1396/6/14 9622

ارکیده‌ها این گیاهان ظریف، زیبا و البته گران قیمت مانند همه گیاهان دیگر نیاز به کوددهی دارند. اما شما می‌دانید چه طور باید آنها را تغذیه کرد؟

نحوه کودهی به ارکیده‌ها


تفاوت بین یک گیاه ارکیده معمولی با ارکیده‌های تماشایی که نمی‌توان چشم ازشان برگرفت، معمولا در کود دهی است. مانند بسیاری از گیاهان ارکیده هم برای رشد خوب نیاز به کود دهی دارد. البته این درست است که آنها به کود کمتری در مقایسه با بقیه گیاهان احتیاج دارند و کود دهی بیش از حد می‌تواند به سرعت ریشه‌های حساس گیاه ارکیده را بسوزاند، اما ارکیده‌ای که به طور مناسب کود دهی شود سالم تر می‌ماند، برگ‌هایش را مدت بیشتری نگه می‌دارد و گل‌های بیشتری می‌دهد. در متن زیر چند مورد از اطلاعات پایه‌ای برای کود دهی ارکیده آمده است:

از کودی با کیفیت بالا استفاده کنید
در هنگام انتخاب کود خیلی گزینه‌ها پیش روی شما است و هر شرکت تولید کننده کود هم اصرار دارد که کیفیت کودش از همه بهتر است. در واقع چیزی که مهم تر از کود است کیفیت آب آبیاری شماست. پس برای خرید کود، یک کود با کیفیت بالا تهیه کنید که حتما حاوی این سه فاکتور اصلی باشد: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. به علاوه اینکه حاوی این عناصر هم باشد: گوگرد، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، بر، مس، زینک، مولیبدنوم و کلرین. همچنین توجه کنید که کودی که تهیه می‌کنید کم اوره یا بدون اوره باشد. چون ارکیده نمی‌تواند از نیتروژن موجود در اوره استفاده کند.
 
نحوه مصرف
احتمالا اگر مصرف کودها را بر اساس فرمول قدیمی ۱۰ ۱۰ ۱۰ با نصف غلظت یا ۲۰ ۲۰ ۲۰ با یک چهارم غلظت انجام دهید، گیاه سرحال خواهد ماند اما بهتر است برای مصرف هر کود اطلاعات موجود روی بسته و روش مصرف را بخوانید.
 
زیاد از حد کود ندهید
بعضی افراد فکر می‌کنند اگر بیشتر از مقدار لازم به گیاه کود بدهند به نفع گیاه‌شان است. کودهای شیمیایی موجود در بازار حاوی نمک‌های معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و … هستند. اگر کود دهی بیش از حد انجام دهید بعد از گذشت مدتی این نمک‌ها در خاک و یا گلدان گیاه تجمع پیدا می‌کنند و می‌توانند به ارکیده‌تان آسیب جدی وارد کنند. به علاوه ارکیده‌هایی که زیاد از حد کود دهی می‌شوند سریع تر از حد معمول رشد می‌کنند و ضعیف می‌شوند و نسبت به بیماری‌ها حساس تر هستند و بر خلاف باور عموم گل‌های کمتری هم تشکیل می‌دهند.

کود دهی در طول فصل رشد
بسیاری از ارکیده‌ها در طول فصل زمستان به حالت کمون یا خواب زمستانی می‌روند. و برخی دیگر رشد بسیار کندی در پیش می‌گیرند. در هر صورت در فصل زمستان کود دهی را قطع کنید و با آمدن بهار و مشاهده رشد جدید در گیاه مجددا آن را از سر بگیرید.

برای افزایش گل دهی یا نه؟
پیدا کردن یک کود خوب مخصوص گل دهی کار آسانی است. این کودها حاوی عناصری اندکی متفاوت برای گل دهی هستند که گیاه را تشویق به تولید گل‌های بیشتر می‌کنند. اما اگر یک پرورش دهنده حرفه‌ای ارکیده نیستید، ممکن است این کودها شما را به اشتباه بیاندازند. اول اینکه اکثر پرورش دهندگان ارکیده‌هایی از گونه‌های مختلف پرورش می‌دهند که هر گونه در زمان خاصی از سال گل می‌دهد. پس مراقب باشید کود گل‌ دهی را برای هر ارکیده خاص به موقع استفاده کنید. دوم اینکه گونه‌های مختلف برای گل دهی به مواد مختلفی هم نیاز دارند و در آخر شما میبیند که اگر یک کود ارکیده با کیفیت بالا حاوی تمام عناصر مورد نیاز تهیه کنید، به اندازه یک کود گل دهی خوب گیاه را تشویق به گل دهی می‌کند و در واقع همان اثر را دارد علاوه بر اینکه برای تقویت و رشد عمومی ارکیده‌تان هم مفید است.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی