1396/3/22 1721

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در سازمان حفاظت محیط زیست بر وضعیت نگران کننده آلودگی میکروبی در مناطق دریایی شمال کشور تأکید کرد.

فاضلاب‌های شهری گریبان‌گیر مناطق دریایی شمال کشور

ضیاء‌الدین الماسی در نشست معاونت دریایی که همزمان با هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال گذشته تمرکز دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در اصلاح روندهای نادرست و تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌ها بوده است. همچنین توسعه بازرسی‌های سازمان به حوزه فراساحلی از اقدامات مهم این دوره محسوب می‌شود. وی افزود: تدوین و اجرای برنامه مدون ملی پایش از اقدامات بارز در سال‌های گذشته است که مورد پیگیری جدی قرار گرفته است.
 
پایلوت کاهش آلودگی دریایی ناشی از صنایع در جنوب کشور
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی در ادامه یادآور شد: در خصوص منابع آلاینده مستقر در سواحل کشور سه نقطه حساس و داغ خور موسی، خارک و عسلویه را داریم و به واسطه نوع صنعت مستقر در حاشیه سواحل و نوع فعالیت آنها اثرات جدی روی کیفیت محیط زیست سواحل دارند. بنابراین برنامه‌ای به صورت پایلوت برای خور موسی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه ماهشهر طراحی کرده‌ایم که به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.
 
الماسی ادامه داد: گام بعدی اجرای این طرح در عسلویه و سایر بخش‌ها است. واضح است که وضعیت محیط زیست دریایی در عسلویه رضایت بخش نیست و فلزات سنگین باقیمانده مواد نفتی بالایی در این منطقه وجود دارد. امیدواریم برنامه‌های اجرایی ما بتواند از میزان اثرات منفی صنایع در این منطقه بکاهد. این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد علت عدم پیگیری آلودگی دریاها ناشی از ورود فاضلاب‌ها به آب‌های کشور گفت: معضل فاضلاب‌های شهری در ایجاد آلودگی در حوزه دریا و سواحل محرز است. واقعیت آن است که فاضلاب‌های شهری به درستی مدیریت نمی‌شوند و تصفیه خانه و شبکه جامع فاضلاب وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه آلودگی میکروبی ناشی از فاضلاب‌های شهری تهدید کننده سلامت جوامع مختلف اطراف سواحل و دریاها است، تصریح کرد: این آلودگی‌ها به کسانی که برای تفرج به این مناطق رفته و با آب تماس دارند آسیب می‌زند. همچنین جامعه صیادی کشور از آلودگی‌های میکروبی ناشی از فاضلاب‌ها تهدید می‌شوند. مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عدم مدیریت فاضلاب‌ها یک ضربه سنگین به منابع آبی کشور وارد می‌کند، گفت: در شرایطی که کشور با بحران آب مواجه است با تصفیه نکردن فاضلاب‌ها این منابع آبی را از دست می‌دهیم. این در حالیست که با بازچرخانی فاضلاب‌ها می‌توان از آنها برای کشاورزی و صنعت استفاده کرد.
 
الماسی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست بر توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و پساب‌های سکونتگاه‌های شهری به ویژه در مناطق ساحلی تاکید دارد افزود: وزارت نیرو مسئول اجرای شبکه فاضلاب است. این وزارتخانه با مشکلات اعتبار برای تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب روبرو است و واقعیت این است که هزینه تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب در استان‌های ساحلی بسیار بالا است اما با این وجود این موضوع در دستور کار برنامه توسعه عمران وزارت نیرو قرار دارد. سازمان محیط زیست نیز ناظر اجرای این طرح است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به احداث شبکه جمع آوری فاضلاب پرداخته شده است گفت: تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب مطالبه سازمان محیط زیست است. این سازمان این نگرانی را دارد که در نتیجه ضعف مدیریت پساب‌ها، مشکل آلودگی میکروبی دریاها حل نشده باقی بماند. الماسی تاکید کرد: آلودگی میکروبی در مناطق شمالی کشور نسبت به دریاهای جنوب نگران کننده‌تر است چون در جنوب کشور آب‌ها ظرفیت خود پالایی بالاتری دارند.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی