1396/4/26 3567

تردد ماشین آلات کشاورزی در نیمه اول سال برای انجام اعمال کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه افزایش می یابد و این موضوع متاسفانه به دلیل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی برخی صاحبان این ادوات، موجب بروز مشکلاتی شده است.

لزوم تجهیز ادوات کشاورزی به امکانات ایمنی و روشنایی برای تردد


تردد این ادوات اگرچه در روز هم به دلیل کندی در حرکت موجب بروز ترافیک در برخی از جاده ها می شود اما تردد آنها در شب به دلیل نداشتن تجهیزات مورد نیاز مانند چراغ و چشمک زن، خطرات بیشتری برای رانندگان عبوری در این مسیرها دارد. مسیر عبور این ماشین آلات اغلب جاده های فرعی استان است که متاسفانه فاقد سیستم روشنایی است و از سوی دیگر برخی از ادوات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین هم فاقد هرگونه تجهیزات روشنایی هستند و از دور برای رانندگان محرز نیست که وسیله ای نقلیه در جاده در حال تردد است. براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اکنون بیش از 25 هزار و 160 دستگاه تراکتور و 528 دستگاه کمباین در استان موجود است.

ادوات کشاورزی در سال های اخیر منجر به بروز سوانحی در سطح جاده های استان شده اند که در جدیدترین مورد که شامگاه دهم تیر امسال اتفاق افتاد، برخورد یک دستگاه پراید با تراکتور در محور روستایی داردرفش کوزران منجر به فوت سرنشین پراید شد که به گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی چراغ نصب شده با نور سفید در عقب تراکتور، راننده پراید را به اشتباه محاسباتی انداخت که منجر به این حادثه شد. به گفته سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه، بنا بر نظر کارشناس پلیس راننده پراید به تصور اینکه یک موتورسیکلت از روبروی می آید، در محاسبه فاصله عرضی اشتباه کرد و با چرخ عقب سمت چپ تراکتور برخورد و این حادثه روی داد.

سرهنگ محمد حیدری، خطاب به رانندگان وسایل نقلیه از جمله ادوات کشاورزی گفت: دیدن و دیده شدن در چرخه ترافیک برای تمام وسایل نقلیه و حتی عابران در شب ها بسیار حیاتی و لازم است و مردم نباید با حرکت دادن وسایل نقلیه فاقد چراغ و سیستم روشنایی جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند. سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به افزایش تردد انواع ادوات کشاورزی همزمان با فصل برداشت محصولات در راه های برون شهری، ایمنی تردد این ادوات و سایر وسایل نقلیه به چندین علت به خطر خواهد افتاد.

حیدری اظهار کرد: نداشتن آگاهی کافی رانندگان از مقررات راهور و تردد ادوات کشاورزی به علت نداشتن گواهینامه در حداکثری از جمعیت آنان، ناهمگونی سرعت حرکت این ادوات با سایر وسایل نقلیه باری و مسافری و نداشتن منابع نوری در عقب برای دیده شدن و در جلو برای دیدن در ترددهای شبانه از جمله این خطرات است. این مقام انتظامی، نداشتن آینه برای پایش زاویه های کور پشت سر و عقب وسیله بویژه در زمان بستن دنباله بندها و ادوات دیگر و نداشتن سیستم تعلیق، فنربندی و هدایت متناسب با حرکت در جاده های آسفالته را از دیگر مخاطرات تردد ادوات کشاورزی در جاده ها عنوان کرد.

سرهنگ حیدری اضافه کرد: بر همین اساس وقوع تصادفات با دخالت این ادوات در این فصل افزایش می یابد، لذا این یگان، برای مهار و کنترل این نوع از تصادفات، بیش از 2 هزار قطعه شبرنگ در قسمت های ادوات کشاورزی در مناطق دارای بیشترین آمار تردد و تصادفات به منظور نمایان سازی تردد و حضور آنان در راه ها نصب کرد. وی ادامه داد: هم افزایی با سازمان جهاد کشاورزی استان برای ارسال پیامک آموزشی و هشداری به دارندگان و رانندگان بیش از 28 هزار وسیله نقلیه کشاورزی، آموزش چهره به چهره رانندگان و انجام عملیات روانی در رسانه های دیداری و شنیداری برای ایجاد حساسیت در بین مردم چه رانندگان تراکتور و چه سایر رانندگان نسبت خطرات تردد و حضور ادوات کشاورزی در جاده ها از دیگر اقدام های پلیس در جهت کاهش تصادف ها بوده است.

استان کرمانشاه بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد. استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود. براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در چهار سال فعالیت دولت یازدهم بیش از یک هزار و 110 میلیارد ریال اعتبار در قالب چهار خط مکانیزاسیون (در بازه زمانی سال 92 تا 95 ) در استان کرمانشاه جذب شده است.

براین اساس با جذب این تسهیلات ارزان قیمت، تعداد یک هزار و 748 دستگاه تراکتور، 79 دستگاه کمباین و 2 هزار و 227 دستگاه ادوات کشاورزی توسط کشاورزان استان کرمانشاه خریداری و باعث انقلابی گسترده و بی سابقه در یک بازه زمانی محدود برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول و ورود جدیدترین ادوات کشاورزی به استان کرمانشاه شد. همچنین براساس اعلام این سازمان، از ابتدای سال 96 نیز خط پنج مکانیزاسیون ابلاغ شده و به همت دولت تدبیر و امید به هر میزانی که ظرفیت جذب در استان باشد تسهیلات پرداخت می شود تا انقلاب مکانیزاسیون این دولت در استان کرمانشاه تکمیل شود.
منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی