1396/5/15 1925

صادرات زعفران در چهار ماهه نخست امسال گرچه افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته دارد

افزایش صادرات طلای سرخ به پایین‌ترین قیمت

صادرات زعفران در چهار ماهه نخست امسال گرچه افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته دارد اما آمار نشان می‌دهد که این محصول نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته و تجارت آن به دلیل فله‌ای بودن با پایین‌ترین قیمت صورت گرفته است. در چهار ماهه نخست امسال ۵۸ تن و ۲۱۴ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف به ۵۰ کشور جهان به ارزش ۷۸ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۵۶ دلار صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۲۵.۳۰ درصد از نظر وزنی و ۲۲.۹۱ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.
 
اسپانیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، بلژیک، بنگلادش، پاکستان، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، فرانسه، فیلیپین، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، نپال، نروژ، نیوزلند، هلند، هنگ‌کنگ و یونان مشتریان زعفران ایرانی در چهار ماه نخست ایران بودند.
 
کاهش قیمت زعفران در بازارهای جهانی و صادرات فله‌ای آن به ارزان‌ترین قیمت
گرچه قیمت زعفران در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته با کاهش ۸.۱۶ درصدی مواجه شده و از ۱۴۷۰ دلار سال گذشته (معادل حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) به ۱۳۵۰ دلار در چهار ماهه نخست (معادل حدود چهار میلیون و ۳۹۰ هزار تومان) رسیده است اما با نگاهی دقیق به آمار تجارت زعفران ایرانی در بازارهای جهانی متوجه می‌شویم که صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های فله‌ای که کمترین قیمت را دارند، افزایش چشمگیری نسبت به صادرات آن در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر که باارزش‌تر نیز هستند، داشته است.
 
چراکه طی این بازه زمانی صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم سهمی حدود ۶۸ درصد معادل ۳۹ تن و ۸۳۹ کیلوگرم و تجارت زعفران خرد نشده و ساییده نشده نیز سهمی حدود ۳۱ درصد معادل ۱۸ تن و ۳۵۰ کیلوگرم داشته است که مجموعه آن به بیش از ۹۹ درصد کل تجارت زعفران در چهار ماهه  نخست امسال می‌رسد و سهمی کمتر از یک درصد نصیب صادرات زعفران ایرانی در بسته‌های کمتر از ۱۰ گرم و ۱۰ تا ۳۰ گرمی می‌شود.
 
این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم حدود ۱۳ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان بوده است. در حالی که زعفران فله‌ای در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم کیلویی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و زعفران خرد نشده و ساییده نشده کیلویی چهار میلیون و ۹۰۵ هزار تومان قیمت داشته است و جالب‌تر اینکه زعفران صادراتی در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم حتی از متوسط قیمت تجارت هر کیلوگرم زعفران معادل ۴ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان نیز کمتر است.
 
زعفران به عنوان یک محصول ارزآور منحصر به فرد برای ایران که مزیت بالایی در تولید و تجارت آن دارد، محسوب می‌شود اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی آن طور که باید به این محصول توجه نمی‌کند و به گفته کارشناسان و متولیان بخش خصوصی کشورهایی مانند افغانستان، چین و غیره به تدریج جای ایران را در تولید و تجارت زعفران خواهند گرفت.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی