1398/10/10 1657

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای طرح‌های ترویجی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در خلخال

بهبود علیزاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با ایرنا افزود: در سال زراعی ۹۸_۹۹ از مجموع اراضی مستعد برای کشت پاییزه خلخال ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زیرکشت غلات و حبوبات رفته که این میزان در مقایسه با اراضی کشاورزی زیر کشت رفته سال زراعی قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی اظهارکرد: از این میزان ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت گندم پائیزه ،۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برای کشت جو پائیزه ، ۲۰۰ هکتار برای کشت نخود و ۴۰۰ هکتار به کشت عدس از سوی کشاورزان غلات و حبوبات کار این شهرستان اختصاص داده شده است.

علیزاده گفت: در راستای حمایت از کشاورزی  منطقه و افزایش راندمان تولید و همچنین کاهش تلفات محصولات کشاورزی در سال جاری ۱۰۰ تن بذر اصلاح شده غلات و یک تن بذر اصلاح شده حبوبات با ارقام جدید پربازده و کم‌تلفات در اختیار کشاورزان غلات و حبوبات کار این شهرستان قرار گرفته است. مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه سالانه بطور میانگین بیش از ۱۵ هزار تن گندم ،جو و حبوبات در این شهرستان تولید می‌شود، اظهارداشت: نتیجه اجرای طرح‌های ترویجی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی ، ارائه مشاوره‌های کارشناسی همراه با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به کشاورزان منطقه افزایش ۳۵ درصدی سطح زیرکشت محصولاتی همچون زعفران ، ۵۰ درصدی گل محمدی و ۴۰ درصدی بادام زمینی در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان‌هایی غیر از ۲ استان گیلان و مازندران از سوی دولت به دلیل کاهش منابع آبی و نیاز آبی زیاد این نوع محصول کشاورزی اظهارکرد: مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ضمن اعمال قانون ممنوعیت کشت برنج در مزارع منطقه خورش‌رستم باید نسبت به معرفی محصولات جایگزین به کشاورزان برنج‌کار همچون بادام زمینی که نیاز آبی بسیار کمتری برای کشت و تولید دارند، تلاش می‌کند. وی اجرای طرح احداث سیلوی ۳۰ هزار تنی گندم در خلخال را از جمله پروژه‌های عمرانی مهم در بخش تولیدات کشاورزی این شهرستان ذکر کرد که با بهره‌برداری از آن یکی از اهداف بزرگ پدافند غیرعامل و ذخیره‌سازی گندم مورد نیاز منطقه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل تخصیص آب برای اجرای پروژه شهرک گلخانه‌ای روستای طولش از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل برطرف شده، از تخصیص ۱۵ میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های این شهرک خبر داد. علیزاده اظهار داشت: با احداث و راه‌اندازی این شهرک در سطح ۲۳ هکتار سطح تولیدات محصولات گلخانه‌ای افزایش یافته و برای تعدادی از بیکاران فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود. او افزود: امسال با پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری از محل اعتبارات تسهیلاتی توسعه پایدار روستایی و اشتغال فراگیر ، طرح‌های مختلف تولیدی در بخش کشاورزی این شهرستان اجرا و برای ۴۰۰ نفر زمینه ایجاد فرصت شغلی جدید و یا تثبیت شغل فراهم شد.
منبع
ایرنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی