- ۱۲:۳۴:۳۸

    سلام خسته نباشید
    ما گل کاغذیمون رو پارسال خریدیم و پر از گل بود اما همون موقع که وارد خونمون شد تند تند گل هاش ریخت .
    الان هم که فصل بهاره فقط برگ هاش در اومده و هیچ گلی نداده . لطفا راهنماییم کنید.

  6. شیوا يکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ --- ۴:۱۷:۵۱

    سلام،
    یه گل کاغذی دارم که وقتی خریدم گل داشت. تا یه مدتی بود تا اینکه گلا ریختن و برگا هم یه حالت زمخت شده بودن و اروم اروم میرختن و با این حال برگای جدید در میومد ولی تا یه مدت طولانی نزدیک دو ماه گل نداد. الان شروع کرده به گا دهی. ولی صبح ها میرم بهش سر میزنم میبینم که گیاه سر شاخه هاش و جاهایی که گل داره خیلی بی حاله. بهش اب میدم تا هصر خوب میشه و دوباره فردا صبح همین قضیه تکرار میشه، چیکار کنم؟

  7. علی دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ --- ۱۶:۳۸:۵۶

    با سلام
    ده روز پیش یک گل کاغذی خریدم هم برگ داشت هم گل ،الان تمام برگهایش ریخته و فقط چند تا گل مونده ، لطفاً راهنمائیم کنید
    در حیاط زیر آفتاب 4-5 ساعته قرار دارد .
    ممنون

  8. سایه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ --- ۱۵:۳۴:۰۴

    سلام وقت بخیر
    حدودا یک ماه پیش چندتا گل خریدم برای روی تراس که روبه آفتابه . همه رو کاشتم تو گلدونی که خریدم با خاک کیسه ای. گل کاغذی اولش گل داشت الان دیگه نداره.گل محمدی هم از روز اول که خریدم غنچه داشت و سبز بود ولی غنچه هاش باز شد و برگهاشم رو به زردی رفت و بعضی برگهاشم سوراخ سوراخ شده.
    گل نسترن هلندی هم خریدم. اونم اول پر گل و سبز بود. اما الان دیگه گل نداره و برگها داره زرد میشه.مشکل چیه؟

  9. سلام یه گل کاغذی دارم حد... پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ --- ۲۲:۳۱:۵۶

    سلام یه گل کاغذی دارم حدود 4 یا 5 متر هستداخل باغچه میخوام درش بیارم بزارم تو گلدون چون مجبورم باغچه رو خراب کنم به نظرتون چه موقع این کارو انجام بدم

  10. محمد سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ --- ۲۰:۲۳:۲۴

    ایا این گل در منطق گرم و خشک مثل مناطق کرمان یا یزد رشد و دوام میاورد ؟ ممنون میشم پاسخ بدین .

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی