1396/5/22 11865

در حال حاضر ایران در حوزه کالاهای کشاورزی و باغی یکی از صادرکنندگان منطقه‌ای به خصوص در حوزه جنوب خلیج فارس و همسایگان گرم‌سیری به شمار می‌رود در حالی که موضوع آب روز به روز مسیر نگران کننده‌ای را در کشور طی می‌کند.

چه محصولی را با منطق مصرف آب مجازی تولید کنیم؟

بحران آب نه فقط در کشور ما بلکه به مرور به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است و کشورهای پیشرفته تلاش می کند که با استفاده از تکنولوژی های نوین امکان تامین آب شیرین از منابع غیرمعمول مانند دریاهای آزاد را دنبال کنند. از سوی دیگر در بخش مصرف اصلاح الگوهای آب‌رسانی و مصرف آب می تواند بخشی از کمبودها را جبران کند اما این در حالی است که در کشور ما بیشترین سهم از آب‌های مصرفی را بخش کشاورزی با بیش از 90 درصد به خود اختصاص می‌دهد و از این جهت بالاترین مصرف را بین 12 کشور مهم دنیا دارد.
 
 
نکته قابل توجه این که یکی از دلایل مهم بالا بودن سهم بخش کشاورزی از آب، روش های سنتی آبیاری در این بخش است که لازم است با مدرن سازی سیستم ها به کنترل مصرف آب کشاورزی بپردازیم. جدول شماره 2 نشان می دهد که در کشورهای مختلف رابطه قیمت آب و مصرف، رابطه معنی داری نیست و در حالی که کشورهایی مانند ایران، مصر و عربستان پایین ترین قیمت آب شرب را دارند اما بالاترین حجم مصرف آب در بخش کشاورزی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین استفاده از ابزار قیمتی که این روزها وزارت نیرو برای مهار مصرف آب مطرح می کند نمی تواند منطق علمی داشته باشد و باید برای چاره کار به دنبال مکانیزاسیون و مدرن سازی روش های بهره برداری و مصرف آب باشیم وگرنه بالا بردن بهای آب مصرفی می تواند بخش کشاورزی را با افزایش قیمت محصولات و عدم توفیق در صادرات مواجه کند.
 
 
این موضوع با نگاهی به جدول شماره 3 که آب مجازی یا به عبارتی مصرف آب برای هر واحد کالا را نشان می دهد حاکی از آن است که اصلی ترین صادرات بخش کشاورزی ما یعنی هندوانه، خیار، سیب و گوجه فرنگی با چه نسبت‌هایی گرانتر خواهند شد. جالبتر اینکه مصرف آب در اقلام وارداتی مانند گندم، گوشت، خودرو، برنج و ذرت بالاتر از میزان آب بری اقلام صادراتی بخش کشاورزی ما است.
 

در این خصوص اشاره به این موضوع ضروری است که اظهاراتی در خصوص منع صادرات هندوانه مطرح می شود در حالی که طبق جدول شماره 4 و نمودار شماره 5 ما بالاترین صادرکننده هندوانه در دنیا هستیم و استناد به مصرف آب برای جلوگیری از تولید و صادرات هندوانه از منطق کافی برخوردار نیست چرا که ارزش آب مجازی یک کیلو هندوانه 225 هزار تومان، برنج 1 میلیون و 800 هزار تومان، ذرت 342 هزار تومان، گندم 585 هزار تومان، گوشت گاو 6 میلیون و 750 هزار تومان و گوشت مرغ هم 1 میلیون و 800 هزار تومان است که اگر با منطق آب بری کالاها بخواهیم تولید محصولی را قطع نماییم، باید تولید برنج، گندم، گوشت قرمز و گوشت مرغ در اولویت تعطیلی باشد که این اقلام در حال ترویج  توسعه است.
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی