1402/4/5 811

یک پژوهشگر مکانیزاسیون کشاورزی گفت: فناوری‌های نوین، زمینه‌ساز تدقیق آمار در بخش کشاورزی است و اگر از این حیطه استفاده درست و کافی شود قطعا در پیشبرد امور موثر خواهد بود.

فناوری‌های نوین، زمینه‌ساز افزایش دقت آمار در بخش کشاورزی


یک پژوهشگر مکانیزاسیون کشاورزی گفت: فناوری‌های نوین، زمینه‌ساز تدقیق آمار در بخش کشاورزی است و اگر از این حیطه استفاده درست و کافی شود قطعا در پیشبرد امور موثر خواهد بود.

دکتر «رستم فتحی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمار و اطلاعات صحیح و به‌موقع یکی از زیرساخت‌های اساسی برای برنامه‌ریزی درست است و این آمار در بخش کشاورزی که بسیار گسترده و روز به‌روز در حال تغییر است؛ اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

وی افزود: می‌توان گفت نظام آماری در بخش کشاورزی به‌دلیل عدم وجود فناوری‌های نوین از جمله به کارگیری انفورماتیک در کشاورزی، همواره نظامی سنتی و مبتنی بر گردآوری اطلاعات به صورت غیر دقیق بوده است.

فتحی خاطرنشان کرد: این موضوع مهم را می‌توان در تذکر اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به وزیر سابق جهاد کشاورزی در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی نیز به وضوح مشاهده نمود که به درستی غیر دقیق بودن آمار در بخش کشاورزی را مورد توجه و تاکید جدی قرار دادند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به آمار دقیق در بخش کشاورزی امری دست یافتنی است یا اینکه همواره دامنه‌ای بزرگ از خطا در آمارهای بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است؟ گفت: در عصر فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی این امر نه تنها دست‌یافتنی، بلکه لازم و ضروری است.

فتحی با بیان اینکه انفورماتیک و مکانیزاسیون در کشاورزی با تمام زیر بخش‌های آن، امکان دستیابی به اطلاعات به روز از همه‌ی مولفه‌های موثر بر تولید در مزرعه را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که گردآوری آمار و داده‌های مربوط به میزان تولید در بخش کشاورزی و خصوصا در حوزه‌هایی که برداشت محصول با روش‌های مکانیزه صورت می‌گیرد، به مراتب ساده‌تر از دستیابی به اطلاعاتی است که دامنه‌ی نوسانات زیادی در تولید دارند.

وی گفت: به عنوان مثال در شرایطی که کمباین‌های پیشرفته امکان تهیه نقشه پتانسیل تولید در نقاط مختلف زمین (مزرعه) را دارند و در شرایطی که سنجش غلظت دی‌اکسید کربن در یک گلخانه بر روی موبایل کشاورز قابل مشاهده است و در جایی که وضعیت سلامتی، موقعیت و رفتار یک گله دام سنگین توسط دامدار به‌صورت آنلاین قابل مشاهده است، چطور نمی‌توان آماری دقیق از تولید محصولی مثل گندم را بر پایه فناوری‌های نوین کشاورزی به دست آورد؟

این مدرس دانشگاه ایلام خاطرشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که امکانات و تجهیزات لازم برای گردآوری آنلاین داده‌های آماری، آن‌هم در بخشی مثل برداشت گندم، جو، ذرت و ... وجود دارد و می‌توان بر پایه مهندسی مکانیزاسیون و انفورماتیک در کشاورزی، روشی مطمئن برای تدقیق آمار در بخش کشاورزی به کار گرفت.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی