1397/5/10 9321

شقایق ها بیشتر در نواحی معتدل پراکنده‌اند. گیاهانی هستند علفی، یکساله، و دارای برگ‌های منفرد دندانه‌دار.

معرفی چند گونه گیاه شقایق

شقایق ها، Papaver spp، از خانواده‌ی خشخاش، Papaveraceae، بوده بیشتر در نواحی معتدل پراکنده‌اند. گیاهانی هستند علفی، یکساله، و دارای برگ‌های منفرد دندانه‌دار و معمولا مرکب با بریدگی‌های باریک و فراوان. گل ها دوجنسی کامل دارای نهنج برجسته، منفرد، یا مجتمع با تعداد زیادی پرچم و تخمدان‌های چندبرچه‌ای است. کاسبرگ‌ها به‌هم پیوسته و ریزان هستند، دوام گلبرگ‌ها بسیار کم است؛ غالب آنها مجاری ترشحی شیرابه‌ای دارند. شیرابه آنها ممکن است شیری‌رنگ یا زردرنگ باشد. گونه‌های مختلف و شناخته شده‌ی شقایق ها در ایران عبارتند از:

 

پاپاور آرناریوم

شقایق پاپاور آرناریوم، Papaver arenarium ، گیاهی است یکساله به‌طول ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر با ساقه کمی کرکدار که برگ‌دار بوده انشعابات کمی دارد. برگ ها، دو دفعه شانه‌ای شده و تقسیمات باریکی را به‌وجود آورده‌اند. کاسبرگها کمی کرک‌دار هستند. گلبرگ‌های این نوع شقایق ارغوانی دارای لکه‌های قهوه‌ای یا سیاهرنگ‌اند. تعداد پرچم ها زیاد و میله‌ی آنها به بساک تخم‌مرغی شکل کشیده‌ای ختم شده است. کپسول تخم‌مرغی شکل، کشیده یا مدور، با دیسک محدب است. این شقایق را در تاکستان‌های رودبار، سفیدرود گیلان، قزوین، و کرج در ارتفاع ۲۰۰ تا ۱۹۰۰ متری از سطح دریا می‌توان مشاهده کرد.

 

 

پاپاور لاسروم

شقایق لاسروم، Papaver lacerum ، گیاهی است یکساله با ساقه‌های راست و کمی منشعب بدون کرک یا داری تارهای کم‌پشت و پراکنده، برگ‌ها بریدگی‌های عمیق شانه‌ای دارند؛ برگ‌های پایینی تخم‌مرغی شکل یا کشیده هستند. کاسبرگ‌ها کمی کرک‌دارند. گلبرگ ها کوچک، تخم‌مرغی شکل و ارغوانی‌اند و اغلب لکه‌های تیره‌رنگی در قسمت پایین دارند. طول گلبرگ‌ها به ۱.۵ سانتیمتر می‌رسد. بساک پرچم‌ها در این گونه‌ی شقایق تخم‌مرغی شکل و کپسول استوانه‌ای است که پایین آن باریک و بهدم بلندی متصل است. دیسک، کمی محدب و تعداد کلاله‌ها ۸ تا ۱۰ عدد است. این گیاه در استان‌های شمال، مرکزی، و یزد در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا می‌روید.

 

 

پاپاور ماکروستوموم

شقایق ماکروستوموم، P. macrostomum ، گیاهی یک‌ساله است و تارهای پخش‌شده در پایین و خوابیده روی دم‌گل دارد. برگ های آن بریدگی‌های عمیق شانه‌ای با قطعات باریک سرنیزه‌ای و نوک‌تیز دارد. گل های این گونه‌ی شقایق قرمز یا ارغوانی هستند؛ گلبرگ ها در قسمت پایین خود گاهی لکه‌ی سیاه‌رنگی دارند. کپسول دوکی‌شکل است و دیسک لوب‌هایی با دندانه‌های گرد دارد. این گونه از گیاه شقایق را در تاکستان‌های قزوین، بین تهران و قزوین، آذربایجان، و فارس و همچنین در کرج در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا می‌توان مشاهده کرد.

 

 

پاپاور تنویفولیوم

شقایق پاپاور تنویفولیوم، P. tenuifolium ، گیاهی است یکساله و پاکوتاه که تقریبا ۶ تا ۱۵ سانتیمتر طول دارد و از کرک‌های ظریف پوشیده شده است. برگ های آن کلا در پایین جمع و دودفعه به‌طور شانه‌ای بریده شده‌اند و تقسیمات کوچکی را به‌وجود آورده‌اند. ساقه‌های این نوع از گیاه شقایق تک‌گلی و کاسبرگ ها مژه‌دار هستند. گلبرگ ها قرمز رنگ‌اند و لکه‌های سیاه در پایین دارند؛ طول گلبرگ های این شقایق ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر است. بساک پرچم ها تقریبا تخم‌مرغی شکل و کپسول تخم‌مرغی کشیده است. دیسک تخت است و ۶ کلاله دارد و کپسول نزدیک ۶ تا ۸ میلیمتر طول دارد. رویشگاه این گیاه در ارتفاع ۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متری از سطح دریا و در گیلان، قزوین، کرج، اصفهان و یزد است.

 

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی